• Anonym (sömnlös)

Zopiklon

Har fått zopiklon Mylan 7,5mg utskrivet för sömnen. Tog en vid sänggående igår. 45min senare låg jag ändå där och grubblade. På förpackningen står det att den verkar inom 30min.
    Någon som har erfarenhet kring denna insomningstablett? Bör jag ge den en chans till eller ska jag ringa min läkare om någon annan hjälp?

• Svar på tråden Zopiklon
  • Anonym (samma)

Zoplikon funkade inte på mig heller, jag fick Stilnoct i stället (oxå en insomningstablett) och den sover jag gott på MEN där gäller det verkligen att ta den just innan man lägger sig annars kan det bli galet som någon ovan beskrev. Man gör konstiga saker som man inte minns dagen efter, jag har också skrivit en massa på nåtet som jag alllddddrig hade gjort om jag var redig i skallen! Men tar jag den rätt så hjälper den mig mycket, dock är den beroendeframkallande så man ska inte ta den allt för länge i sträck.

• DreamBitch

Imovane och stilnoct ska tas direkt innan sänggående. Sedan är det en smaksak om man väljer att sitta uppe 30-60min efter intag. Men enligt fass ska dessa läkemedel tas i samband med sänggående.

Imovane och stilnoct är INTE samma sak.
    Imovane innehåller den verksamma substansen zopiklon medan stilnoct innehåller den verksamma substansen zolpidem.
    Dessa läkemedel fungerar dock på liknande sätt.

Prata med din läkare och fråga om du inte kan få stilnoct istället.
    Själv äter jag theralen och tycker att den fungerar kanon. Den är dessutom inte beroendeframkallande och förlänger sömnen.
    Även atarax och propavan fungerar på liknande sätt och inte heller dom är beroendeframkallande.
    Vilken som är bäst av dessa tre (theralen, atarax och propavan) är svårt att säga då alla reagerar olika. Man måste helt enkelt prova sig fram.
    Samma sak gäller för stilnoct och imovane. Vissa anser att stilnoct är bäst, andra tycker att imovane fungerar bättre.

Lycka till!

• Anonym (lergigan)

Lergigan är ännu en medicn som inte är beroendeframkallande.

Det är inte alla som får effekt av den dock.

Jag somnar på 25 mg, men kan ta Lergigan mite på 5 mg under dagen.

Den kan man ta om man är gravid också...
    Har också tagit Immovane, den funkade på mig, men jag minns inte vilken dos jag tog.

• Kimzeey

Tjenixen alla!! ni som säger att dom inte funkar då tar ni dom helt fel.. Första 7 månaderna jag gick på dom så svalde jag ner dom med en stort glas vatten men då satt jag alltid ner men dom funkar inte.. sen börja jag ta dom med lite läsk eller någon sorts kolsyrad vatten eller något sånt och tog dom och efter 35 minuter la jag helt död i sängen = jag hade somnat :) så alla ni testa det och ge det en ny chans:) tabletter brukar aldrig hjälpa på mig men dom zopiklon gör det nu och dom funkar perfekt sover riktigt bra och har en mycket djup sömn varje natt och haft det snart i 3 år.. mer frågor eller om det e något hör gärna av er på min hotmail pågrund jag knappt e inne här.. [email protected] :) ha det gott och sov sött Glad

• Omorfia

Zopiklon ska i regel tas precis vid sänggåendet. Den ska inte "verka" först för att man ska somna. Sen finns det säkerligen individuella erfarenheter som spelar in, men enligt min erfarenhet är det de patienter som väntar på att tabletten ska "verka" innan de lägger sig som aldrig somnar.

• Anonym
    Anonym (sömnlös) skrev 2009-08-13 10:52:26 följande:
    Har fått zopiklon Mylan 7,5mg utskrivet för sömnen. Tog en vid sänggående igår. 45min senare låg jag ändå där och grubblade. På förpackningen står det att den verkar inom 30min.
    Någon som har erfarenhet kring denna insomningstablett? Bör jag ge den en chans till eller ska jag ringa min läkare om någon annan hjälp?
    ta den när du lagt dig absolut inte om du ska typ borsta tänderna eller vara uppe å springa . då kan det bli fle liksom. Lyssna på ljudbok bättre än piller :) 
    Om du inte somnat  eller vaknar efter 4 timmar kan du ta en till.  
  • Jonas 183

Jag har tagit zopiklon en månad. jättebra effekt. och det är inte rikfigt samma som imovane. em nj ag var väldigt oroloig på nätterna pga  vårndnadstvist men nu sover jag jättebra!

• Anonym
    Jonas 183 skrev 2011-08-09 17:34:37 följande:
    Jag har tagit zopiklon en månad. jättebra effekt. och det är inte rikfigt samma som imovane. em nj ag var väldigt oroloig på nätterna pga  vårndnadstvist men nu sover jag jättebra!
    Zopiklon är det verksamma ämnet i imovane=likamedel
    Har du någon aning om vad du uttalar dig om?
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2011-08-09 17:41:07 följande:
    Zopiklon är det verksamma ämnet i imovane=likamedel
    Har du någon aning om vad du uttalar dig om?
    Personen kanske hade tagit imovane när den skrev sitt inlägg :)
  • Fånga dagen innan den är slut

Jag har tagit zopiklon ett tag, Märkt att om jag ligger verkligen still och försöker tänka glada tankar, så funkar den jättebra, men kan vakna om jag blir väckt av nåt och det är bra tycker jag eftersom det är farligt att vara helt borta om det tex börjar brinna el så.
    Jag har Add och är en ovanligt lat typ, så jag har märkt en helt annan sida av zopiklon. Det är att om jag tar dom på dagen, så blir jag mer skärpt, blir mer ordningsam och få energi till att träna och motionera hunden.
    Man får inte ta för mycket och för ofta men jag får inga minnesluckor och har lättare att konversera och lyssnar bättre på vad andra säger. Tog adhd medicin förut men blev bara mer passiv och hade inte lust att göra ett dugg. Låste in mig och ville inte ha kontakt med nån. Mådde otroligt dåligt. Fick även gladpiller som förvärrade allt till en enda röra och jag förlorade släkt och vänner.
    Nu har jag fått tillbaks livet igen, tack vare Zopiklon. 

• Marinos

Melatonin är säkrare och bättre.  Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa melatonin (endast en konsultation nätet )  www.europepharmacy.net

• Aediphor

Hej,

Har använt Imovane/Zopiklon under många år och behövt öka pga toleransutveckling.

Får nu 3+1 5 mg Zopiklon/Imovane til natten. Men jag tar dock bara 10 mg till natten och tar ytterligare 10 mg för att hantera den rebound ångest som kommer då jag ALLTID vaknar ca kl 5, med outhärdlig ångest. Hjälper enorm och gör att jag får en bra och ångestfri start på dagen.

Svar på tråden Zopiklon