• Sennaboo

är jag så ung?

CarroMeijer skrev 2009-08-13 11:55:38 följande:
    Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?
    Vem är det som säger att man är en mogen kvinna vid 19 år? Det har jag aldrig hört. Eftersom genomsnittsåldern för förstföderskor ligger runt 30 år så är du ju ung. Precis som att man skulle tycka att en 8-åring som tar studenten är ung
  • Sennaboo
    elvinaOstefan skrev 2009-08-13 12:04:38 följande:
    visst är man ung när man är 19år, till och med tonåring. De flesta i den åldern går ju fortfarande i skolan. Men vad spelar det för roll, mamma som mamma oavsätt ålder. Själv är jag 20år med en 21mån son, vist har man fått höra att man är en ung mamma- men det är jag ju också, så det är väl inte så konstigt? :) Det blir mer accepterat när jag kunde konstatera att jag var 17år när jag tog studenten, bodde ihop med pappan i en br lgh, haft förhållande i fem år och jobba som ekonom. Då försvann alla fördommar, för en ung mamma är ju tydligen en outbildad, oansvarlig liten flicka som lämnar bort barnet flera ggr/veckan för att festa och bor själv i en soc lägenhet
    Några frågor av nyfikenhet:
    - Tog du studenten två år tidigare än normalt? Hur gör man det?
    - Blev du tillsammans med din kille när du var 12 år gammal? Hur gammal var han?
    - Vilken typ av ekonom jobbar du som eftersom du max kunnat plugga 1 år efter studenten innan du fick barn?
  • Sennaboo
    julanta skrev 2009-08-13 12:34:42 följande:
    Jag var 18 när vi plussade och 19 när vår dotter föddes, visst är jag inte gammal men jag är inte jätte ung heller. Mogen - JA! Har alltid väntat på familjelivet och har inte tyckt festa varit det mest underhållande. Jag tror att alla är olika mogna, och jag har alltid varit mogen för min ålder därför kan man se olika på om man är ung eller inte som 19år och mamma.Här i Kristianstad finns det jätte många i min ålder som har barn, efter att jag tagit studenten med stooor mage kom 3 klasskompisar som också skulle ha barn ;) man kanske startade en trend haha men jag är så glad att jag inte väntade tills jag är 30 för jag vågar fortfarande "göra bort mig" för att ha roligt med min dotter. Tror inte heller man kan säga att en viss ålder är bäst för barnen utan det handlar om hur pass mogen man är. Lite flum men mina tankar o åsikter :)
    Tror du att det hänger på ålder och inte på personlighet ifall man vågar "göra bort sig" för att ha roligt med barn?
  • Sennaboo
    julanta skrev 2009-08-13 12:40:19 följande:
    Jag tror att med åren så vågar inte vuxna slänga sig ner på knä och börja krypa i en sandlåda kanske på grund av att det inte vill bli skitiga eller att de inte vill att grannarna ska tro de är knäppa eller som du säger så kan det bero på personlighet. Det kan finnas olika skäl. Och som sagt, JA detta är mina tankar.
    Menar du att du inte tror att du skulle våga leka på samma sätt ifall du får ett barn till om tex 5 år? Kommer du att bli en tråkigare och tråkigare förälder efterhand som barnen växer eftersom du kommer närmare och närmare de 30??

Spännande - personligen tror jag att det enbart har med personlighet att göra.
  • Sennaboo
    enny signatur skrev 2009-08-13 12:46:45 följande:
    21 månader och 20 år. hon kanske snart ska fylla 21? och således var 19 när sonen kom? Tog studenten vid17 är ju möjligt. Jag gick ut gymansiet när jag var 18 för att jag fyllde sent på året och att folk har börjat ett år tidigare är ju inte superovanligt. men hur som så har hon max pluggat två år efter det då (vet inte hur studier när man är under 18 på univ. fungerar)
    Tack för dina gissningar. Väntar dock med spänning på de riktiga svaren
  • Sennaboo
    julanta skrev 2009-08-13 12:51:53 följande:
    Jag tror inte att jag skulle leka med mitt barn på samma sätt om jag fått henne om 10 år, NEJ. Jag fattar inte vad du hänger upp dig på då detta är vad jag tror och du tror inte, ingenting att disskutera. Du kanske leker likadant med barn genom hela ditt liv men JAG TROR det förändras.
    Tycker bara att det var ett tråkigt sätt att se på sig själv. Att tro att man kommer att vara en tråkigare förälder som inte vågar leka om några år. Självklart får du tro det, jag tyckte bara synd om dig.
  • Sennaboo
    Lizzyzz skrev 2009-08-13 12:52:38 följande:
    jag var 4 barns mamma 19 dagar efter jag fylllt 20var 17 när jag födde min första.Tycker inte alls du är speciellt ung..när man är 15-16.. då är man UNG och då kan jag förstå folk komenterar att man är ung också
    Men det är konstigt att folk kommenterar att man är ung när man är 17 år? Snacka om att utgå från sig själv
  • Sennaboo
    Lizzyzz skrev 2009-08-13 14:10:52 följande:
    nej jag menade att om man är "omyndig" förstår jag folk komenterar.jag tyckte inte de va fel när folk kommenterade mig själv när jag var 17.men anser verkligen inte att 19 år är ungt så folk borde ens kommentera...hade hon vart 15-16 eller så hade jag mer förstått det. Jag har fått höra de mesta.. tro mig.. Men vissa vill vända å vrida på allt alla människor säger för att få ut negativt på det.. så tydligt på detta forum.känner du att du MÅSTE klanka ner på de jag sa så varsegod
    Jag har inget behov av att klanka ner, dock tyckte jag att det var märkligt skrivet. Som lite äldre har jag ingen aning om en person är 15 eller 18 år. De ser likadana ut i mina ögon.
  • Sennaboo
    julanta skrev 2009-08-13 21:33:56 följande:
    Ett sista försök att förklara hur jag menar:Jag menar inte att någon är sämre förälder för att man inte leker mkt med sitt barn, absolut inte. Jag försökte visa en skillnad och som exempel tog jag att yngre föräldrar nog har lättare för att skita ner sig i sandlådan och "göra bort sig". Antagligen var det ett dumt exempel eftersom ni tar det som att äldre föräldrar inte leker med sina barn, och jag håller med om att det kan bero på personlighet också men det var som sagt ett exempel. Ung eller gammal förälder spelar ingen roll bara man är mogen till att ta hand om sitt barn.tack o hej
    Jag tyckte bara att du satte oss i ett fack som inte passade. Skillnaden mellan 20 och 30 år är ju inte så stor. Det är inte så att man som 30-åring går runt med rullator och har svårt att böja sig mm
    Många 30-åringar som fått barn är på ungefär samma nivå som 20-åringar. Dvs de har inte jobbat i 10 år och blivit "vuxna och tråkiga", utan snarare roat sig i många år med resor, utlandsstudier, vidare studier med trevlig fritid mm. Varit ute och jobbat något år och fått ordning på sin SGI Barnasinnet behöver inte vara dött
  • Sennaboo

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2009-08-14 04:28:57 följande:

Man kan inte dra alla öven en kam. Jag te.x, är väldigt mycket mer mogen än andra (då 19 åringar) då jag haft mer livserfarenhet för att jag varit med om saker som dem flesta inte varit med om och kommer troligtvis aldrig kommer få uppleva heller. Jag fick ta hand om mig själv när jag var ett litet barn- jag fick "leka" min egna mamma för att ens ha överlevt idag. Så dra inte alla 19 åringar (eller andra) över en kam och säg att ALLA är omogna!
    På vilket sätt är du mycket mer mogen? Tänker bara att om man har fått uppfostra sig själv så har man ju missat ganska mycket av vuxenlivet och vad det innebär.
  • Sennaboo

Man kan också säga så här. Vad skulle ni 19-åringar säga om en 9-åring sa att den minsann var lika mogen som du, eftersom den levt det liv den levt? Låter inte det lite naivt? Jag menar, visst har man väl utvecklats en del på 10år. Detsamma gäller mellan 19 och 29 år. Man ser det kanske bara inte förräns man är 29år och ser tillbaka.

Personligen skulle jag aldrig påstå att jag var lika mogen som en 40-åring. Räknar med att jag i den åldern har ett annat förhållande till mitt arbete, mitt liv, intressen...

Dessutom måste jag kommentera en grej. Varför tar alla "unga" föräldrar alltid upp att de minsann inte dricker och festar. Det har de tröttnat på. Precis som att det är den största faktorn vad gäller mognad Snarare omognad.

Svar på tråden är jag så ung?