• bumsis mamma

igångsättning pga diabetes?

Jag har fått grav diabetes och får ta insulin. Jag är svårinställd och svajar väldigt så doserna ökar snabbt. Just nu tar jag 21-25 enheter beroende på måltid. Sköter kosten och äter bra mat. Var på tillväxt ultra igår och bebisens tillväxt är på 24% över det normala. Är i vecka 36 och hon väger nu 3,4 kg. Hur brukar det göra när man har en massa gravkomplikationer som gravdiabetes,äggvita+3,påverkan på sköldkörtlen,svullnad i kroppen samt foglossning som kräver kryckor. Hur har de gjort med er?Har de satt igång före bf eller har ni fått gå över tiden så det satt igång själv?Jag frågade bm o läkaren med det ända de säger är att jag ska gå på kontroll 1 gång i veckan nu. Får inget vettigt svar på min fråga.

• Svar på tråden igångsättning pga diabetes?
  • Isabelle Kristin

Hej! Jag har typ 1 diabetes och kommer bli igångsatt två veckor innan bf (vecka 38 +0) Min bebis är dock -7% i førhållande till en normalbebis så han är mindre än genomsnittet. (Det var i vecka 30) Jag vet dock att den størsta tillväxten sker de sista veckorna och speciellt de två sista veckorna av graviditeten. Derfør bad jag själv om igångsättning på läkarbesøket och då visade det sig att man gør så med alla gravida med diabetes på det sjukhuset jag går på. Tror det är olika på olika sjukhus. Oftast tror jag man låter den gravida med diabetes gå hela tiden ut medmindre barnet är väldigt mycket større än genomsnittet. Problemet är ju bara att desto längre tid barnet ligger i magen och växer, desto større är risken att han eller hon blir tvungen att tas ut med kejsarsnitt. Jag vill helst føda och derfør bad jag om igångsättningen... Som tur var var det det som sjukhuset också rekomenderade... (Skejby sjukhus i Danmark) men som jag skrev tror jag det är olika på olika sjukhus hur man gør...

• Mirka

Jag hade graviditetsdiabetes och foglossning. Var helt slut och på grund av det blev jag igångsatt i v. 38. När bebisen kom ut vägde den 3760g. När jag fick tiden för igångsättningen så hade graviditetsdiabetesen en stor inverkan i att jag fick igångsättningen. Och jag är väldigt tacksam nu för att jag blev igångsatt för jag hade nog inte pallat mer än så. Magen var riktigt stor så jag orkade ju inte med att gå ut eller nånting.

Om en läkare gör en undersökning kan de ju se om man börjar bli mogen för att bli igångsatt men man ska också vara medveten om vad det innebär för risker. Man ska ju inte vänta sig att det går snabbt. Sen kan man uppleva smärtan som mer intensiv eftersom kroppen inte hunnit börja arbeta med värkar av sig självt och då kan man få en liten "smärtshock", när man inte hunnit vänja sig vid det.

• Dirtyhabits

jag hade gravdiabetes o blev igångsatt v 42+2 med det var ju pga att jag gått för länge,innan det var det inget tal om det.hade dock kostbehndlas.sonen vägde 4350 när han kom.Tillstötte dock en massa komplikationer så som lång förlossning,han föddes med huvudet åt fel håll+att han fastna) moderkakan släppte ej så de blev op.förlorase mkt blod o fick senare 2 proppar i lungan.detta tror de kunde undvikas om ja förr innan.Så stå på dig o säg att du vill föda innan om du e orolig.Tror dock att insulinbehandlad diabetes sätts igång senast v 40,i af i motala

• bumsis mamma

Det är just det att bli igångsatt som kan vara jobbigt som någon skrev. Det gör oftast att det blir jobbigare för kroppen inte är klar. Känns jobbigt just nu med allt som tillkommit denna graviditeten.Hoppas ändå på att bli igångsatt tidigare

Svar på tråden igångsättning pga diabetes?