• Mamba

Boende i Schweiz del 9

Jag hittade också hit

Vilket härligt väder vi har, hoppas det håller i sig så vi kan bada hela augusti och september typ
    Vi har tagit en promenad utanför vårt hus i dag, hamnar direkt bland böljande majsfält och härliga kullar.
    Och jag har bara 10 min med tåget till Stadelhofen. Ärligt talat, varför bor inte fler i Uster undrar jag

Stårschan

Jag bor i tysktalande delen jag med, straxt intill Zurich.

• Mamba

Ja det första året hemma kan vara lite tufft, det är ju skillnad sen när de inte är bebisar längre och faktiskt kan vara med på endel aktiviteter. Då blir inte det där akuta behovet av social kontakt lika stort

Vad bra att du har ett så flexibelt jobb och arbetsgivare!
    Ska du ha heltid från december?

• Mamba

Jag tycker det är svårt, för jag börjar väl också känna att det är dags för mig snart. Om vi ska bo här nere ett tag måste jag komma på något jag kan göra och hua det är inte lätt. Vet nån här hur det funkar med studier tex på Universität Zurich?
    Jag har liksom inte jätte stort sug efter att jobba på Migros kanske (inte för att det är ngt fel på det så klart) men skulle vilja börja med något lite smått. Ska plugga på distans via Sverige men det gör ju inte mig ännu mer integrerad direkt

• Mamba

Nån som känner till nån floristutbildning i ZH området förresten? Vad kan det kosta med utbildning och så?

• Mamba

kaj04

Jag vill minnas att det ligger en fin lekpark i deras park som är nere vid sjön. Jag kan inte förklara hur man kommer dit men det ligger centralt i en park som säkert är deras stadspark.
    Sen såg jag att det antingen var Manor eller Coop City som hade en stor lekpark på deras uteservering mitt i centrum.

• Mamba

Hej på er!

Jag har hört att det ska finnas en svensk/nordisk möbelaffär i Zurich någonstans.
    Vad heter den och adress?
    Vi vill köpa lite nytt men har typ lessnat på IKEA

• Mamba

Räkmamman

Jag tror helt enkelt inte att många får i hop det.
    Min granne jobbade 50% när hon hade 1 barn men när 2:an kom slutade hon. Nu har hpn fått 3:an och det är inte många jobb där man får en lön som kan svälja dagis för 3 barn + få pengar över.
    Jag tror inte att det är en slump att många många kvinnor, både schweizare och icke är hemma med sina barn....
    Sen resonerade ju min granne så att hon nog ändå ville vara hemma. Helst hade hon velat jobba 50% men det lönar sig inte så då är hon hemma de åren barnen är småttingar...

• Mamba

Måste fråga er lite kring vaccin och svininfluensan.

Vet ni om det kommer bli massvaccination i Schweiz? Kommer man bli kallad eller får man boka in sånt själv?
    Jag har varit inne på pandemia.ch och tittat och försökt hitta information men hittar ingenting...

• Mamba

Ang jäst.
    Jag kör alltid ett paket Ch jäst, 42 gram när det ska vara 50 gram. Ibland karvar jag av och väger så det blir exakt 50 g, om jag har hemma. Funkar toppenbra!

• Mamba

Vi hittade nån slags tipp att slänga saker i när vi flyttade sistens som man vägde bilen på. Var i närheten av Wallisellen. Ganska dyrt dock...(CHF 30 för ingenting...)
    Annars om stolarna inte är trasiga eller så, kan man ge bort dem till Heilsarmee. Det gjorde vi med en hel del. de kan både komma och hämta och man kan lämna...

• Mamba

Hoppas ni får det trevligt på lunchen! Det blir inget nöje för min del att åka dit med mina 2 illbattingar

• Mamba

kaj04

Ja det vore jätte roligt! Vi är här under lovet, förrutom runt andra helgen där vid 9-12 då vi ska i väg på en liten weekend för att fira födelsedag och bröllopsdag

Ni är jätte välkomna hit bort, till andra sidan av s5

kram!

• Mamba

Någon som har tips på vart 2 st barnfamiljer kan spendera nyår. Vi vill hyra ett hus men det verkar vara lika svårt att boka hus i oktober inför nyår som att leta hus i maj när man ska till Gotland i juli. Finns ingenting, ingenting. Bara residens för 40 personer för CHF 18 000, inte riktigt vår prisklass
    Vi hade gärna varit nära skidåkning men det verkar vara omöjligt? Funderar på att göra "tvärt om" , off season semester och dra till comosjön eller liknande. Bara för att komma i väg...

Några tips från er här kanske?

ha det gott!!

• Mamba

Amazonas

Jag känner till i alla fall 2 st second hand i Zurich.

men så såg jag att wehrli på Schaffhauserstrasse har REA på allt. 50% på kläder! Jätte bra med overaller i små storlekar och regnkläder. Dit skulle jag åka om jag var du, fanns inget i mina killars storlekar men i småstorlekarr.
    En kompis köpte reima overall för 25 frassar.

Second Hand affärer i Zurich känner jag till 2 st.

En längst 9:an / 10:an på Haldenbach stoppet (efter Seilbahn Rigiblick)
    Du går ner till höger längst en nedförsbacke och där är en fräsch butik. Inte öppen på torsdagar.

Sen finns det en mellan tramstoppet bucheggplatz och laubi weg med 11:an eller 15. Också superfräch second hand, bara öppen i början av veckan på förmiddagen.

Kolla du Wehrli först, du vet vart det ligger eller? Gå av 14 eller 7 på Guggachstrasse (mina gamla hoods) och gå ner för backen på höger sida så ligger det där.

• Mamba

Jag tyckte det fanns endel på Wehrli och just bilbarnstolar fanns det endel kvar. Och overaller i strl 86, endel skinntofflor, SIGG-flaskor, spjälsängar osv.
    Bilbarnstolar funderade vi också på om vi skulle köpa, för de hade de där stolarna för större barn. Jag var där i tisdags och som sagt, fanns endel.

Semush

Tjena! Kul att du är här med

• Mamba

Man behöver inte vara kyrklig för att gå till svenska kyrkan. Men däremot sjunger de ju vissa sånger som är förknippade med kyrkan. Fast mest är det vanliga hederliga svenska barnsånger...

Svar på tråden Boende i Schweiz del 9