• blinkalilla

Billigare baka hemma??

Hejsan!

Vi är 2 personer hemma därför brukar jag baka bröd med 2 kg vetemjöl och det brukar räcka 5-6 dagar.
    Jäst, olja, mjölk, salt, vetemjöl använder jag, sen tänker jag på elen som används för gräddningen.
    Det känns lite som om det kostar lika mycket att baka bröd hemma som brödet som man köper.
    Men brödet man bakar är ju såå mycket godare självklart.
    Så min fråga: är det billigare att baka bröd hemma?

• Svar på tråden Billigare baka hemma??
  • Lundby87

Tror det i slutändan blir desamma. Men du slipper alla gifter och onyttigheter i det man köper. bröden i affären är fulla med ämnet eee

• blinkalilla
    Lundby87 skrev 2009-08-13 00:55:57 följande:
    Tror det i slutändan blir desamma. Men du slipper alla gifter och onyttigheter i det man köper. bröden i affären är fulla med ämnet eee
    Har faktiskt aldrig kollat innehållsförteckningen på brödet som jag brukar köpa. Måste till köket o kolla upp det nu bums :))
  • Volbeat

Men det går allt att köpa bröd utan E-ämnen, men självklart är det gott med hembakat. Jag har ett recept på ett bondbröd där man gör degen tex på kvällen, så får degen jäsa i kylen under natten, sen på morgonen är det bara att ta fram och in i ugnen :)

• Mosing

Min gissning är att du får ca 4 bröd om du bakar själv, minst. Eller? I affären kostar de väl minst 20 kr styck, dvs 80 kr. Ingredienserna du nämner gissar jag kostar kanske 25-30 kr. Så jag tror definitivt det blir billigare att baka själv! Och så godare och nyttigare förstås

• Zixi

Mitt hembakade bröd blir nog dyrare än köpebröd för jag slänger i en massa goda saker men det är såååå värt det.

Annars håller jag med om vad som redan skrivits, att det nog går jämt ut men det är trevligare med hembakat

• Mosing
    Zixi skrev 2009-08-13 13:12:09 följande:
    Mitt hembakade bröd blir nog dyrare än köpebröd för jag slänger i en massa goda saker men det är såååå värt det. Annars håller jag med om vad som redan skrivits, att det nog går jämt ut men det är trevligare med hembakat
    Men köpebröd med massa godsaker i är ju jättedyrt - så alltså blir det billigare att baka själv! Man måste ju jämföra ung likartat bröd, inte hembakat lyxbröd mot köpt formfranska

Nu blev jag ju sugen på hembakat bröd med fikon, hasselnötter, hela korn, linfrön... mums!!!
  • MBert

Det här har debatterats tidigare och visst är hembakat billigare än motsvarande köpebröd. Jag skriver "motsvarande" eftersom man inte kan jämföra hembakat med massor av dyra nötter och fröer med en vanlig jättefranska. Ju dyrare ingredienser desto dyrare blir det ju.

Bakar man bröd kommer man ner i ett par kr stycket, medan köpt brukar ligga på ca 20 kr/st. Man ska också tänka på att man blir lite lurad av storleken på bröd och istället bör jämföra kr/kg. Jag har aldrig sett ens på extrapris ett bröd som kommer ner i 10 kr/kg, vilket man lätt gör med ett hembakat.

När det gäller industriproducerat bröd pressar man in både luft och vatten med höghastighetsmixrar för att få det att se ut som mer bröd än vad det är (säljer på volym snarare än vikt) och som med diverse tillsatser (en del s.k. processhjälpmedel som inte ens behöver nämnas på innehållsförteckningen) får brödet att verka färskt en hel vecka.
    Jag tycker att en av de stora fördelarna med att baka själv (med bakmaskin slipper man dessutom jobbet och tidspassning) är just att man själv bestämmer vad man stoppar i brödet och slipper alla de industriella tillsatserna, som mest är till för att lura oss konsumenter.

Vill ni att jag räknar ut kostnaden för ett bröd så gör jag det. Jag har excelarket kvar sedan tidigare.

• MBert

50 g färsk jäst 1,75
    1,5 kg Vetemjöl 5,93
    18 g Salt 0,14
    0,5 dl Matolja 1,25
    1000 g Vatten 0,01
    0,75 kWh Energi 0,26
    9,34 kr
    4 st
    2,33 kr/st

• MBert

Jag såg nu att jag räknade med vatten istället för TS mjölk, men det är ju bara att byta ut kostnadsmässigt och lägga till. 1 liter mjölk på ca 10 kr ger ca 2,50 kr till per bröd.

• blinkalilla

Tack för uträkningen MBert.

Volbeat skrev 2009-08-13 12:59:52 följande:
    Men det går allt att köpa bröd utan E-ämnen, men självklart är det gott med hembakat. Jag har ett recept på ett bondbröd där man gör degen tex på kvällen, så får degen jäsa i kylen under natten, sen på morgonen är det bara att ta fram och in i ugnen :)
    Det receptet skulle jag jättegärna vilja ha.
    Älskar nybakat bröd på morgonen luktar såå gott i hela lägenheten och när karln vaknar blir han så glad:))
  • blinkalilla

Och en grej till...nån som vet vad jag kan göra för att få mina bröd bli lite mer luftiga??
    Känns som om mina blir tunga och aningen svårsmälta ibland.
    Vad gör jag för fel?

• vanilla deej
    blinkalilla skrev 2009-08-13 16:47:04 följande:
    Tack för uträkningen MBert.

Det receptet skulle jag jättegärna vilja ha. Älskar nybakat bröd på morgonen luktar såå gott i hela lägenheten och när karln vaknar blir han så glad:))
    Jag skulle oxå bli väldigt glad över det receptet
  • MBert

Här får ni ett recept som kalljäser i kylen under natten. Underbart goda klassiska frallor (som på bageri). Snabbt att fixa ihop på kvällen och färdiga på en kvart på morgonen!

Kalljästa morgonfrallor
    8-12 st
    Snabbt, enkelt och framförallt goda klassiska frallor.

Ingredienser
    25 g jäst
    3 dl kall mjölk
    2 msk olja
    ½ tsk salt
    ½ msk strösocker
    ½ ägg
    7-8 dl vetemjöl

½ ägg
    vallmofrön

Smula jästen och blanda med mjölk och olja. Knäck ägget och rör så gula och vita blandas. Häll hälften av ägget i degen, resten sparas till att pensla bullarna med. Arbeta in salt, socker och vetemjöl till en deg.

Dela degen i 8-12 bitar (beroende på om man vill ha 12 lite mindre eller 8 lite större bullar). Forma till bullar som läggs på en plåt. Låt jäsa övertäckta i kylskåpet 7-8 timmar (eller mer).

Sätt ugnen på 225 grader och ta ut bullarna ur kylen. Pensla med det sparade ägget och strö över vallmofrön. Grädda i ca 10 minuter.

• vanilla deej

Tack, men frallreceptet hade jag redan Å andra sidan kanske man kan göra ett bröd på samma vis...

• MBert
    blinkalilla skrev 2009-08-13 16:48:55 följande:
    Och en grej till...nån som vet vad jag kan göra för att få mina bröd bli lite mer luftiga??Känns som om mina blir tunga och aningen svårsmälta ibland. Vad gör jag för fel?
    Mitt bästa tips är att lära dig knepen så får jästen att arbeta optimalt. Det handlar bl.a. om rätt mängd salt, socker och fett och om rätt temperatur m.m. Det går att läsa sig till på jästbolagets hemsida www.jastbolaget.se (tror fortfarande det finns kvar). Det handlar också om att bearbeta degen rätt (knåda länge) för att frisätta gluten i brödet så att brödet kan behålla gasblåsorna som gör det luftigt.
    Jag låter kanske lite korthuggen, men jag vill inte ta mer om det i denna tråden eftersom det är lite OT.
  • MBert

vanilla deej skrev 2009-08-13 17:19:03 följande:

Tack, men frallreceptet hade jag redan Å andra sidan kanske man kan göra ett bröd på samma vis...
    Ja, man kan göra bröd på samma vis.
Svar på tråden Billigare baka hemma??