Bra få-syskon-böcker för 2 åring??
Vår dotter kommer va nyss fyllda 2 år när hennes syskon föds. Förstår ju inte mycket men lite iaf.. Finns det någon bra bildbok som visar vad som finns i magen?? Har ni något bra tips??
Vår dotter kommer va nyss fyllda 2 år när hennes syskon föds. Förstår ju inte mycket men lite iaf.. Finns det någon bra bildbok som visar vad som finns i magen?? Har ni något bra tips??
Jag skulle även vilja ha tips på få-syskon-böcker som passar en treåring. Jag vill gärna att hon ska få läsa om hur bebisen växer i magen och sedan om födelsen och första tiden.
någon ???
Puffar jag också...sonen kommer vara 22 månader när nästa kommer.
Jag har ju sagt att det bor en bebis i mammas mage och han pussar den då och då.
Om man frågar VEMS bebis det är så är det hans
Men jag tror knappast han förstår att han kommer få ett syskon...
Bok förslag - Emma och lillebror
Vi köpte en nu till vår 20 månaders, den busiga bebisen. Den har små luckor som man kan kika in i magen och se bebisen. Väldigt söt bok! Han tycker luckorna är jättekul, sen är ju frågan om han förstår nåt :)
Min dotter är 2,5 år nu och bebis föds när som helst. Sen en tid tillbaka har jag läst lite olika böcker för henne, bl.a. "Emma och lillebror" som redan nämnts ovan.
Annars kan jag tipsa om;
"Busiga Bebben" - Thomas Svensson
"Jag vill också ha ett syskon" - Astrid Lindgren
Jag har också tidigare blivit tipsad om denna; (dock ej läst)
"Snart har vi en baby!" - Gunilla Hansson
Tack för tipsen... Har beställt busiga bebben d dottern älskar böcke med flikar. Ska dra en sväng till bibblan sen. fler tips tack!
Är också ute efter detta och kikade runt lite på era förslag. Hittade denna som verkar kanonbra:
"Syster och bror liten och stor" (finns på barnens bokklubb)
En hel antologi med historier om att få syskon. Innehåller bl a tidigare uppräknade "snart har vi en baby" och "jag vill också ha ett syskon" plus ett gäng andra berättelser, typ spöket laban, babar mfl.
Kika in på www.spoketlaban.com
Där finns massa fint för de små men också boken Lilla Spöket Laban får en lillasyster... m m.
Det finns en bok som heter " Hej Lillebror" av Elisabeth Broomé. Den är rätt söt, sen hade vi "Busaiga bebben" och "jag vill oxå ha ett syskon" som nämndes ovan. De fungerade jättebra. Sonen var oxå precis två när han fick sin lillasyster och han greppade. Vi pratade massor om magar och bäbisar medan magen växte.
vi har snart har vi en baby den är jätte bra och uppskattad av dottern extra plus för att det är hårda boksidor
Jag ska beställa en bok som heter "Lilla storebror". Den har jag blivit tipsad om av en kompis och jag har bläddrat i hennes ex, verkar jättebra! Hennes son var bara 17 månader när han fick syskon och hon tyckte att de hade nytta av den.
2 ska bli 3 skrev 2009-08-13 10:36:41 följande:
vi har också "lille storebror" Som handlar om Isak som ska få/får en Lillasyster - sofia. Vår 2,5 åring gillar den skarpt. Författare Christina Cronsioe & Mimmi Tollerup Grkovic. Förlag Eriksson & Lindgren.