• Zaria

Vilket avmaskningsmedel till kattunge (AKUT)

Köpte för 3 veckor sedan en liten kattunge på 12 veckor.

han hade då levt som utekatt men var avmaskad innan jag fick honom.
    Ganska exakt en vecka efter han kom hem började han kräkas MASSOR, och blev sedan väldigt slö, vi ringde blå stjärnan och åkte in akut med honom,han röntgades då och det visade sig att det fanns något i magen men de såg inte exakt vad så han stannade kvar för observation samt uppvätskning. han kom hem dagen efter och vi har ransonerat hans foder lite som de sa på Blå stjärnan dvs han har inte fri tillgång längre, han äter Royal canin samt Mjau burkmat. Hos förra ägaren åt han Euroshoppers mat samt matrester.
    Efter djursjukhuset fick han även pencillin och något medel för magen mot kräkning. Nu är det kanske 5-6 dagar sedan vi slutade med det.

Idag spydde han igen MASSOR, då kom det upp en STOR vit mask som låg på golvet och rörde sig (skrik och panik)

Till saken hör att han han blev avmaskad hos förra ägaren före inköp samt för kanske 12 dagar sedan med banminth. Skall man avmaska honom igen? Med vilket medel?

Fler bra tips?

• Svar på tråden Vilket avmaskningsmedel till kattunge (AKUT)
  • lennartsdotter

Kattungen har sannolikt bandmask då, den tar inte Banminth. Köp Axilur som tar i princip allt i maskväg. Drontal kan vara för kraftigt för en kattunge som är i lite halvklent skick så jag skulle inte råda dig att köra det trots att det är en enkel engångskur som tar det mesta.

• Zaria

Drontal var det Blå stjärnan rekommenderade, hade egentligen tänkt att köra det första gången men tyckte också att det verkade för "starkt" för en så liten katt.

• Zaria

Kollade på nätet lite, verkar vara rätt ovanligt att katterna kärks upp bandmask (däremot spolmask)

Vad har ni för erfarenhet av det?

Skall iväg och shoppa maskmedel i em...

• lennartsdotter

Min gamle huskatt kräks endast upp bandmask. Har aldrig sett honom kräkas upp spolmask.

Gör en bildsök på google och se vad för slags mask den din kattunge kräktes upp såg ut som. Det finns fina goa bilder...

• Pucko Buffy

Det finns ett ganska nytt maskmedel på apoteket som tar rubb och stubb. Fråga dem om vilket du ska använda. Jag köpte det sist till min kisse och det funkade kanon.

så här står det på apotekets hemsida:

Kattens vanligaste mask
    Spolmask
    Spolmaskar är spolformade, gulvita med en längd upp till 10 cm. Det är vanligt att kattungar och unga katter är infekterade med spolmask. Kattungarna infekteras när de diar om kattmamman har en spolmaskinfektion.
    Katten kan även infekteras av spolmask från omgivningen, genom att slicka på kattavföring som innehåller spolmaskägg eller genom att äta en mus som fått i sig spolmaskägg.

Med tiden utvecklar katten en motståndskraft mot spolmask, vilket gör att den vuxna katten sällan har problem med spolmaskinfektioner.

Bandmask
    Bandmaskar är platta och segmenterade, det vill säga avdelade. Segmenten går lätt av, är rörliga och ser ut som tillplattade risgryn när de torkat. Bandmasken förökar sig via en mellanvärd som till exempel råtta eller mus. Utekatter som äter råttor och möss blir därför ofta infekterade av bandmask. Kattungar kommer inte i kontakt med bandmask förrän de börjar äta små gnagare som bär på bandmasksmitta.

www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Katt_Mask_Allmant_Kattensvanligastemask.aspx

Svar på tråden Vilket avmaskningsmedel till kattunge (AKUT)