• Joli06

Kunnig då det gäller flugsvamp, någon?

Var o plockade blåbär idag då lilleman säger: -vad är det här? o petar på en svamp. Såklart en flugsvamp..

Jag borstar bort i handen, såg ingen på den men sen så plockade han några blåbär o stoppade i munnen.

Jag vill bara försäkra mig om att det inte är någon fara.. Det borde väl bara vara farligt om han stoppar i sig bitar av svampen?? Eller?

• Svar på tråden Kunnig då det gäller flugsvamp, någon?
  • Coming Soon

Det är INGEN fara.. du kan till och med äta flugsvamp i små mängder RÄTT TILLAGAD!

Oroa dej inte.. hade han blivit dålig så skulle han ha blivit det direkt.

Cocker är livet!
  • ThisIsMe

Ingen fara. Så farlig är inte flugsvampen, särskilt inte de röda sorterna.

• urstina

Det är ingen fara, MEN coming soon: Man kan inte äta flugsvamp i små mängder ens rätt tillagad!!! Det finns visserligen sorter (tex rodnande flugsvamp) som inte är så farliga men att äta flugsvamp öht är inte att rekommendera!

MVH Stina Johansson, svanpkonsulent

• Coming Soon
    urstina skrev 2009-08-14 10:00:15 följande:
    Det är ingen fara, MEN coming soon: Man kan inte äta flugsvamp i små mängder ens rätt tillagad!!! Det finns visserligen sorter (tex rodnande flugsvamp) som inte är så farliga men att äta flugsvamp öht är inte att rekommendera!MVH Stina Johansson, svanpkonsulent
    Jag rekomenderade absolut inte att äta den, men man KAN äta den, det är bara att läsa innantill..
    Cocker är livet!
  • ThisIsMe
    urstina skrev 2009-08-14 10:00:15 följande:
    Det är ingen fara, MEN coming soon: Man kan inte äta flugsvamp i små mängder ens rätt tillagad!!! Det finns visserligen sorter (tex rodnande flugsvamp) som inte är så farliga men att äta flugsvamp öht är inte att rekommendera!MVH Stina Johansson, svanpkonsulent
    Visst KAN man. Man kan t.o.m. äta rå flugsvamp men det kan sluta illa.
  • Apmor2

det är i stort sätt omöjligt att skada sig med den röda o vita flugsvampen. den är harmlös o äts som delikatess i bla Frankrike och Japan. Men alla andra flugsvampar ska man undvika.
    Man bör lära barnen att alla svampar är farliga och ska ej plockas utan att en vuxen som kan är med!

• urstina

Den röda flugsvampen är giftig! Det är kejsarflugsvamp som äts i andra länder. Röd flugsvamp innehåller nervgifter och ger symptom som kräkningar, yrsel, hallucinationer, kramper och medvetslöshet. Den vita flugsvampen är ännu farligare och kan ge njur- och leversvikt som i värsta fall leder till döden.

• Apmor2
    urstina skrev 2009-08-18 16:14:16 följande:
    Den röda flugsvampen är giftig! Det är kejsarflugsvamp som äts i andra länder. Röd flugsvamp innehåller nervgifter och ger symptom som kräkningar, yrsel, hallucinationer, kramper och medvetslöshet. Den vita flugsvampen är ännu farligare och kan ge njur- och leversvikt som i värsta fall leder till döden.
    Bra info, men jag måste klargöra lite. Amanita muscaria har, trots att den fått ge namn åt ett av de skadliga gifterna i flugsvampar, muscarin, mkt små mängder potentiellt skadliga ämnen o dom är koncentrerade till hattens "skinn". därför kan den med fördel användas, o används, som mat.
Svar på tråden Kunnig då det gäller flugsvamp, någon?