• Anonym (trött)

Hur få honom att inse allvaret och sätta ner foten?

Min svärmor är hemsk. Min sambo vet om det och håller med mig om att hon gör fel. Men han vågar inte säga ifrån till henne. Hur får jag honom att våga tala om för henne att hon får lägga av med att baktala mig?

Jag kan själv säga ifrån, absolut, men tyvärr har både hans mamma och bror fått för sig att jag styr och ställer eftersom han aldrig säger ifrån. De tror inte att han tycker som jag... fast det gör han. Konflikträdd säger han att han är...

• Svar på tråden Hur få honom att inse allvaret och sätta ner foten?
  • Tös

Skicka honom på terapi där han får jobba med sina tankebanor, grund o livsantaganden. Sen lovar jag att han vågar stå emot på ett helt annat sätt.

• Anonym (trött)
    Tös skrev 2009-08-12 22:15:55 följande:
    Skicka honom på terapi där han får jobba med sina tankebanor, grund o livsantaganden. Sen lovar jag att han vågar stå emot på ett helt annat sätt.
    Han skulle förmodligen säga att det är jag som behöver jobba på att inte vara så lättstött. För honom är mamma felfri. Eller så skämtar hon, eller så menar hon inget illa...

Men jag mår skitdåligt. Mest över att han är så satans godtrogen när det gäller henne, men också för att jag är livrädd att han ska börja tro på hennes skitsnack om mig. Det är ju inte så att hon säger saker när han är med, nähä, då är tanten trevlig.

Häxa.
  • keya12

Så VAR exakt håller han med dig? Du tappade bort mig.

Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:27:16 följande:

Han skulle förmodligen säga att det är jag som behöver jobba på att inte vara så lättstött. För honom är mamma felfri. Eller så skämtar hon, eller så menar hon inget illa... Men jag mår skitdåligt. Mest över att han är så satans godtrogen när det gäller henne, men också för att jag är livrädd att han ska börja tro på hennes skitsnack om mig. Det är ju inte så att hon säger saker när han är med, nähä, då är tanten trevlig. Häxa.
  • Anonym (trött)

Det är som att det är lättare för honom att säga åt mig att jag har fel/har missuppfattat etc. än det är att bara ta upp saken med henne och säga att det inte är okej.

Jag fattar inte att han hellre tar en konflikt med mig än med sin mamma, det är ju för fan mig han ska leva med. Kul att leva med någon som är ständigt ledsen för att han inte vågar sätta ner foten och ta EN konflikt med sin mamma, som han inte ens träffar en gång i veckan..? Tydligen.

• Anonym (trött)
    keya12 skrev 2009-08-12 22:29:01 följande:
    Så VAR exakt håller han med dig? Du tappade bort mig. Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:27:16 följande:
    Han säger att han håller med mig men är konflikträdd och därför inte vågar ta upp det med henne... Fast den konflikten som uppstår då med mig tar han visst gärna.

Jag vet inte längre. Du har rätt.. jag tappade bort mig själv också när jag började fundera på det.
  • keya12

Det låter inte bra det här. Du har själv sagt ifrån?

Jag skulle nog säga upp bekantskapen med svärmor och aldrig mer åka hem till henne samt kräva att hon aldrig mer sätter sin fot i mitt hus om hon ska bete sig sådär vidrigt mot mig.

Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:31:40 följande:

Han säger att han håller med mig men är konflikträdd och därför inte vågar ta upp det med henne... Fast den konflikten som uppstår då med mig tar han visst gärna. Jag vet inte längre. Du har rätt.. jag tappade bort mig själv också när jag började fundera på det.
  • Anonym (trött)

Jag vågar inte ställa något ultimatum, är inte säker på att han väljer mig...

• Tös

Ja alltså vill han inte se er som ett team där bådas uppgift är att höja varandra så vet inte jag vad som finns att göra.

• keya12

Är det där ett bra förhållande då? Vill du vara med en sån mespropp?

Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:35:35 följande:

Jag vågar inte ställa något ultimatum, är inte säker på att han väljer mig...
  • Anonym (trött)
    keya12 skrev 2009-08-12 22:38:40 följande:
    Är det där ett bra förhållande då? Vill du vara med en sån mespropp? Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:35:35 följande:
    Ja, det vill jag. Det finns inget jag är så säker på som det. Hade jag bara sluppit träffa hans morsa så hade jag säkert kunnat hantera det, men nu bor hon bredvid så det är jäkligt svårt. Kommer liksom inte undan med mindre än att jag gömmer mig inomhus hela dagarna...
  • Anonym (trött)

Visst, han är en mes när det gäller mamma, men det är också det enda problemet. Något som stör och som jag blir ledsen över, men ärligt talat har han massa positiva sidor som gör att jag inte är beredd att ge upp i första taget.
    Han har varit ett enormt stöd för mig, och det jag egentligen ville veta var hur jag kan hjälpa honom att inse att hon inte skämtar utan snarare mobbar. Han tror ju säkert att det är normalt eftersom han växt upp så...

Det är vad jag vill tro iallafall. Inte beredd att ge upp ännu med att få honom att inse.

• keya12

Jag vet faktiskt inte. Om du redan sagt att du upplever det som att hon mobbar och han inte tar dig på allvar ändå. Jag tycker iofs att din upplevelse borde vara den som det ageras efter. Har du sagt hur ledsen du blir?

Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:44:02 följande:

Visst, han är en mes när det gäller mamma, men det är också det enda problemet. Något som stör och som jag blir ledsen över, men ärligt talat har han massa positiva sidor som gör att jag inte är beredd att ge upp i första taget. Han har varit ett enormt stöd för mig, och det jag egentligen ville veta var hur jag kan hjälpa honom att inse att hon inte skämtar utan snarare mobbar. Han tror ju säkert att det är normalt eftersom han växt upp så... Det är vad jag vill tro iallafall. Inte beredd att ge upp ännu med att få honom att inse.
  • Anonym (trött)
    keya12 skrev 2009-08-12 22:53:28 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Om du redan sagt att du upplever det som att hon mobbar och han inte tar dig på allvar ändå. Jag tycker iofs att din upplevelse borde vara den som det ageras efter. Har du sagt hur ledsen du blir? Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:44:02 följande:
    Han vet hur ledsen jag är, men det gör ingen som helst skillnad. Jag har försökt förklara... så många gånger, men det håller till dagen efter sen är vi tillbaka på noll igen.
    Som jag sa så vågar jag inte säga till honom ordentligt, för jag vill inte bli den som blir bortvald.
  • Anonym (trött)
    keya12 skrev 2009-08-12 22:53:28 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Om du redan sagt att du upplever det som att hon mobbar och han inte tar dig på allvar ändå. Jag tycker iofs att din upplevelse borde vara den som det ageras efter. Har du sagt hur ledsen du blir? Anonym (trött) skrev 2009-08-12 22:44:02 följande:
    Min upplevelse är alltid felaktig. Det är missförstånd hit och skämt dit, men ärligt talar upplever jag det inte så. Det är som om det är okej för henne att säga vad hon vill och så låtsas vi att hon skämtar sedan så är allt bra...
  • Anonym (trött)

Det är så jäkla svårt, egentligen vill jag säga åt honom att nu säger du till henne att hon får skärpa sig om hon vill fortsätta umgås eller så drar jag. Tyvärr älskar jag honom alldeles för mycket för att faktiskt dra, så ett sådant ultimatum blir verkningslöst. Det vet han...

• keya12

Då ska du inte hota med det, men då låter det också rätt hopplöst. Kan du leva med att ha det såhär?

Anonym (trött) skrev 2009-08-12 23:02:04 följande:

Det är så jäkla svårt, egentligen vill jag säga åt honom att nu säger du till henne att hon får skärpa sig om hon vill fortsätta umgås eller så drar jag. Tyvärr älskar jag honom alldeles för mycket för att faktiskt dra, så ett sådant ultimatum blir verkningslöst. Det vet han...
  • Anonym (trött)
    keya12 skrev 2009-08-12 23:08:59 följande:
    Då ska du inte hota med det, men då låter det också rätt hopplöst. Kan du leva med att ha det såhär? Anonym (trött) skrev 2009-08-12 23:02:04 följande:
    Det är absolut något jag måste fundera på...
  • lillis23

Hej!
    Förstår precis hur du menar, har det ofta likadant. Det har varit så här i några år och som du säger skämt, skitprat på hennes jobb, gliringar när hon är här osv. Har konfronterat henne själv massa gånger och hon har ju aldrig menat så...osv...sure!

Precis som du säger tror säkert släkt och andra att du styr och ställer och att din sambo inte håller med. Att han inte gör det är för att han är feg och barnslig. Min är likadan. Jag har försökt undvika henne så mkt så möjligt sista åren och försöker skita i kommentarer som jag får höra. Hon har bara svårt att släppa sonen och vill inte klippa navelsträngen. Min sambo höll också med när vi diskuterade, men inget hände.

Droppn var för 2 år sen när jag blev gravid och de började tjata om namn på kommande bebis, talade om att jag skulle föda i Norge, de är norska, ge goda "råd" om allt och inte minst att svärmor beklagat sig på sitt jobb (där mina kompisar också jobbar) att hon var så orolig för förlossningen, som inte jag skulle klara av för jag var ju så klen:( Det var droppen och jag sa till på skarpen, hon nekade men det blev lite lugnare.

Sen föds min son, och förlossningen var inga problem. Tyvärr fick han en infektion i magen och föddes med en infarkt i hjärnan som lett till cp-skad, epelepsi osv. Hon blev knäckt och efter att vi långt om länge kom hem, kom hon hit varje dag!Jag höll på att knäckas av detta och att höra hennes "råd" om allt...det var jobbigt första halvåret och jag och sambon bråkade. Till slut kom julen och då fick jag nog, bjöd hit henne och konfronterade henne delux och min sambo satt med och höll med mig!!!Det var det bästa jag varit med om vad gäller vår relation. Hon blev fullständigt perplex, jag fick lite upprättelse, känns inte längre som att de andra i släkten tycker attt jag är bitch och hon håller sig på avstånd. Var så skönt att säga som det var och nu är hon enbart farmor som får nöja sig med att komma på besök när det passar oss och hennes "sk råd" behåller hon för sig.

Stå på dig och förklara hur sårad du blir och försök lösa detta, en gång för alla. Han måste kunna ta detta, annars klarar ni inte hålla ihop i längden. Och gör det innan det blir barn inblandat, det är mitt råd. Man får ju en familj på köpet och det går inte att komma ifrån. Däremot tycker jag att man gott kan ta en time-out om det känns för jobbigt.

Du får gärna maila om du vill.

stor kram

Svar på tråden Hur få honom att inse allvaret och sätta ner foten?