• Hon o Han

frågade om avbetalning, fick svar gå till soc!!!!

Fick min fordonsskatt idag, har precis blivit sjukskriven och innan dess varit arbetslös.

Ringde och frågade om jag kunde få avbetalning, skatteverkets svar var då får du g till socialen!!! Hallå??? Sa då att dt kan jag inte få för min sambo är försörjningsskyldig men han kan inte betala den till mig, har ingen annan att låna av. Försöker sälja lite kläder då och då på tradera. Går sådär.

Bilen har körförbud så använder inte det nu ändå för jag/vi har ej råd att reparera den och kommer få ett jobb senare i höst som kommer kräva egen bil.

Hur gör jag nu?? Sa till dom på skatteverket efter henns svar att jaha då får jag ju gå till inkasso!! Inget man vill precis!!

• Svar på tråden frågade om avbetalning, fick svar gå till soc!!!!
  • Miililoo

Ring upp igen och se om du kan få snacka med en annan?

• Mysanochmimer

Men om bilen ändå har körförbud så ställ av den då?
    Då betalar man väl varken skatt eller försäkring på den?

• Moflo

Men gud va tråkiga de är! Ring igen och hoppas på att du få tag i en annan handläggare. Tycker oftast att det har med personen som sitter där att göra! Jag har aldrig upplevt att det varit några problem att dela upp betalningen, tvärtom brukar de vara väldigt tillmötesgående, man visar sig ju villig att betala åtminstone, men jag har aldrig behövt göra det med fordonsskatten, så jag vet inte hur de är där på transportstyrelsen. Men pröva igen som sagt!

• Hon o Han

transportstyrelsen kunde inget göra utan dom mena det är skatteverket, och han som svarade där sa redan till mig och lycka till för det är typ 1% som får avbetalning :/

Försäkringen måste ju betalas ändå. Sen är det typ 500kr mindre dom drar av på skatten resten måste man betala ändå. Sambon ställde av sin för ett tag sen därför jag vet, han fick betala igen dom 500kr sen dessutom + 50 kr i påställningsavgift.
    Vi gjorde så för att hans bil är dyrare så han hade min till sitt jobb, tills jag började jobba ett par pass och behövde min. Sen blev jag sjukskriven och bilen paja.

• Linda3

Om bilskatten kom idag så är den ju skattad till den sista augusti ställ av bilen idag så kan du ju ställa på den igen när ni har råd att laga den samt betala in hela skatten. Ni slipper ju även betala försäkringen under den tiden bilen inte är i bruk!

• Hon o Han

ingen med tips på hur man kan få in pengar på något annat vis ? Så jag kan betala den tills den siste??

• Joual

Skulle just skriva samma sak som nedanstående. Om ni har körförbud så ställ av bilen! Då slipper ni betala skatt och försäkring.

Mysanochmimer skrev 2009-08-13 13:29:18 följande:
    Men om bilen ändå har körförbud så ställ av den då? Då betalar man väl varken skatt eller försäkring på den?
  • Mysanochmimer

Säger som Linda3, om du ställer av bilen nu så ska du inte behöva betala skatten alls förens du ställer på den samt att du behöver inte ha den försäkrad alls som avställd.

Och vad jag vet så går det som sagt knappt att få avbetalning på skatten, där kan man juh inte ens välja att betala månadsvis så.

Så tyvärr är det enda rådet jag kan ge...

• Anghammarad

Hon o Han skrev 2009-08-13 13:36:25 följande:

Försäkringen måste ju betalas ändå. Sen är det typ 500kr mindre dom drar av på skatten resten måste man betala ändå. Sambon ställde av sin för ett tag sen därför jag vet, han fick betala igen dom 500kr sen dessutom + 50 kr i påställningsavgift. Vi gjorde så för att hans bil är dyrare så han hade min till sitt jobb, tills jag började jobba ett par pass och behövde min. Sen blev jag sjukskriven och bilen paja.
    Transportstyrelsen är det som har hand om fordonsskatten.

Nej. Om du ställer av din bil behöver du inte betala skatt. www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/

Det kostar däremot 50:- när du vill ställa på din bil igen.

Du behöver dessutom inte ha bilen trafikförsäkrad.

Ställ av bilen och ring till ditt försäkringsbolag och säg att du vill ha en avställningsförsäkring så har du skydd för stöld och brand på bilen trots att den är avställd.
  • Waldo

Det var ett jäkla drygt svar!
    Men om vi bortser från det tror jag inte att det går att få skatten på avbetalning. Det skulle du fått förklarat för dig på ett sansat sätt.

Den bästa lösningen har du redan fått, ställ av bilen tillsvidare

• Hon o Han

Ja jag får göra det, men bara det inte blir som för min sambo då, för som sagt så fick han tillbaka 500kr för skatten, var tvungen till att ha den försäkrad ändå pga av stöld osv. Sen när han ställde på den 2 månader senare fick han betala tillbaka 500kr + 50 kr för påställningen!?

• Mysanochmimer

Ja men det har juh att göra med att det hade gått så pass lång tid sen han betalade skatten, det var 500 "kvar" tills nästa räkning skulle komma och sen är det klart att han då först fick betala dom 500 kr + påställningsavgift när han ställer på den och sen när tiden gått till värde av dom 500 så kommer nya räkningen på bilskatten.

Och det är väl helt upp till dig om du vill ha bilen försäkrad för stöld osv ändå, det finns iaf inget måste som det gör med en påställd bil (att du enligt lag måste ha minst trafikförsäkring).

Hon o Han skrev 2009-08-14 12:49:36 följande:

Ja jag får göra det, men bara det inte blir som för min sambo då, för som sagt så fick han tillbaka 500kr för skatten, var tvungen till att ha den försäkrad ändå pga av stöld osv. Sen när han ställde på den 2 månader senare fick han betala tillbaka 500kr + 50 kr för påställningen!?
  • kickerina

Avbetalning kan väl ev godkännas som skatten överstiger 3000 har jag för mig?!

• Nyfikna72

Man kan inte delbetala fordonsskatt vad jag vet. Det enda är de bilar som har hög skatt, Då delas den upp på fyra tillfällen över året men det har inget med avbetalning att göra

Svar på tråden frågade om avbetalning, fick svar gå till soc!!!!