• Anonym (Skuld)

HUR ska man bli skuldfri?

Jag haft skulder på 150.000:- som allt pga ett ex till mig satte mig i skiten totalt.
    Jag hade innan dess aldrig varigt i skuld till massa olika inkassobyråer samt kronofogden så detta va och är en stor tyngd för mig,men som jag arbetar av så gott det går.
    Jag har betalat av ca 68.800:- men känns som det är långt kvar då jag har ca 81.200:- kvar.
    Känns som jag aldrig kommer bli skuldfri och inkassobyråer osv har väl hög ränta också?
    Kan min man tex ta banklån och lösa detta så man betalar banken sen?
    Hur länge efter det att man blivit helt skuldfri dröjer det då man är prickfri och kan handla på kredit igen OM man skulle behöva?

• Svar på tråden HUR ska man bli skuldfri?
  • KlasStures mamma

Har för mig att det tar tre år innan man är prick fri. Ni kan alltid gå till banken och fråga. En så pass liten skuld tror jag de går med på om ni båda har inkomst. Annars så är det ju att se till att inte bara betala minimibeloppet utan så mycket man bara kan. Annars så äter räntan och avgifter upp heöa inbetalningen och det tar mycket längre tid.

• Anonym

En prick hos kronofogden finns kvar i 3 år.
    Men även om prickenm finns där och skulden betald så kan man få kredit iallafall.
    Beror helt på.

Du kan ju ta kontakt med banken och höra efter om du kan bli beviljad ett lån (ett tips är att besöka olika banker, för om en bank säger nej så kan du få ja hos en annan).
    Men du kan ju höra dej fram... för det är ju bättre att du försöker på det viset

Tråkigt att du hamnat i den här situationen

• Anonym (Spegel, spegel)

Wow! Du har ju betalt av massor! Bra jobbat

Minst tre år får du dock leva med anmärkningen dock, men det verkar vara tre år efter att man har betalt just det som gav anmärkningen. Är din anmärkning grundad på samtliga 150 laxar, så är kanske ett banklån en bra ide, mao. Är den däremot grundad på en delmängd som du redan betalt måste det ju gälla från den dagen. Ring KFM och hör. De borde gilla dig som vill göra rätt för dig och vill säkert hjälpa till *hoppas*

www.kronofogden.se/infotext/baraettlitetmisstag.4.65fc817e1077c25b83280005293.html

• Alle

1. Har du kollat med inkassobolagen om du kan få frysa räntan? Om inte så gör det!
    2. En anmärkning står kvar i 3 år efter att skulden är betald.
    3. Jag tycker att det är en god idé att maken lånar samma belopp som restskulden är och gör dig skuldfri - räntan hos banken är lägre, du får alla skulder betalda och slipper tänka på anmärkningen som kommer att börja "tyna bort" - det skulle jag göra!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Just det - ring till Kronkalle och kolla din faktiska skuld hos dem, kolla även med de inkassobolag som du har skulder hos, så att du får ett exakt skuldsaldo.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym (Skuld)

Alltså jag har ingen skuld kvar hos kronofogden tack och lov dom är betalda nu men alla dessa hemska inkassoföretagen har jag
    Dom ringer och tjatar hela tiden flera ggr i månaden och frågar om jag kan betala mera fast jag gång på gång sagt att jag inte kan och att vi här måste överleva också.

• Anonym (Skuld)

Och pga jag inte kan ta alla inkasso krav varje månad utan var annan så kommer ju garanterat vissa hamna hos kronofogden igen

• Anonym (Skuld)
    Alle skrev 2009-08-12 15:11:21 följande:
    1. Har du kollat med inkassobolagen om du kan få frysa räntan? Om inte så gör det!2. En anmärkning står kvar i 3 år efter att skulden är betald.3. Jag tycker att det är en god idé att maken lånar samma belopp som restskulden är och gör dig skuldfri - räntan hos banken är lägre, du får alla skulder betalda och slipper tänka på anmärkningen som kommer att börja "tyna bort" - det skulle jag göra!
    Jag har har bara sjukpenning alltså inte mycket,mannen har arbete och lön så det blir ju han som får ta lånet isåfall.
    Vad är frysa räntan?
  • Smurfen70

Frysa ränta innebär att räntan inte stiger medans du betalarbrukar gå att förhandla fram. Hardu möjlighet att få i hop hela summan och betala på ett bräde finns goda möjligheter att man han förhandla ned skulden mycket. Företagen brukar vara nöjda bara de får en del då deofta inte räknat med något eller att det kommer dröja innan de får sina pengar. Ibland blir man erbjuden att få skulden avskriven om man tex. kan betala 20-30% av den på en gång.

Beklagar att du har ett sådant nöt till ex. Har du kravpå honom i sin tur? Även om du troligen inte får några pengar blir han ju bränd med prickar i alla fall.

Svar på tråden HUR ska man bli skuldfri?