Inlägg från: CarroMeijer |Visa alla inlägg
  • CarroMeijer

är jag så ung?

Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?

hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?

• Svar på tråden är jag så ung?
  • CarroMeijer

hmm bra kommentarer :P jag var aldrig ute och har aldrig varit full ens innan jag fick barn o folk tror aldrig att jag är ung så hmm jag är väll en ung mamma men inte ung till sättet! tack det är alltid kul o höra andras åsikter :D

• CarroMeijer
    elvinaOstefan skrev 2009-08-13 12:04:38 följande:
    visst är man ung när man är 19år, till och med tonåring. De flesta i den åldern går ju fortfarande i skolan. Men vad spelar det för roll, mamma som mamma oavsätt ålder. Själv är jag 20år med en 21mån son, vist har man fått höra att man är en ung mamma- men det är jag ju också, så det är väl inte så konstigt? :) Det blir mer accepterat när jag kunde konstatera att jag var 17år när jag tog studenten, bodde ihop med pappan i en br lgh, haft förhållande i fem år och jobba som ekonom. Då försvann alla fördommar, för en ung mamma är ju tydligen en outbildad, oansvarlig liten flicka som lämnar bort barnet flera ggr/veckan för att festa och bor själv i en soc lägenhet
    jo visst jag kan tycka att det är ungt men jag känner mig inte så ung det är nog därför jag känner som jag gör :P jag menar jag bor tillsammans med sambo som är 24 i hus, vi har varit tillsammans i över två år och jag är utbildad undersköterska, det känns inte så ungt haha :P jag har jobbat massor o har aldrig varit partytjejen, har aldrig varit onykter ens lixom, men jag håller med er alla :D
  • CarroMeijer

jag bor i västervik o här är det SJUKT mkt unga föräldrar, bara jag känner 8 stycken mellan 16 o 20 men jag tycker det är väldigt vanligt iaf vad jag har upplevt här!

• CarroMeijer
    SanTan skrev 2009-08-13 12:20:28 följande:
    När jag var 19 flyttade jag hemifrån och började plugga på högskola. Barn låg väldigt långt från min verklighet då! Jag träffade in nuvarande man när jag var 23 år. Så självklart tycker jag det är ungt att bli mamma vid 19. Jag själv, vid den åldern, hade mycket kvar att "leva ut" innan jag ville ha barn. Idag är jag en 34 år gammal tvåbarnsmamma till en 5-åring och en 2-åring.... Så jag var 10 år äldre än dig när jag fick mitt första barn...... Men jag menar inte med detta inlägg att det är fel eller FÖR ungt, bara att det inte hade passat mig!
    jo det är ju olika från person till person, men jag har haft ett väldigt tufft liv o varit mkt sjuk i struma o legat på sjukhuset o den erfarnenheten gjorde att jag växte upp fort, jag har aldrig varit ute utan jag var alltid hemma o kolla på film hellre! jag har aldrig haft behovet av att leka av mej eftersom mitt liv har varit som det har varit jag har snarare kämpat för mitt liv med skola o sjukdom! detta barn var precis det jag behövde o jag anser att jag är en mkt bra mamma :)
  • CarroMeijer

hon var inte planerad men lika älskad!

• CarroMeijer
    Sennaboo skrev 2009-08-13 12:25:44 följande:
    Vem är det som säger att man är en mogen kvinna vid 19 år? Det har jag aldrig hört. Eftersom genomsnittsåldern för förstföderskor ligger runt 30 år så är du ju ung. Precis som att man skulle tycka att en 8-åring som tar studenten är ung
    Det fick jag höra hela tiden därför fick jag den uppfattningen att folk så det så, men jag personlig är hellre 19 vid första barnet än 30! jag satt länge o kolla igenom mitt liv innan jag bestämde mig för att behålla barnet, jag hade sambo, mkt bra ekonomi o hus men det avgörande var att jag hann få utbildning, det var mkt viktigt för mig!
  • CarroMeijer
    julanta skrev 2009-08-13 12:34:42 följande:
    Jag var 18 när vi plussade och 19 när vår dotter föddes, visst är jag inte gammal men jag är inte jätte ung heller. Mogen - JA! Har alltid väntat på familjelivet och har inte tyckt festa varit det mest underhållande. Jag tror att alla är olika mogna, och jag har alltid varit mogen för min ålder därför kan man se olika på om man är ung eller inte som 19år och mamma. Här i Kristianstad finns det jätte många i min ålder som har barn, efter att jag tagit studenten med stooor mage kom 3 klasskompisar som också skulle ha barn ;) man kanske startade en trend haha men jag är så glad att jag inte väntade tills jag är 30 för jag vågar fortfarande "göra bort mig" för att ha roligt med min dotter. Tror inte heller man kan säga att en viss ålder är bäst för barnen utan det handlar om hur pass mogen man är. Lite flum men mina tankar o åsikter :)
    mkt bra åskigt, håller med!!
  • CarroMeijer
    Lizzyzz skrev 2009-08-13 12:52:38 följande:
    jag var 4 barns mamma 19 dagar efter jag fylllt 20 var 17 när jag födde min första. Tycker inte alls du är speciellt ung.. när man är 15-16.. då är man UNG och då kan jag förstå folk komenterar att man är ung också
    TACK precis vad jag menar :D
  • CarroMeijer
    hewa skrev 2009-08-13 12:50:22 följande:
    För mig är 19 långt ifrån en mogen kvinna. Själv är jag 34 och jag känner mig inte särskilt mogen men jag inser att jag nog börjar bli det i omgivningens ögon. Så ja, 19 är ungt. Jag tycker nog allt under 24-25 är ungt men det är ju jag och beror ju mest på mig och mitt umgänge (där vi varit bland de yngsta föräldrarna, vårt första föddes samma år vi fyllde 28). Därmed inte sagt att det är fel att få barn vid 19. Det beror ju helt på vem man är som person och hur man förhåller sig till att bli förälder. Teorin om att yngre är mindre rädda att göra bort sig och därför sitter i sandlådan och gräver mm ger jag inte ett rött öre för, snarare tror jag det kan vara tvärtom, att en äldre förälder för länge sedan slutat försöka bevisa något för omvärlden och därför inte bryr sig ett smack ifall grannarna tycker man är fjantig. Mest beror det nog på personlighet, jag tycker själv att det är extremt tråkigt att sitta i sandlådan. Däremot kan jag springa och busa, hoppa i vattenspridaren och annat kul med ungarna.
    jo jag kan hålla med om att det beror på hur man är som person :)
  • CarroMeijer

jag tror att unga o gamla leker lika mkt men det beror på hur mycket man låter sig själv göra bort sig, en del kan det o en del inte, ingen är sämre förälder för det enligt mig

• CarroMeijer
    Reglementet skrev 2009-08-13 13:51:08 följande:
    Men vad fan, leka? Det måste vara den mest idiotiska åsikten jag någonsin läst. Eller en av dem.
    vilken o varför?
  • CarroMeijer

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2009-08-14 04:28:57 följande:

Man kan inte dra alla öven en kam. Jag te.x, är väldigt mycket mer mogen än andra (då 19 åringar) då jag haft mer livserfarenhet för att jag varit med om saker som dem flesta inte varit med om och kommer troligtvis aldrig kommer få uppleva heller. Jag fick ta hand om mig själv när jag var ett litet barn- jag fick "leka" min egna mamma för att ens ha överlevt idag. Så dra inte alla 19 åringar (eller andra) över en kam och säg att ALLA är omogna!
    samma här, har varit med om saker som jag tror många inte får uppleva o jag hoppas att dom inte behöver det heller. jag har mkt mer erfarenheter och är mkt mer mogen än många i min ålder är.
  • CarroMeijer

ja jag tror vi alla har konstaterat att man är ung när man är 19 men som sagt det beror på personlighet och mognad. jag vet är jag är en bra mamma som tar hand om mitt barn o älskar det!
    mitt liv ser nog inte ut som många 19 åringars men jag trivs med det och jag älskar livet som mamma o sambo och jag skulle inte byta det mot något :)

• CarroMeijer
    minafyra skrev 2009-08-14 18:30:31 följande:
    Mogen kvinna vid 19år Förlåt men ja...haha. Jag blev gravid när jag var 19år, var ju vuxen förståss men..inte hälften så mogen som jag trodde om ens hälften Jag tycker att man är ung för att vara förälder när man är i din ålder!! Du har ju inte ens hunnit gå ut gymnasiet ännu då, vid 18år är man fortfarande tonåring, festar, leker och går i skolan. Jobbar kanske lite extra, men bor fortfarande oftast hemma och har föräldrar som "tar hand om en" även om man oftast får ta mycket ansvar för sig själv i den åldern. Sedan när man gått ut gymnasiet flyttar man hemmifrån, betalar räkningar, jobbar/studerar på högskola/universitet...måste ta allt ansvar för sig själv. Ofta är det dock fortfarande mycket festa festa och pojkvänner till höger och vänster. Sedan vid ca 25år har de flästa fått jobb "på riktigt" kommit in i rytmen med räkningar och matkonto..och få pengarna att räcka HELA månaden och inte bara första veckan eller så. Man har då mognat av erfarenheterna av att vara vuxen och få klara sig själv och klarar sig faktiskt själv utan att behöva åka hem till mamma och äta för att maten var slut eller för att låna pengar för att maten är slut. Där efter blir man väl mer vuxen kvinna och inte bara ung tjej och då brukar många börja tänka på barn och däromkring slutar man väl oxå att vara ung förälder..
    jag tog studenten innan hon kom, flyttade ihop med min sambo för ett år sen, har varit ute 3 gånger o aldrig druckit, alltid tagit hand om mig själv, vi har över 60 000 på sparkontot o chrille tjänar 30 000 i månaden så inget av det där stämmer på mig vill jag ju bara påpeka
  • CarroMeijer

jag tycker det finns några här som drar alla över en kam!! vad är det som säger att när man är 19 så vet man inte så mycket, man vet inget om vuxenlivet, man leker fortfarande då, man vet inte så mkt om ansvar och verkligen ta hand om sig själv och man har ingen erfarenhet?? det beror väll helt på vad man har varit med om i livet? allas liv kan se så himla olika ut och man kan har varit med om saker som gör en vuxen och mogen så jag förstår inte varför det måste handla om just ålder, man kan enligt mig vara "vuxen" vid 19! eftersom jag har ett helt hus o ta hand om, betalar räkningar, jobbat till o från,har utbildning, har barn så tycker jag det är en ganska stor del av vad vuxenlivet handlar om, ta hand om sitt liv o allt som finns omkring det?? leker runt är också inte alla som gör, jag förlora oskulden med min sambo, jag var aldrig ute o festa eftersom jag inte gillar att dricka, har alltid skött mig så jag tycker inte jag är så omogen o allt var det nu är! men det är min åsikt!

• CarroMeijer

men alla har kanske inte behovet av att leka av sig o allt vad det nu är man ska göra!
    festa o roa sig, varför? jag ser det bara som onödigt med huvudvärk, baksmälla, minnesluckor o allt som alkohol OFTAST innebär, varför utsätta sig för det. nej inte MIN grej! jag har varit på fester nykter o det var lika roligt det!
    resa, vad hindrar en från att resa nu?? jaha oj kanske får vänta ett,två år o va fan gör det? jag har ju en underbart hinder från att inte gör det just nu, man har väll hela livet framför sig förhoppningsvis.
    plugga vidare, om man inte vill det då? måste man göra det? duger det inte med en USK utbildning? jag var så förbannat trött på skolan så jag hade absolut inga planer på att plugga vidare och vill jag göradet någon gång göra det visst det kan va tufft med barn då men det blir så tufft som man gör det!

varför måste alla helt enkelt "leka" av sig??? jag är så glad för det liv jag har o skulle inte byta det mot något!!!!!!!!!

• CarroMeijer

det är kul att ni diskuterar ämnet för det är väldigt intressant o höra era åsikter och se hur det verkligen kan vara så olika! jag tror lite av det här beror på hur man själv är uppväxt o lärd hur man ska prioritera, det skiljer sig så himla mycket från familj till familj.

Svar på tråden är jag så ung?