• fjärilita

Bajsa efter snitt

Hur ont gör det att bajsa efter operationen? måste göra jävligt ont? Tänkte om man borde ta laxeringsmedel dagen innan så att man tömmer tarmen ordentligt?!

• Svar på tråden Bajsa efter snitt
  • Mrs WW

Jag hade inga problem efter mitt snitt. Men tarmarna spökade länge

• Sommarbarn 2007

Jämfört med vaginal förlossning som var ett h--lvete i krämpor efter förlossningen gick det hur bra som helst att göra både nr 1, 2 och att ha sex efter snitt. Har bara positiva erfarenheter. Har förstått att det är stor skillnad mellan akut och planerat snitt. Lycka till!

• alexia

Ef vaginal förlossning så va det som en andra förlossning att kinna göra nr 2. Lika jävligt ef andra vag förlossning. Tror inte d e farligt ef snitt.

• Superhero

tänk på att det finns en risk att starta förlossningen med starka laxeringsmedel. det är så den omtalade ricinoljan fungerar - man blir dålig i magen så att det retar igång förlossningen.

jag ska göra mitt första ks i dec. tänker äta nåt sånt milt laxeringsmedel i god tid innan. alltså typ inolaxol, laktipex vi-siblin eller liknande. bara sådär så att tarmar o allt är i god form och jag känner medlen. dessutom brukar man behöva äta såna några dagar innan full effekt.

tänker att det är bra förberedelse då man säkert får morfin i samband med snittet o det är rättså förstoppande.

• patti87

inga problem alls, nästa dag kunde jag "bajsa" nästan som vanligt igen :)

• Elfva

Hmmm njaaa det är bra att undvika att bli förstoppad, håll magen i trim både innan och efter så är det inga problem... så använd psylliim frön eller linfrön (både fungerar fint på filmjölken, men kan också blandas med lite vatten och drickas), katrinplommon och annan torkad frukt är bra och se till att dricka mycket.

• Spexig

Jag blev så lös i magen av det där man får dricka för att stoppa tarmrörelserna, så det var aldrig ett problem, läskigt ändå att försöka krysta. Se till att hålla magen igång med fibrer!

• Ekrlsn

jag fick någon slags minne från förlossningen så fick för mig att det skulle göra lika ont. så jag grät. men nä det gjorde inte ont.

• ploten

"Nr 2" var inget problem för mig efter snittet, däremot gjorde det ont att kissa.

• Caileag

Jag åt weetabix som en idiot några dagar innan och hela tiden på sjukhuset.
    Just att göra nummer2 gjorde inget ont att göra, det som var värst för mig var att jag blev så himla gasig så att ta sig ur sängen och röra sig gjorde asont. Mer ont än vad snittet gjorde. Men det gick över efter 3dagar, nu 8dagar efter mitt snitt mår jag jättebra och är i princip som vanligt.

• flstumpan

Inga problem alls, allt var precis som vanligt på den fronten.

• frökenanna

Jag funderar också på detta men tänker ta laktulos, det fick jag på BB efter min första förlossning och det funkade jöttebra.

• Thinkerness
    ploten skrev 2009-08-14 10:10:55 följande:
    "Nr 2" var inget problem för mig efter snittet, däremot gjorde det ont att kissa.
    Varför gör det ont att kissa efter snitt??
  • liams mammsi

Jag kan säga såhär. För min del var kejsarsnitt som en dröm. Var uppe och gick samma dag kissa gick utmärkt osv.

Men Hosta/skratta och bajsa är fan inte roligt första 2-3 dagarna.
    Eftersom man som tar i med magen i dessa fall. Dock kändes det inte jobbigt efter 3 dagar. Och det är smärta man klarar av...men ont...jo det gjorde det :P

• helene306
    Thinkerness skrev 2009-08-15 08:57:34 följande:
    Varför gör det ont att kissa efter snitt??
    Det kan göra ont/svida att kissa när katetern är dragen.

Hade inga problem alls vid toabesök. Var tvärtemot bra i magen mot under graviditet.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Luloo
    fjärilita skrev 2009-08-12 13:15:40 följande:
    Hur ont gör det att bajsa efter operationen? måste göra jävligt ont? Tänkte om man borde ta laxeringsmedel dagen innan så att man tömmer tarmen ordentligt?!
    Jag kände inte av det för fem öre, var som om jag bajjade 3 dagar innan jag födde, är nog värre för dom som fött vanliga vägen
    ★mn lilla stjärna★16/6-08★
  • Jessica24

Vid båda mina kejsarsnitt, så har tarmarna levt sitt eget "lilla" liv efteråt.
    Tog mig ca 4 dagar innan jag kunde gå på toa och göra nummer 2.
    Men när det väl kom igång, så var det inga problem.

Svar på tråden Bajsa efter snitt