• Paariss

Papillon blandat med Tibetansk spaniel

hejsan,
    min kompis är sugen på hund och har blivit väldigt förtjust i en hund som är blandad papillon/tibbe. vad tror ni om den blandningen?
    hon är väldigt ängslig över att hon väljer "fel" hund, så hon ville veta vad jag tyckte.. men jag vet inte riktigt. så därför tänkte jag att ni får hjälpa mig att hjälpa henne

• Svar på tråden Papillon blandat med Tibetansk spaniel
  • hundpuss

Personligen tycker jag man ska vända sig till en seriös SKK-reggad uppfödare och inte köpa från Blocket.
    Det må locka att det är billigare, men man vet aldrig vad man får.

• Drakfisk

Håller med Vision400, skulle inte köpa blandras sådär på stundens ingivelse för att jag råkar ha sett en hund jag tycker är söt.

Läs på om båda raserna, läs vilka hälsoproblem båda raserna har och vilka tester en seriös uppfödare gör innan avel. Antar att ögonlysning kan vara en standardundersökning hos de raserna, men jag är ingen expert.

Ett hundköp ska vara ett VÄL ÖVERVÄGT köp, man ska ha vridit och vänt på det ur alla vinklar och vrår, tänkt över sitt liv och vad man tänkt göra under de kommande 15 åren.

En parallell: hur många bilar köper man på stundens ingivelse, utan att ha läst på om vare sig märke, modell eller typfel? Och då är det ändå få som planerar att ha sin bil i 15 år, utan efter några år köper man en ny.

• Zaria
    Vision400 skrev 2009-08-13 13:25:28 följande:
    Personligen tycker jag man ska vända sig till en seriös SKK-reggad uppfödare och inte köpa från Blocket.Det må locka att det är billigare, men man vet aldrig vad man får.
    Håller med
  • Uncia

ja köp en hund från en seriös uppfödare som är med i svenska kennelklubben så ni får riktiga papper, stamtavla och bakgrund på hunden!

• köttbullelydnad

Svärföräldrarna har en tibbetik, och det är ta mig tusan ingen ras jag hade skaffat, oavsett om det handlar om en renrasig eller ej.

• nobilis
    köttbullelydnad skrev 2009-08-13 14:10:03 följande:
    Svärföräldrarna har en tibbetik, och det är ta mig tusan ingen ras jag hade skaffat, oavsett om det handlar om en renrasig eller ej.
    Hej
    Varför skulle du inte köpa en Tibbe, jag är själv inne på att skaffa en sådan sedan.Men vill veta för o nackdelar med rasen.
  • köttbullelydnad
    nobilis skrev 2009-08-13 15:29:01 följande:
    HejVarför skulle du inte köpa en Tibbe, jag är själv inne på att skaffa en sådan sedan.Men vill veta för o nackdelar med rasen.
    Fäller enormt mycket "flygpäls" (dvs sådan som inte lägger sig utan far runt och hamnar överallt. Mat, säng - everywhere), egensinniga på ett alldeles eget vis (funkar absolut inte för mig som tränar aktivt), och är på det hela taget inte en ras som tilltalar.
  • hmcc

Vad är det som lockar hos dom raesrna.?

Vad har dom som tilltalar kompisen.

Själv har jag 2 pappisar, pigga, smarta, lättlärda och kul att springa agility med.

Blandar man dom med nåt som för mig är motsatsen (rätta mig om jag har fel)så vet hon inte vad hon får och för mig är det bortom all logik.

• köttbullelydnad
    hmcc skrev 2009-08-13 16:53:23 följande:
    Blandar man dom med nåt som för mig är motsatsen (rätta mig om jag har fel)så vet hon inte vad hon får och för mig är det bortom all logik.
    De är verkligen raka motsatser till varann... Tibben går fetbort här hemma medan pappen faktiskt finns i tankarna när man blir äldre
  • fam kaos

Precis den blandningen är min fina lilla Bella. En mer underbar hund får man leta efter och jag kan nästan inte se något negativt. Hon är lugn och fin, kräver inte jättemycket motion, är lätt att lära och tar hand om och ser efter småbarnen lika noga osm jag själv gör. Hon kan både dansa, rulla, tass, ligg, stanna kvar, fånga godisen med nosen och lite sök.

www.familjeliv.se/Hem/fam_kaos/galleri.php

• hmcc

fam kaos skrev 2009-08-13 17:46:36 följande:

Precis den blandningen är min fina lilla Bella. En mer underbar hund får man leta efter och jag kan nästan inte se något negativt. Hon är lugn och fin, kräver inte jättemycket motion, är lätt att lära och tar hand om och ser efter småbarnen lika noga osm jag själv gör. Hon kan både dansa, rulla, tass, ligg, stanna kvar, fånga godisen med nosen och lite sök.www.familjeliv.se/Hem/fam_kaos/galleri.php
    Fast det visste du inte när du köpte henne, det KUNDE bli en kul motionskrävande hund (pappis) eller en liten tanthund (tibbe)

Det är därför jag undrar vad man vill ha för hund, när man vet det skaffar men en hund där man är hyfsat säker på vad man får.

Tyvärr blir det sällan nåt mellanting...hade genetiken fungerat så hade jag också avlat blandraser.

Sen kan jag som oroar mig över knän och ögon när det gäller dessa raser (alla raser har en eller flera saker som måste kollas upp) och ÄVEN om föräldrarna är kollade (som man måste göras med SKKreggade hundar) finns alltid risken...men hur man vågar köpa en hund vars föräldrar inte är kollade (eller kollade och inte godkända för avel) är en onödig risk man tar.
  • hmcc
    köttbullelydnad skrev 2009-08-13 17:42:10 följande:
    De är verkligen raka motsatser till varann... Tibben går fetbort här hemma medan pappen faktiskt finns i tankarna när man blir äldre
    Bra val

Fattar inte att den inte är vanligare, det är en skitmysig ras
  • fam kaos
    hmcc skrev 2009-08-13 22:12:08 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-13 17:46:36 följande:
    Fast det visste du inte när du köpte henne, det KUNDE bli en kul motionskrävande hund (pappis) eller en liten tanthund (tibbe)Det är därför jag undrar vad man vill ha för hund, när man vet det skaffar men en hund där man är hyfsat säker på vad man får.Tyvärr blir det sällan nåt mellanting...hade genetiken fungerat så hade jag också avlat blandraser.Sen kan jag som oroar mig över knän och ögon när det gäller dessa raser (alla raser har en eller flera saker som måste kollas upp) och ÄVEN om föräldrarna är kollade (som man måste göras med SKKreggade hundar) finns alltid risken...men hur man vågar köpa en hund vars föräldrar inte är kollade (eller kollade och inte godkända för avel) är en onödig risk man tar.
    Man kan aldrig veta med någon hund. Du kan inte veta när du köper en renrasig hund heller att den är 100% frisk och mentalt stabil. Jag kollade både mamman och pappan och även ett led bakåt och alla hundarna har fint psyke och god hälsa så jo, viss säkerhet fanns det. Man är inte automatiskt totalt okunnig om hundar bara för att man väljer en blandis.
  • hmcc

fam kaos skrev 2009-08-14 14:47:27 följande:

Man kan aldrig veta med någon hund. Du kan inte veta när du köper en renrasig hund heller att den är 100% frisk och mentalt stabil. Jag kollade både mamman och pappan och även ett led bakåt och alla hundarna har fint psyke och god hälsa så jo, viss säkerhet fanns det. Man är inte automatiskt totalt okunnig om hundar bara för att man väljer en blandis.
    God hälsa = fria ögon och knän...kappast uppkollad på en blandis...
  • fam kaos
    hmcc skrev 2009-08-14 15:24:27 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-14 14:47:27 följande:
    God hälsa = fria ögon och knän...kappast uppkollad på en blandis...
    Hmmm osar jag hemgjorda fördommar här tro? Så du hävdar alltså till 100% att sånt inte går att kolla så fort hunden har mer än en ras i sig?
  • hmcc

fam kaos skrev 2009-08-15 16:28:38 följande:

Hmmm osar jag hemgjorda fördommar här tro? Så du hävdar alltså till 100% att sånt inte går att kolla så fort hunden har mer än en ras i sig?
    Fördomar?
    Raserna kan ha medfödda fel

Det är ingen hemlighet och rasklubbarna jobbar stenhårt för att få bukt med det.

En hund som har dessa fel får man inte regga valpar efter.

Föder man upp blandraser kan man avla på alla fel eftersom köparna inte har nån koll på sånt utan litar på att säljarna loooovar att dom är friska.

Fördomar har inte med saken att göra, det är fakta.
  • fam kaos
    hmcc skrev 2009-08-15 20:21:02 följande:
    fam kaos skrev 2009-08-15 16:28:38 följande:
    Fördomar?Raserna kan ha medfödda felDet är ingen hemlighet och rasklubbarna jobbar stenhårt för att få bukt med det.En hund som har dessa fel får man inte regga valpar efter.Föder man upp blandraser kan man avla på alla fel eftersom köparna inte har nån koll på sånt utan litar på att säljarna loooovar att dom är friska.Fördomar har inte med saken att göra, det är fakta.
    Fördommar med andra ord
    Men det är lugnt, har man blandis så har man för länge sedan vant sig vid folk som endast tänker renrasig = felfri blandras = sjuk och inte längre än så.
    Man får ha överseende och tänka att de kanske komemr över det så småningom.
  • hmcc

fam kaos skrev 2009-08-16 12:36:07 följande:

Fördommar med andra ord Men det är lugnt, har man blandis så har man för länge sedan vant sig vid folk som endast tänker renrasig = felfri blandras = sjuk och inte längre än så.Man får ha överseende och tänka att de kanske komemr över det så småningom.
    Vill du ha en blandras, köp en blandras, det är bara du och hunden som lider av det...en sak till, slå upp ordet fördom i en ordbok innan du använder det i fel sammanhang...
  • fam kaos
    hmcc skrev 2009-08-16 14:08:48 följande:
    Vill du ha en blandras, köp en blandras, det är bara du och hunden som lider av det...en sak till, slå upp ordet fördom i en ordbok innan du använder det i fel sammanhang...
    Det verkar vara du som lider mest i detta samanhang faktiskt
  • hundpuss

Fördommar med andra ord Men det är lugnt, har man blandis så har man för länge sedan vant sig vid folk som endast tänker renrasig = felfri blandras = sjuk och inte längre än så.Man får ha överseende och tänka att de kanske komemr över det så småningom.
    vad är det jag ska komma över?
Svar på tråden Papillon blandat med Tibetansk spaniel