• Ain

Boende i Schweiz del 9

hej, NU har jag hittat hit! är lite sen av mig

Hanna, jo, jag bor i Franska delen. Det fanns ju nagon till, men atminstone en ska flytta till London.

Det betyder ju inte att det inte finns nagra svenska mammor i omradet saklart. Jag känner tom en i Morges! Jag bor dock en bit därifran, i Frankrike egentligen, men om du har lust att träffas nagon gang kan man säkert träffas mitt emellan. Jag har en dotter pa 21 manader, och har fram till nu jobbat, men fran och med tisdag kommer jag vara hemma med henne ett tag.

Känns lite konstigt, men bra ocksa att kunna vara hemma litegrand. Jag hade ett kontrakt som gick ut sista augusti, och da tänkte vi att det kunde passa bra med en liten paus, eftersom jag ju började jobba redan efter 5 manader med Miriam. Fast hon ska fortfarande ga kvar pa dagis tva dagar i veckan, för att inte glömma franskan och kunna leka lite med kompisarna. Och det är ju inte helt fel för mig att kunna ha lite tid för annat saklart

Just nu är jag faktiskt i österrike hos svärföräldrarna. Har beundrat Miriams sma tvillingkusiner som just fötts. De var bara 2 kg när de föddes, sa de är pyttesma... men de mar bra och det är det viktigaste saklart.

• Ain

Ojda, jag missade ju castellino. Jo som sagt var bor jag ju i Schweiz Välkommen hit!

amazonas: tack tack! Kul att vara tillbaka
    Jo, de blev tvungna att ta dem med kejsarsnitt efter att mamman fatt ligga pa sjukhus de sista 4 veckorna. Men de kom i v. 34 sa det är ju inte sa extremt tidigt, och alla är glada att de inte kom i v. 30 (eller ännu tidigare...).

• Ain

räkmamman: det är nog sa att manga har dagmamma, nagon som kommer hem till dem eller tex au-pair. Det är ju ingen slump direkt att om man ser pa svenska ams sa är Schweiz ett av de länder som har mest lediga tjänster för Au-pairer.

Sedan slutar ju ocksa manga jobba när de far fler barn, helt enkelt för att det ofta inte lönar sig. Helt galet kan man tycka att det ska vara sa dyrt med dagis!

• Ain

Hej ellen2008, och välkommen till traden.

Jag undrar om vi inte har träffats nagon gang, för jag tycker jag känner igen dina barns namn? Har du varit pa nagon träff med svenska mammor? Eller är det bara jag som fatt för mig att jag känner igen namnen ?

• Ain

Tyvärr vet jag inte det, men jag har hört att det ska finnas vaccin till alla i alla fall och att det även gäller "utlänningar" (det är informationen vi fick till den diplomatiska delegationen jag jobbade pa tom igar). Däremot har vi inte ännu fatt information om hur det ska ga till. Jag skulle gissa pa att man inte blir kallad, utan att man far kontakta sin läkare för att fa ett recept. Men det är ju bara gissning.

Jag snabbsökte lite och hittar heller inte nagon info, sa kanske de inte har gett ut den ännu helt enkelt. Hittade i alla fall info om att de kommer att göra en prioriteringslista pa vilka som ska fa vaccinet först om det inte finns nog till alla i en första omgang (typ som i Sverige da).

• Ain

svenska kyrkan har ingen öppen förskola i Geneve. Däremot tror jag de har nagot i Lausanne där ju församlingsgarden ligger. Men man kan följa med pa norskarnas barnträffar om man vill.

Jag har inte varit pa sveas miniklubb eftersom jag jobbat fram till i dag (det var dagtid), men jag har haft lite kontakt med dem som är med där eftersom jag var med pa "svenska mammor" träffarna vi hade innan sommaren (och vi hade delvis gemensam mailinglista). Nu har hon som höll i dem flyttat till London sa jag vet inte hur det kommer att bli med det (svenska mammor) i framtiden.

Det finns annars massa saker, fast de flesta pa engelska eller franska saklart. Gymboree finns ju, olika bebe nageurs (bebissim) och bebismusik, en inomhuslekplats (yatuland, inte säker pa stavningen), kiddie club, dessutom endel parker med djur och sadär, bla en mellan geneve och Lausanne (har glömt namnet just nu) och en i närheten av St. Georges kyrkogarden i Geneve.

Kanske vi ska ta en liten Geneveträff ocksa?

• Ain

Synd att vädret just blev sämre här da Castellino Men det är väl fint ända

• Ain

Joo, det kunde jag ju. Fast jag är nog egentligen inte sa bra pa att organisera... eller sa är jag det kanske Det är ju värt en tanke. Tyvärr var det inte sa bra respons pa manga av dessa träffar, sa fragan är ju om det kanske är bättre att satsa pa en miniklubb och inte tva (svea+ svenska mammor).... Fördelen med svenska mammor var att vi träffades pa eftermiddagen och inte förmiddagen som svea. Da kunde även endel som jobbar pa dagen vara med.

• Ain

ellen; du kanske var med pa mammaträffen vi hade ute pa middag en gang? jag tror det var där vi träffades. (och kanske det var du som skulle kommit hem till mig i november/december men ni blev sjuka?)

Hur som helst; min dotter är 21 manader och heter Miriam.

Denna vecka är lite sämre för mig för jag har min syster pa besök, och jag tror att vi kanske kommer att göra nagon utflykt med min man da.
    Men kanske en annan onsdag eller fredag? Det finns en stor park/lekplats i närheten av Genthod som man kanske hade kunnat träffas i om vädret fortfarande är fint da?
    Det är ju at Nyon-hallet eftersom det var nagon som bodde ditat. jag känner ocksa tva till som bor at det hallet som kanske skulle vilja komma. Själv bor jag inte direkt däromkring, men det är nog ok att aka eftersom jag inte behöver köra genom Geneve för att komma dit.

• Ain

Räkmamman: det finns ju sadana "training pants" som stoppar lite kiss, men som de ända blir blöta i. Fast de är bäst att använda om de oftast är torra. Tygblöjor är ju bra för de blir ju blöta.

Vi kör just nu lite potträning light med Miriam. Vi sätter henne med jämna mellanrum pa pottan och da kissar hon nästan alltid. När vi är hemma far hon ga utan blöja. Ibland när jag har suttit med henne i soffan och vet att det är risk att hon kissar har jag tagit pa en tygblöja (som jag fatt av min syster, vi använder pampers i vanliga fall). När vi gar ut nagonstans sa använder vi vanliga blöjor.

Nu har Miriam börjat att inte vilja ha blöja pa sig inne, och dessutom säger hon att hon inte behöver/behöver ga pa pottan om vi fragar. Men hon säger inte till av sig själv. Men hon är ju bara 21 manader, sa vi tar det lugnt.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 9