• Norrland09

2,5 åring som sover så oroligt

Ge mig styrka.

Min lilla tös på 2,5 år sover så otroligt oroligt på nätterna. Hon gnäller, gråter, skriker om vartannat, mest fram på morgonsidan mellan 3-6. Detta innebär att hon sover för lite om nätterna och är supermegajättetrött när jag tvingas väcka henne 6.30. Hon sover en timmes middagslur mitt på dagen o lägger sig vid 19.30 på kvällen.
    Och det innebär även att vi föräldrar går runt med mörka ringar under ögonen då sömnen blir otroligt rubbad av hennes gråtattacker. Hon gråter/gnäller - somnar om i tre minuter, gråter/gnäller - somnar om osv osv. Väldigt väldigt orolig!
    Ofta vill hon ha välling vid 3-4tiden och får hon det så sover hon stabilt sen i flera timmar. Ska vi fortsätta ge välling?
    BVC säger att hon inte behöver "mat" mitt i natten och det förstår väl även jag, vi har varit envisa under lång period och INTE ge henne välling ifall det blivit en "dålig vana" så att säga, men det ger inget resultat. Ger vi henne välling så däckar hon och sover djupt.
    Ger vi inte välling så somnar hon om, men vaknar o gnäller bara en liten stund senare.

Hon har aldrig någonsin somnat själv, vi måste ligga bredvid henne tills hon somnar, och det är väl ok för oss då hon somnar rätt snabbt på kvällen. Hon får verkligen panik om man lämnar henne så någon 5mm eller liknande funkar absolut inte. Men det vore ju trevligt att kunna ge välling, läsa saga, sjunga lite, säga god natt och sen gå ifrån henne - hon ska snart få småsyskon så det kommer bli svårt att natta henne genom att ligga bredvid o samtidigt ha bebis med. Men funkar det inte så är det så det får bli, har egentligen inget emot att ligga o söva henne Det känns bara som att det är en "grej" hon snart bör klara av.

Hon sover i egen säng bredvid mig.

Vet inte vad jag vill med denna tråd... hahaha.. prata av mig? Få tips? Fler som har det lika?

• Svar på tråden 2,5 åring som sover så oroligt
  • Norrland09

INGEN som har något att säga?

• Erics mamma

Har tyvärr inget tips att ge mer än att säga att du inte är ensam och att vi har det likadant med vår 1,5åriga son.

När han vaknar mitt i natten är han hysterisk och står och hoppar i sin säng. Så fort vi lyfter upp honom och gå ut ur rummet lugnar han sig, när vi vänder tillbaka blir ha hysterisk. Det ända som hjälper för oss i nuläget är att låta honom komma och sova mellan oss. Tyvärr ligger han inte stilla så vår ömn är som er, helknasig och vi är nu konstan trötta. Har också gett en hel del välling mitt i natten och det hjälper ibland.

• Pinky81

Har en tjej på 22 månader som är likadan, hon äter mellan 3 å 4 på natten å somnar om direkt men ligger å gnyr i sömnen, tappar nappen eller snurrar runt runt...

Hoppas det är en fas som snart går över!

/trött mamma

• Bohman

det är som om du skriver om min son som också är 2½år.
    det är PRECIS så för oss också.
    fastän han har eget rum och somnar själv.
    det ibland är det är evigt springande fram o tillbaka.
    vet inte vad man ska göra??
    Har en dotter på 1år som också vaknar lite då och då på natten
    och vi ska ha en tredje i början av februari.
    man är sååååå trött.

vad ska man göra?!?!
    Och det är samma här med vällingen, sonen har blivit hopplös, bara välling som hjälper...
    vi har dock börjat ge varm mjölk istället nu...o dt funkar faktiskt.
    men han vakna o ska ha mjölk istället då.
    häromnatten så var jag uppe med honom mellan 00.30-03.45, inte speciellt kul!
    han bara vägra somna o skrek helt hysteriskt.
    vad ska man göra åt detta?
    Man känner sig som världens sämsta.

♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ?°♥°? Wilma ?°♥°? BF 100204 ♥¸.?°´¯)♥
  • familjemamma

Hej!
    jag förmodar att din dotter går på dagis?
    Det är mycket som händer för dem i den åldern & kanske drömmer mycket.
    Mycket med utvecklingen kanske.
    Kanske kan ha en liten lampa tänd hos henne på natten.

Hoppas de löser sej.

• Norrland09

Hej alla o tack för svar!

Ja hon går på dagis, men det har hon gjort i 1,5 år.... Drömmer gör hon, för hon pratar i sömnen, så det är ju en anledning, men det jobbiga är att hon är så ledsen o blir väldigt trött på morgonen..

Verkar vara flera som äter välling mitt i natten? Har de sovit utan mat på nätterna någon period? Min tjej har sovit hela nätter ett bra tag, men nu vill hon ha välling igen. Funderar på om hon växer en massa eller vad det kan vara... något annat som kräver extra energi mot för innan.

Hon sover ju i samma rum som oss och vi har testat med att ha lampa men det hjälper inte; hon vaknar ju ändå.

I natt vaknade hon igen, men jag gav välling redan vid de första gnällen och sen sov hon som en stock. Verkar nästan lurt att det är hunger som väcker henne. Ska testa ge mer till kvällsfika än "bara" välling. Typ smörgås o mjölk o sen kanske välling. Vad äter era på kvällen inför natten? (efter middagen vill säga)

• Sofi83

Det jag kommer att tänka på är att det kanske skulle vara en idé att sluta med att hjälpa barnet med att somna? Jag tror alla barn vaknar på natten, men vissa klarar av att somna om på egen hand. Jag menar att man då kan göra så dem inte blir beroende av välling, napp, vaggning, föräldrar som sitter brevid sängen osv.. att lära dem att somna själva och man måste INTE göra 5 min metoden. Man kan sakta, kväll för kväll flytta sig närmare dörren. Sitt på ett sånt avstånd som barnet accepterar. Barnet ska alltiså inte skrika utan vara nöjd hela tiden. Tillsisst sitter man utanför dörren och sjunger. Funkar kanske inte för alla barn/föräldrar, men värt ett försök?

Svar på tråden 2,5 åring som sover så oroligt