• Danne74

    Vill inte växla!!

    Den är 18 år gammal....!!

    Har den levt så länge så ska du vara nöjd..

    Jag tror det blir dags att byta låda i den.

  • Danne74

    Nu har jag aldrig skruvat med Passat men de flesta framhjulsdrivna bilar är bökiga att byta låda med.

    En Volvo eller en USA bil är betydligt enklare eftersom de driver på bakhjulen, där har jag bytt några lådor under åren och en beg Volvolåda kostar bara någon tusenlapp på skroten.

    Den byter man på 2-3 timmar i ett vanligt garage.

    De flesta USA bilar har dock lådor av gjutjärn och dessa är både stora och framförallt - tunga.

    Då kan man behöva lyft eller en stark kompis som hjälper till men det brukar gå rätt smidigt ändå.

    Förra vintern bytte vi på en Impala inne på OKs servicehall och det tog tre timmar totalt (120 kr hallhyra), de hade en helt suverän växellådslyft så där blir det byte flera gånger om behov uppstår även om det ska ske på sommaren när man annars mekar ute.

  • Danne74

    Mycket är specialanpassat när EURO bilar går till USA på grund av deras särlagstiftning.

    Jag har faktiskt haft en VW Rabbit Sportwagon en gång (VW Caddy Pickup i Europa) och det var massor med saker som diffade mellan den och vår version här i Sverige.

  • Danne74

    Den hade automatbälten original (tvåpunkts) som gjorde att när man klev in i bilen så var man bältad automatiskt.

    När den kom till Sverige så byttes dessa dock ut mot vanliga vid registeringsbesiktningen.

  • Danne74

    Har du också en sådan där nyckelknapp som jag hade på min..?

    Att man måste trycka ner en liten knapp vid nyckeln för att kunna dra ut nyckeln så att det inte går att ta ut nyckeln och därmed aktivera rattlåset oavsiktligt när bilen rullar..?

    Dessutom hade jag en summer som tjöt när man öppnade dörren utan att ha tagit ut nyckeln ur tändningslåset.

    Vidare så fanns det ett skjutbart fönster i bakrutan så att man kunde nå saker på flaket och istället så saknade den lastförskjutningsnät som man fick sätta in vid registreringen i Sverige, liksom spolare på strålkastarna.

    Det är ganska många detaljer som skiljer mellan USA versionerna och de i Europa.

  • Danne74

    Vissa saker är dyrare, andra lika dyra - beroende på vad det är för del.

    Förr så fanns det ibland en fördel med att köpa en USA import, exempelvis med bättre säkerhetsutrustning (US airbag istället för små Eurobags, bättre sidokollisionsskydd etc) men dessa skillnader är numera oftast borta.

  • Danne74

    racer x skrev 2009-08-16 16:01:31 följande:


    Visst fins det skillnader i utrustningen, jänkarna kan ju knappt köra manuella bilar .Men att det skulle vara skillnader på drivlinan vore konstigt.

    Dumma och glömska amerikaner. Står inget i instruktionsboken om att man inte kan ta ut nyckeln ur låset medans man kör så är det fritt fram att göra det, skulle något sen hända stämmer man skiten ur biltillverkaren.
    Avgaskraven gör ofta att motorerna är andra.

    Jag kommer ihåg hur vi på 1970-taket fíck riva ut katalysatorerna ur bilarna för att dessa inte uppfyllde lagstiftningen i Sverige.

    Först 15 år senare så kom Sverige ikapp med katalysatorkrav.
Svar på tråden Vill inte växla!!