• Bette

ÄD på KS Huddinge Del 5

villsågärna38 skrev 2009-09-22 20:42:34 följande:
    Amelie: GRATTIS!!!!!!!!!!!!!! Kram Kramar till alla er andra också!! Själv tycker jag att den här väntan på att få sätta igång är jättejobbig. Vi har ju hittat en donator men får inte sätta igång förrän i mars nästa år pga alla prover. Vi har ju framför allt gjort ivf privat tidigare och är inte så vana att vänta utan bestämma själva när vi vill sätta igång med behandlingar etc. Hur orkade ni vänta? Vi har ju redan försökt i tre år så man är ju så himla less på att vänta på att bli gravid. Funderar på om vi skulle testa privat iaf men det är ju så himla dyrt så det är kanske jättedumt tänkt. Men fyller ju 39 nästa år så jag börjar få lite panik Nån som känner igen sig? Kram
    Jag skulle göra beh utomlands, de är så proffsiga där. Det är lite så också att de är ju vinstdrivande företag och det måste ju gå bra för de. Vi var på AVA kliniken i Riga, vi är jättenöjda med de. Det är många svenska par som åker dit och får hjälp. Vi ville inte vänta i typ tre år och få ett försök utan vi ville köra på direkt.

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2009-09-23 21:29:37 följande:
    Ja vi funderar på Riga, de verkar jättebra. Har mailat med dem. Det enda som gör mig fundersam är att vi nu har en egen donator och med 99% säkerhet kommer hon att kunna donera till oss i mars så väntan är trots allt "bara" sex månader och inte flera år längre. Hade vi inte haft det så hade vi inte tvekat en sekund, vi är vana att gå privat och betala själva Behöver veta lite mer om hur snabbt man kan sätta igång om vi skulle gå vidare i Riga? Om vi får en tid i oktober, hinner man med ett försök då innan mars? Om vi skulle misslyckas, hinner jag återhämta mig en cykel? De ska ju först leta donator, hormonbehandla mig och henne, gissar att återförande borde kunna ske tidigast i dec/januari i så fall? Kram
    Du kan sätta igång i princip direkt om du går vidare i Riga, de brukar finna donator snabbt. Är det en vän till er som donerar eller är det någon som ni lärt känna via internet? Det där kan vara känsligt med egen donator, jag föredrar anonym donator.

Bette
  • Bette
    plupp06 skrev 2009-09-24 10:30:07 följande:
    Idag var jag på VUL och mätte slemhinnan, den var nästan 7 mm. Jag tyckte det kändes lite väl lite för att vara på dag 11 men de sa att det var bra. Den har ju några dagar på sig att växa ytterligare.
    Min var 7 mm vid min beh i Riga och jag får min lilla bebis i början på december.

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2009-09-24 13:21:50 följande:
    Kikar in & säger snabbt Hej medans sonen tar en tupplur Hoppas det är bra med er allihop! Bette- vad bra att ni är nöjda med Riga. Vi har ett embryo i frysen, & om det inte går vägen så hoppas vi att vi kan skrapa ihop pengar till privat ÄD och ev adoption om det inte funkar. Om vi bara får ihop pengar till adoption så kör vi direkt på det, vi vill inte spela mer lotto... Har ett par frågor till dig som jag hoppas du kan svar på: Behöver man inte visum för att åka till Riga? Samarbetar de med gynekologer här eller hur funkar det med kontroller/ UL innan insättning osv? Hur reste ni dit? Nu vaknar sonen. Kram!
    Om jag vore er skulle jag hellre göra ÄD än adoption i och med att ni har ett ÄD barn redan innan samt att det kan bli mycket problem med adopterade barn i tonåren, men det är min uppfattning. Hoppas att allt går bra med er sötnos Adam. Väljer ni att åka till Riga eller någonanstans i Europa kommer det säkert att gå alldeles utmärkt och det är billigare än att adoptera och det är betydligt mysigare att vänta sitt lilla barn tycker jag.

Till Riga behöver du inget visum, man flyger eller åker båt. Vi har flugit över båda gångerna. Jag flög ensam sist när insättningen var, det gick alldeles utmärkt. Man får se till så man har en gynekolog här i Sverige som man kan gå till samt att man hos denne kan få medicinen utskriven på högkostnadskort.

Du får donatorns alla ägg vid den donationen i och med att du betalar för det. De fryser ned de embryon som blir över och du kan åka tillbaka för syskonförsök.

6350 Euro kostade det när jag gjorde min beh på AVA i Riga.

Efter beh vilade jag i deras vilorum i några timmar, fick lite fika och så bara softade jag och sedan delade jag och en annan tjej på en taxi till flygplatsen och så åkte jag hem. Fick med mig lite extra mediicner som jag tagit vid den här beh kortison och extra progesteron.

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2009-09-26 10:45:24 följande:
    Hej på er! Bette & Estra- Tack för svar! Personligen tycker jag det skulle vara härligt att ha ett barn från magen & ett från Sydkorea. Vi kom ganska långt i adoptionsprocessen innan vi gjorde vår ÄD & jag hann verkligen drömma om resan och mötet. Min make är adopterad från Sydkorea också. Vi får se hur det blir. Anledningen till att prova ÄD igen för min del är att det är billigare & att det är mindre tidsödande. Vid adoption är det utredningar & pappers-samlande som tar mycket tid. Förhoppningsvis har vi råd med privat ÄD och adoption när det blir dags. Vi sätter vårt hopp till fastighetsmarknaden.. Högre bolån till folket Hinos- vi är sökandemedlemmar i AC sedan flera år tillbaka. Om man ska adoptera från Sydkorea krävs det att man varit gifta i 3 år så vi ställde oss i kö som nygifta. Så om det blir aktuellt med adoption ligger vi bra till kömässigt. Hoppas ni mår bra allihop & att ni får en mysig helg! Kram
    Då förstår jag, långt ifrån alla har det tufft med adoptivbarn. Jag tror kanske det kan vara enklare med killar. Jo en ÄD process går ju mycket fortare och sedan är det så mysigt att vänta barn också tycker jag.

Ha en supermysig helg med ditt underverk och maken förstås.

Kramar

Bette
  • Bette

Hoppas att ni alla har det bra. Själv så mår jag toppen, jobbar två veckor till på halvtid och sedan blir det havandeskapspenning fram till förlossning. Jag kommer nog att föda via kejsarsnitt. Fick ett ryck och längtade efter scones, så nu har jag de i ugnen och det piper nu, får se om de är klara alla redan.

Ha en skön söndag

Bette

Jag går in i vecka 31 imorgon.

• Bette
    Pricken76 skrev 2009-09-27 17:09:34 följande:
    Hej Bette, skönt att du snart är ledig helt. Det är verkligen skönt att inte behöva jobba när man är stor, rund och otymplig. Varför ska du snittas? Hoppas brödet blev gott.
    Det är ju speciella bebbar vi får och jag vill ha planerat snitt. Min syster har två snitt bakom sig och min mamma två stycken.

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2009-09-28 12:21:56 följande:
    Hej på er! I dag har vi varit ute på en 1-timmas promenad på fm i höstsolen. Jättehärligt! Skönt att komma ut på fm, inte alla dagar som blir så.. I går kväll somnade Adam kl 21 & vaknade första gången för att äta kl 04! Det var sömnrekord för hans del. För min del också på en väldigt lång tid. Sen vaknade han igen kl 7.30. Det här kan jag vänja mig vid Var förberedda på att amningen tar mycket tid i början & innan man hittar rutiner kan man känna sig helt slut mitt i föräldralyckan. Allt är nytt. Men, tids nog hittar man sina rutiner tillsammans & allt faller på plats. Nu ropar han på mig i vagnen, dags att komma upp. Kram till er alla!
    Vad härligt att du har fått sova ordentligt inatt, förstår att du mycket väl kan vänja dig vid de tiderna. Ha en skön måndagseftermiddag.

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2009-09-28 14:01:42 följande:
    Emmy, det låter toppen det där. Jo jag har förstått att amning i början tar en otroligt lång tid. Tur att man är ledig i varje fall Bette: Kommer du snittas 14-10 dagar innan bf då? Jag är glad om jag slipper snitt. Vill inte ha ärr-vävnad och risk för sammanväxtning. Men självklart tar jag snitt om det skulle behövas. Man vet ju aldrig hur det kommer att bli.
    Det är heller inte bra att gå över tiden med ÄD barn har jag hört.

Bette
  • Bette
    Samarin74 skrev 2009-09-30 15:21:04 följande:
    Hej! Vi har precis fått veta att vi är inplanerade på HS som mottagarpar 1 v. 48. Så det är 2 månader. Fullt acceptabelt. Var det jag hade förberett mig på, men hade det blivit längre väntan hade jag blivit gruvligt besviken. Gällande adoption och medgivnadeutredning har vi nu (tror jag) beslutat oss för att avboka tiden. Ingen av oss klarar av att undanhålla sanningen. Båda är rädda för att det ska komma en i fatet senare också om man inte säger som det är. Känns nog lugnast så, även om vi helst skulle vilja köra parallella trådar. Tack alla för svar . Det hjälper en verkligen när man oroar sig och nojjar över dert mesta.
    Grattis Samarin, vad underbart. Det ska bli många plus innan Jul här tycker jag. Själv är jag i vecka 31 nu och mår bra.

Bette
Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5