• MammatillSimon

Vill inte växla!!

Jag har en Passat-91 med automatlåda och vissa gånger då jag ska ha den så vill den inte växla, är det nån som har några förslag vad det kan vara för fel??

Det går att köra på 1,2,3 och backa, men när jag lägger i D - då vägrar den, då är det "bara" att slå av den och låta den stå (och skämmas en stund) så funkar det sen igen.

Väldigt tacksam för svar!!

Jo, har kollat oljan i lådan och det såg bra ut..

• Svar på tråden Vill inte växla!!
  • Danne74

Den är 18 år gammal....!!

Har den levt så länge så ska du vara nöjd..

Jag tror det blir dags att byta låda i den.

• Dripknot

TS

Kolla lamellerna.. av automatlåda är svindyr att byta... min hade samma problem och det var en Toyota Camry från 1991.. skulle kosta 15000:- att byta ut den lådan och det berodde på att den var i en importbil och delarna skulle behöva specialbeställas...

Så jag köpte en ny bil ist.. manuellt växlad förvisso men den går som ett skott :)

• Danne74

Nu har jag aldrig skruvat med Passat men de flesta framhjulsdrivna bilar är bökiga att byta låda med.

En Volvo eller en USA bil är betydligt enklare eftersom de driver på bakhjulen, där har jag bytt några lådor under åren och en beg Volvolåda kostar bara någon tusenlapp på skroten.

Den byter man på 2-3 timmar i ett vanligt garage.

De flesta USA bilar har dock lådor av gjutjärn och dessa är både stora och framförallt - tunga.

Då kan man behöva lyft eller en stark kompis som hjälper till men det brukar gå rätt smidigt ändå.

Förra vintern bytte vi på en Impala inne på OKs servicehall och det tog tre timmar totalt (120 kr hallhyra), de hade en helt suverän växellådslyft så där blir det byte flera gånger om behov uppstår även om det ska ske på sommaren när man annars mekar ute.

• MammatillSimon
    Dripknot skrev 2009-08-12 23:44:34 följande:
    TSKolla lamellerna.. av automatlåda är svindyr att byta... min hade samma problem och det var en Toyota Camry från 1991.. skulle kosta 15000:- att byta ut den lådan och det berodde på att den var i en importbil och delarna skulle behöva specialbeställas...Så jag köpte en ny bil ist.. manuellt växlad förvisso men den går som ett skott :)
    Ja, min passat är åxå importerad från USA, så allt jag ska köpa till den kostar apa

Får väl se vad experten (kompis som kan med automatlådor) säger ev till helgen, måste jue ha med automat pga knäproblem så jag har körkort bara på automat..
  • Gorban
    MammatillSimon skrev 2009-08-13 12:07:33 följande:
    Ja, min passat är åxå importerad från USA, så allt jag ska köpa till den kostar apa Får väl se vad experten (kompis som kan med automatlådor) säger ev till helgen, måste jue ha med automat pga knäproblem så jag har körkort bara på automat..
    Passaten kan inte vara importerad från USA då alla byggs i Tyskland. Och hade den varit det hade du givetvis kunna köpa vanliga Passatdelar från Volkswagen ändå.
  • MammatillSimon
    Gorban skrev 2009-08-13 13:40:59 följande:
    Passaten kan inte vara importerad från USA då alla byggs i Tyskland. Och hade den varit det hade du givetvis kunna köpa vanliga Passatdelar från Volkswagen ändå.
    Min passat kom till Sverige från Michigan 1997 har alla original papper från bilhandlaren i USA som sålde den hit.
    Nej, eftersom jag har en USA-motor så kostar allt typ2-3000 kr mer än till en "vanlig"
  • Danne74

Mycket är specialanpassat när EURO bilar går till USA på grund av deras särlagstiftning.

Jag har faktiskt haft en VW Rabbit Sportwagon en gång (VW Caddy Pickup i Europa) och det var massor med saker som diffade mellan den och vår version här i Sverige.

• MammatillSimon
    Danne74 skrev 2009-08-15 08:47:33 följande:
    Mycket är specialanpassat när EURO bilar går till USA på grund av deras särlagstiftning.Jag har faktiskt haft en VW Rabbit Sportwagon en gång (VW Caddy Pickup i Europa) och det var massor med saker som diffade mellan den och vår version här i Sverige.
    Ja det har jag märkt skulle byta topplockspackning på den i vintras då den hade kokat 1 gång för mycket innan jag köpte den.. det skulle gå på 2500 för en "Svensk passat" men till min gick allt på 3800 (skulle egentligen gå på över 4000, men de var snälla på Berners pga det var de som hade kollat fel först)!

En fråga till dej Danne74, som inte har med min låda att göra: Hade du åxå amerikanska bälten i den, som går på en skena i taket?? Bara nyfiken ung dam här
  • Danne74

Den hade automatbälten original (tvåpunkts) som gjorde att när man klev in i bilen så var man bältad automatiskt.

När den kom till Sverige så byttes dessa dock ut mot vanliga vid registeringsbesiktningen.

• MammatillSimon
    Danne74 skrev 2009-08-15 20:30:10 följande:
    Den hade automatbälten original (tvåpunkts) som gjorde att när man klev in i bilen så var man bältad automatiskt.När den kom till Sverige så byttes dessa dock ut mot vanliga vid registeringsbesiktningen.
    OK, min har kvar de automatiska på passagerarsidan medans motorn till det på förarsidan har pajat så där får man ta på som vanligt.. var på Berners och frågade efter en sån motor, och utan att räkna med frakten från USA skulle det gå på 10.000
  • Danne74

Har du också en sådan där nyckelknapp som jag hade på min..?

Att man måste trycka ner en liten knapp vid nyckeln för att kunna dra ut nyckeln så att det inte går att ta ut nyckeln och därmed aktivera rattlåset oavsiktligt när bilen rullar..?

Dessutom hade jag en summer som tjöt när man öppnade dörren utan att ha tagit ut nyckeln ur tändningslåset.

Vidare så fanns det ett skjutbart fönster i bakrutan så att man kunde nå saker på flaket och istället så saknade den lastförskjutningsnät som man fick sätta in vid registreringen i Sverige, liksom spolare på strålkastarna.

Det är ganska många detaljer som skiljer mellan USA versionerna och de i Europa.

• racer x

Tydligen inte alltid positivt med att köpa importil.

(VW seat skoda Audi delar på delar och även motorer och växellådor. Det sitter en kod på sidan på motorn T ex AUQ/AGU, finns något liknande på växellådan.)

Hade slängt ut motor å låda å letat upp nått gjort för europa i så fall.

Men varför kan man köpa delar till våra bilar från usa som passar rakt av?

Vem säger att det blir dyrare än om den varit svensksåld? Verkstaden? Isåfall hade jag inte litat på det. Alla gillar inte importbilar.

• Danne74

Vissa saker är dyrare, andra lika dyra - beroende på vad det är för del.

Förr så fanns det ibland en fördel med att köpa en USA import, exempelvis med bättre säkerhetsutrustning (US airbag istället för små Eurobags, bättre sidokollisionsskydd etc) men dessa skillnader är numera oftast borta.

• racer x

Visst fins det skillnader i utrustningen, jänkarna kan ju knappt köra manuella bilar .

Men att det skulle vara skillnader på drivlinan vore konstigt.

Danne74 skrev 2009-08-16 07:44:17 följande:
    Har du också en sådan där nyckelknapp som jag hade på min..? Att man måste trycka ner en liten knapp vid nyckeln för att kunna dra ut nyckeln så att det inte går att ta ut nyckeln och därmed aktivera rattlåset oavsiktligt när bilen rullar..? Dessutom hade jag en summer som tjöt när man öppnade dörren utan att ha tagit ut nyckeln ur tändningslåset.
    Dumma och glömska amerikaner. Står inget i instruktionsboken om att man inte kan ta ut nyckeln ur låset medans man kör så är det fritt fram att göra det, skulle något sen hända stämmer man skiten ur biltillverkaren.
  • MammatillSimon
    Danne74 skrev 2009-08-16 07:44:17 följande:
    Har du också en sådan där nyckelknapp som jag hade på min..?Att man måste trycka ner en liten knapp vid nyckeln för att kunna dra ut nyckeln så att det inte går att ta ut nyckeln och därmed aktivera rattlåset oavsiktligt när bilen rullar..?Dessutom hade jag en summer som tjöt när man öppnade dörren utan att ha tagit ut nyckeln ur tändningslåset.Vidare så fanns det ett skjutbart fönster i bakrutan så att man kunde nå saker på flaket och istället så saknade den lastförskjutningsnät som man fick sätta in vid registreringen i Sverige, liksom spolare på strålkastarna.Det är ganska många detaljer som skiljer mellan USA versionerna och de i Europa.
    nej har inget av det du berättar om, men det kanske har varit en fungerande summer på den förut, vi har hittat mycket saker på den som inte funkade förut, men nu de som hade den före mig har misskött den fruktansvärt - dock inte karossen, totalt rostfri

Har hittat en beg. låda till den för 3000 på bildelsbasen.se, så vi får se vad som händer.. har jue en 2.0motor med 16v ist för de mest vanliga i sverige 8v, som jag har fått förklarat för mig av de "kunniga"
  • Danne74

racer x skrev 2009-08-16 16:01:31 följande:

Visst fins det skillnader i utrustningen, jänkarna kan ju knappt köra manuella bilar .Men att det skulle vara skillnader på drivlinan vore konstigt.

Dumma och glömska amerikaner. Står inget i instruktionsboken om att man inte kan ta ut nyckeln ur låset medans man kör så är det fritt fram att göra det, skulle något sen hända stämmer man skiten ur biltillverkaren.
    Avgaskraven gör ofta att motorerna är andra.

Jag kommer ihåg hur vi på 1970-taket fíck riva ut katalysatorerna ur bilarna för att dessa inte uppfyllde lagstiftningen i Sverige.

Först 15 år senare så kom Sverige ikapp med katalysatorkrav.
Svar på tråden Vill inte växla!!