• Lizzyzz

är jag så ung?

CarroMeijer skrev 2009-08-13 11:55:38 följande:
    Jag har en dotter på 2 månader och själv är jag snart 19 år, är jag så jäkla ung för o va mamma egenligen? jag får alltid höra att "oj vad ung du är, är du verkligen mamma? " men hade jag varit 19 o inte varit mamma så hade 19 inte varit så ungt utan man hade varit en mogen kvinna som dom säger! varför förändras det så mkt när man får barn, från att vara mogen o vuxen till o vara ung och liten?hmm konstigt tycker jag :P vad säger ni?
    jag var 4 barns mamma 19 dagar efter jag fylllt 20
    var 17 när jag födde min första.

Tycker inte alls du är speciellt ung..

när man är 15-16.. då är man UNG och då kan jag förstå folk komenterar att man är ung också
    Sandra 02, Lucas 03, Tor & Caroline 05, BF 091109
  • Lizzyzz
    Sennaboo skrev 2009-08-13 13:06:37 följande:
    Men det är konstigt att folk kommenterar att man är ung när man är 17 år? Snacka om att utgå från sig själv
    nej jag menade att om man är "omyndig" förstår jag folk komenterar.
    jag tyckte inte de va fel när folk kommenterade mig själv när jag var 17.

men anser verkligen inte att 19 år är ungt så folk borde ens kommentera...
    hade hon vart 15-16 eller så hade jag mer förstått det.

Jag har fått höra de mesta.. tro mig..

Men vissa vill vända å vrida på allt alla människor säger för att få ut negativt på det.. så tydligt på detta forum.
    känner du att du MÅSTE klanka ner på de jag sa så varsegod
  • Lizzyzz
    Lusthan skrev 2009-08-13 14:09:48 följande:
    Leka eller inte leka med sina barn tycker jag känns som en väldigt oväsentlig sak att diskutera då jag fick sonen när jag var ung och jag leker inte med han. Jag spelar gitarr med han nu och försöker lära han det men det kallar jag inte för att leka. Jag har i princip aldrig suttit ner på golvet med hans bilar eller My Little Ponys och lekt med han. Leka får han göra med sina kompisar eller själv. Jag gör andra saker med min son, lagar mat, spelar gitarr eller vad som helst. Men just leka känns inte som något som jag ens vill göra tyvärr.
    Att du inte leker med ditt barn gör dig ju inte till en sämre förälder..
    Som du skriver umgås du med han och de är väl ändå det viktigaste? Sen om de är i sandlådan eller i köket borde inte spela roll

Själv leker jag både ute med barnen och även bakar å sånt med mina.. men de är ju för JAG tycker om att göra sånt.. inte för jag ska vara en "bra" förälder.. hehehe
  • Lizzyzz
    Sennaboo skrev 2009-08-13 19:57:49 följande:
    Jag har inget behov av att klanka ner, dock tyckte jag att det var märkligt skrivet. Som lite äldre har jag ingen aning om en person är 15 eller 18 år. De ser likadana ut i mina ögon.
    okej då förstår jag hur du menar.

Min poäng var iaf att jag inte tycker folk borde kommentera när man iaf är 18 + och klarar sig själv.

Folk trodde alltid jag var äldre än jag var när jag fick min första.. även om jag själv tycker de syntes jag var ung.

menar.. jag är fortfarande inte "gammal" och får fortfarande kommentarer då jag väntar min nummer 5 och är 24 år.
  • Lizzyzz

Alla är olika å alla passar mer eller mindre som föräldrar.. Oavsett ålder

Vist kan de vara bättre för barn med trygg ekonomi etc. Självklart!

Men det finns ju inget som säger att man blir sämre mor/far för man får barn innan man har fast jobb.
    Är som sagt 24 år och väntar min nummer FEM
    Vi bor i hus och jag har alltid fått posivtiva kommentarer från de som träffat mina barn (lärare, dagispersonal etc)

Men sen vet jag också att jag inte har samma intressen som mina egna vänner.. har svårt tro 80% av mina bekanta skulle passat som förälder vid 17 år.
    Själv flyttade jag hemmifrån vid 15 och har aldrig varit full då jag inte gillar att dricka. etc.

Ung är man väl så länge man gör sig till det.. jag skulle inte vilja bli kallad GAMMAL för jag blir 30.. hehe jag ser Gammal som en som är 50+ hahaha

(min poäng är att jag känner folk som fått sitt första barn både vid 15års ålder och vid 35år och ingen av dem vart/är bra föräldrar.. så de är ju inte åldern som avgör)

• Lizzyzz
    minafyra skrev 2009-08-16 20:03:27 följande:
    Haha ja det har jag med frågat..men de fortsätter propsa på att de är mogna, vuxna och inte dricker ändå. Jag har sagt att va fan...människor i alla åldrar tycker det är kul att fetsa ibland oavsett barn, civilstatus och mognad. Men jag tror många känner en större press på sig att inte festa runt när de är unga föräldrar då det annars kan ge en stämplen "oansvarig, ung förälder som bara festar runt"
    Jag dricker inte.. är ung.. men de har inget med min mognad å göra..

De har med både minnen och att jag inte tycker om smaken att göra..

Skulle inte vilja påstå man är mer mogen för man inte dricker.. för menar.. har ju systrar som är 15 år äldre än mig som dricker.. dom är ju inte mindre mogna än mig.. (dom har ju hunnit med så mycket mer än jag..)  Och dom är ju föräldrar dom med

Men tror Faktiskt att många unga får den "stämpeln" iaf efter vad jag läst i många andra forum.. att unga bara tänker på sig själva å festar etc.. så kanske därför tror många unga dom måste påpeka att dom inte dricker?? (har ingen aning.. bara spekulerar)

Många mognar in i mamma rollen.. men de har ju inte heller med ålder att göra.. finns ju dem som är 30+ som "mognar" när de blir föräldrar.. Men ja tycker ändå de mest är ett uttryck..

Jag såg mig som en UNG MAMMA när jag var 17.. nu som 24åring ser jag mig inte som en ung mamma.. men jag är ju långt ifrån gammal..
    Men då tänker jag ju mest att jag varit mamma i 7 år redan.. å då känns begreppet "ung mamma" bara lite fel
Svar på tråden är jag så ung?