2,5 åring som sover så oroligt
Ge mig styrka.
Min lilla tös på 2,5 år sover så otroligt oroligt på nätterna. Hon gnäller, gråter, skriker om vartannat, mest fram på morgonsidan mellan 3-6. Detta innebär att hon sover för lite om nätterna och är supermegajättetrött när jag tvingas väcka henne 6.30. Hon sover en timmes middagslur mitt på dagen o lägger sig vid 19.30 på kvällen.
Och det innebär även att vi föräldrar går runt med mörka ringar under ögonen då sömnen blir otroligt rubbad av hennes gråtattacker. Hon gråter/gnäller - somnar om i tre minuter, gråter/gnäller - somnar om osv osv. Väldigt väldigt orolig!
Ofta vill hon ha välling vid 3-4tiden och får hon det så sover hon stabilt sen i flera timmar. Ska vi fortsätta ge välling?
BVC säger att hon inte behöver "mat" mitt i natten och det förstår väl även jag, vi har varit envisa under lång period och INTE ge henne välling ifall det blivit en "dålig vana" så att säga, men det ger inget resultat. Ger vi henne välling så däckar hon och sover djupt.
Ger vi inte välling så somnar hon om, men vaknar o gnäller bara en liten stund senare.
Hon har aldrig någonsin somnat själv, vi måste ligga bredvid henne tills hon somnar, och det är väl ok för oss då hon somnar rätt snabbt på kvällen. Hon får verkligen panik om man lämnar henne så någon 5mm eller liknande funkar absolut inte. Men det vore ju trevligt att kunna ge välling, läsa saga, sjunga lite, säga god natt och sen gå ifrån henne - hon ska snart få småsyskon så det kommer bli svårt att natta henne genom att ligga bredvid o samtidigt ha bebis med. Men funkar det inte så är det så det får bli, har egentligen inget emot att ligga o söva henne Det känns bara som att det är en "grej" hon snart bör klara av.
Hon sover i egen säng bredvid mig.
Vet inte vad jag vill med denna tråd... hahaha.. prata av mig? Få tips? Fler som har det lika?