• Anonym (arg och ledsen!!)

Ska jag försörja honom?????

Jag och min sambo separerade förra veckan. Han har inget jobb och har nu sökt försörjningsstöd hos kommunen, men fick ett avslag. Han sa att dom på kommunen hade sagt att jag hade försörjningsplikt gentemot honom, fast jag inte bor där längre. Kan det stämma?????

Jag själv har inget jobb, bara timvikarie. Jag har själv gått och fått försörningstöd ibland, vissa månader. Det är bara nu på sommaren som jag tjänar pengar så jag klarar mig.

Dom hade sagt hos kommunen att dom tyckte att jag tjänade så pass mycket nu så jag kunde försörja honom. Snälla hjälp mig, hur ska jag göra??????

Han vägrar även att flytta från lägenheten, fast kontraktet står på mig.

HJÄLP MIG!!!!!!!

• Svar på tråden Ska jag försörja honom?????
  • Anonym

Om det ser ut som ni lever i äktenskapsliknande förhållanden är du skyldig att försörja honom. Men eftersom ni inte bor ihop ska du inte behöva försörja honom.

• Anonym

du ska inte försörja honom, gå själv till kommunen och säg hur det ligger till! det är inte din plikt

• Cecese

Alltså ni bor fortfarande under samma tak? För då förstår jag att dom inte tror att ni är tillsammans längre. Då skulle ju alla som är tillsammans kunna gå till soc och säga att vi är inte tillsammans längre men måste bo ihop tills vi hittar en till lägenhet och då få socbidrag. Så antingen får väl han eller du hitta en ny bostad så borde det inte vara några problem att få bidrag.

• Anonym

Om man bor tillsammans gifta/sambo så är man försörjningspliktiga för varandra men som jag fattar det så har du flyttat ifrån honom och då har du inte något med hans försörjning att göra. Om han vägrar flytta från din lägenhet vet jag inte hur du ska gå till väga, har du ingen som kan hjälpa dig att få bort honom. Ta nyckeln ifrån honom eller förklara för din hyresvärd hur det är och be om att få byta lås eller be dem få byta lägenhet och säg upp den här.
    Det är ju klart han vägrar flytta om sos tycker att du ska försörja honom men jag tycker inte du ska köpa en pryl åt honom eller mat heller, svält ut han. Kolla upp vilka möjligheter det finns att få hjälp att avhysa honom

Dr Mupp skrev 2009-08-13 14:40:41 följande:
    Bor ni ihop så ska du försörja honom.
    Nej, vi bor inte ihop!!!!! Jag har flyttat för jag fick inte ut honom ur MIN lägenhet
  • Hundägare i Gbg

Kontakta kronofogen och fråga hur man går tillväga, det är de som genomför vräkningar. Skulle tro att du behöver något slags beslut innan de gör det dock men de vet ju vem som ska fatta det beslutet.

• h8him

Ansök om en bodelningsman vid tingsrätten och begär att få tillbaka din bostad. Sen kan kronofogden hjälpa dig att få ut honom.

• Anonym

varför är det DIN lägenhet?

• Anonym

Om lägenheten står på dig kan du väl säga upp kontraktet. Då får du ju ut honom iaf.

• Sarilariz

Har du flyttat? Se till att säga upp den gamla lägenheten som ju står på dig, eller se till att kontraktet blir överskrivet på honom så att du inte får betalningsanmärkningar.

Lycka till.

• Anonym

Är han skriven i den lgh? On inte så tror jag du har rätt att byta lås, men se till så hans saker är ute först.

• Cecese
    Anonym (arg och ledsen!!) skrev 2009-08-13 17:34:15 följande:
    Nej, vi bor inte ihop!!!!! Jag har flyttat för jag fick inte ut honom ur MIN lägenhet
    Men om du har flyttat så har du väl en ny adress som du är skriven på eller? Så länge ni är skrivna på samma adress så blir det nog svårt att bevisa att ni inte längre lever ihop.
  • natural

självklart! Vet du hur många män det finns som råkar försörja massa gnällkärringar?.. skulle vara synd och skam om du inte försörjde din stackars kille

• Anonym
    natural skrev 2009-08-14 02:02:58 följande:
    självklart! Vet du hur många män det finns som råkar försörja massa gnällkärringar?.. skulle vara synd och skam om du inte försörjde din stackars kille
    Och varför ska hon försörja sitt ex?? Skulle du det??
  • Anonym

Om han bor i DIN lägenhet så kanske det anses som ni bor ihop?
    Säg upp den eller ta hjälp och få han att flytta.

Sarilariz skrev 2009-08-13 18:28:15 följande:
    Har du flyttat? Se till att säga upp den gamla lägenheten som ju står på dig, eller se till att kontraktet blir överskrivet på honom så att du inte får betalningsanmärkningar.Lycka till.
    Jag har redan sagt upp lägenheten, ska vara ute ur den den 1 okt. Har också fått en ny.....
  • Anonym
    Anonym (arg och ledsen!!) skrev 2009-08-18 14:59:18 följande:
    Jag har redan sagt upp lägenheten, ska vara ute ur den den 1 okt. Har också fått en ny.....
    Du är inte försörjningspliktig för din fd. sambo. Inte ens om ni hade varit gifta hade ni varit det från och med bodelningsdatumet. Undantaget är om tingsrätten skulle döma dig till det vilket jag tror är rätt ovanligt.

Däremot är det ditt ansvar att se till att hyran blir betald om det ärdu som står på kontraktet. Hyresvärden bryr sig inte vem som bor i lägenheten när det gäller hyran utan den som bor där.
Svar på tråden Ska jag försörja honom?????