• Anonym (sömnlös)

    Zopiklon

    Har fått zopiklon Mylan 7,5mg utskrivet för sömnen. Tog en vid sänggående igår. 45min senare låg jag ändå där och grubblade. På förpackningen står det att den verkar inom 30min.
    Någon som har erfarenhet kring denna insomningstablett? Bör jag ge den en chans till eller ska jag ringa min läkare om någon annan hjälp?

  • Svar på tråden Zopiklon
  • linjes

    Man ska ta den ca 1 timme innan man går och lägger sig..

  • Anonym (sömnlös)

    Läkaren och apotekaren sa att jag ska ta den just innan sänggående och att den ska verka inom 30min.Vilket även står på förpackningen!
    Får prova 1h idag då. Har du ätit dom? För när jag väl somnade så sov jag högst 1½h sen var jag uppe o vankade av o an igen!
    Går effekten ur väldigt snabbt??

  • linjes

    Jag har tagit dom en period ja och dom verkar bättre om man tar dom ca 1 timme innan och man får gärna vara rörlig den timman eller sitta framför tv el data..

    Tar man dom och sen lägger sig ner så tycker iaf inte jag att den funkar nått vidare..

    Effekten är jag inte säker på men det är ju en insomningstablett,så att man ska kunna somna

  • Anonym (sömnlös)

    Okej, tack så jätte mycket för dina svar! Får pröva att ta dom en timma innan ikväll.

  • Anonym

    Min man tar dem ca 45 minuter innan han lägger sig och det funkar bra för honom. Jag däremot fick aldig någon bra effekt av dem och fick Stilnoct i stället vilka funkar mycket bättre på mig. MEN dem ska man ta precis innan man lägger sig annars kan det bli "konstigheter" med tex minnesförluster, tom hallucinationer har jag hört. Jag har haf någon minnesförlust när jag inte lagt mig direkt och det gör jag inte igen. Tar man dem bara som man ska så funkar de fint Vissa läkare är dock försiktiga att skriva ut dem. 

  • Anonym (Ej allergisk)

    Jag äter dem ibland också. De är ju precis samma som Imovane men olika tillverkare. Också hört att man gärna ska vara uppe en stund när man tagit dem så de bättre snurrar ut i kroppen eller så.
    Tycker de funkar okej att somna på, men jag brukar ofta vakna efter nån timme och då kan jag ligga vaken flera timmar då istället.

    Det som bra för mig (och som de tipsade om på apoteket) är Tavegyl, vanlig medicin mot typ gräsallergi m.m. Jag ville ha nåt man inte kan bli beroende på, och allergimedicinen har inga direkta biverkningar förutom trötthet. Dem sover jag på hela natten, funkar bara fint.

  • Anonym (samma tablett)

    äter oxå zopiklon /stilnoct/imovane....samma medicin olika namn.
    Är en insomningstablett.
    Jag tar den ALDRIG när jag är uppe, för när jag gjort det har det slutat knasigt. jag har gjort massor av saker jag inte minns dagen efter.Skrivit massor på nätet, pratat en massa goja med anhöriga, målat och ÄTIT mat i mängder!

    Gör allt klart för attt sova, sätt dej på sängkanten, ta tabletten, lägg dej å koppla av (bra med avslappningsskiva eller bara övningar.......) sen somnar du!
    För mig brukar det ta 15-20 minyter, max 30 minuter!
    Hoppas det funkar bättre nästa gång du testar!

  • Anonym (himelriket)

    För mej har de varit somen gåva från gud. Har haft massor utav sömnproplem och testat massa olika men dessa är kanon. Tar det 10 min innan sänggående, lägger mej och läser och somnar inom 20 min efter jag tagit dom.
    Minläkare har sagt att man ska ta dom när man borstat tänderna. Alltså precis inna sängdags och det funkar kanon.

  • Anonym (sömnlös)

    Nä, det vill inte funka på mig! Jag kan inte sova! Pratade med min läkare i tors, hon sa att jag kunde ta 1½ st 7,5mg. Funkar inte. Blir knäpp. Försökte få tag på henne igår. Näpp, gick inte.Hon kommer tillbaks om en vecka och ingen annan kunde hjälpa mig på vc. Konstigt!!!

  • Anonym (Ej allergisk)

    Anonym (sömnlös) skrev 2009-08-18 14:14:52 följande:


    Nä, det vill inte funka på mig! Jag kan inte sova! Pratade med min läkare i tors, hon sa att jag kunde ta 1½ st 7,5mg. Funkar inte. Blir knäpp. Försökte få tag på henne igår. Näpp, gick inte.Hon kommer tillbaks om en vecka och ingen annan kunde hjälpa mig på vc. Konstigt!!!
    Hur går det för dig? Sover du nåt? Fick du hjälp av annan medicin eller?
    Annars är ett tips att prova ligga på spikmatta. Bar rygg och ligga minst 20-30 minuter på kvällen. Faktiskt tycker jag att man brukar slappna av och då kanske sömntabletten verkar bättre än om du är mycket uppe i varv...
Svar på tråden Zopiklon