Hund +nyfödd
Hej!
Ni som har hund, hur har ni introducerat er vovve med det nyfödda barnet? Jag har en rottweiler utan någon erfarenhet av barn sedan innan, tik, 7 1/2 år. Behöver råd! Tack!
Hej!
Ni som har hund, hur har ni introducerat er vovve med det nyfödda barnet? Jag har en rottweiler utan någon erfarenhet av barn sedan innan, tik, 7 1/2 år. Behöver råd! Tack!
jag har en amstaff hanne på två år blir 2,5 om vi får detta barn å jag har bara tänkt att han måste få vara med på det mesta å få lukta å känna å inte utesluta honom....sen får man ta det som det kommer vi får hoppas på det bästa =)
Vi får se hur det går i december när det är dags (3,5 år gammal retriever). Enligt vad jag hittat i andra trådar så verkar det bästa vara att bara ta det lugnt. Låta vovven nosa på ungen när man kommer hem från BB och sen bara vara som vanligt, och se till att man fortfarande har samma tid och omsorg om vovven som innan.
Det vi har gjort litegrann är låta vovven umgås med andra barn. Maken har en fem år gammal systerson som hon traffat på somrarna en del redan sedan hon var valp (och han var två). Men dom har inte träffats så ofta, nu försöker vi låta dem umgås lite mer. Plus att vi bjöd över och ska försöka umgås lite med en kompis barn, också i liknande ålder. Så hon blir lite van vid barnaskrik i alla fall
Jag har 4 hundar och har inte gjort det till nån grej alls.
Dom fick nosa när det passade mig, dvs efter ett par dagar, dom nosade nån sekund och konstaterade "jaha, manniksovalp" och har sedan visat respekt mot människovalpen och struntat i henne.
Skicka hem nån med en filt som luktar bäbis från BB för hunden att sniffa in sig på
Det är väldigt ovanligt att hundar inte accepterar sina nya familjemedlemmar, men det finns hundar som är rädda för barn, särskilt barn i krypåldern. Tror garanterat att det kommer att gå bra. När barnet blir rörligt är det oerhört viktigt att hunden har en egen plats där den ostört kan gå undan och att man aktar så att barnet inte gör illa hunden, de flesta hundar säger inte ifrån och andra hundar säger ifrån rejält och då är det redan för sent, förtroendet du känner för hunden har rubbats.
Särskilt tikar kan bli oerhört beskyddande och din hunds vaktinstinkt kan snäppas upp en hel del, du måste alltså vara noga med att sätta gränser för vad din hund får vakta mot-och när.
Vi har en Boxerhane, han var 1,5 när vår dotter föddes. Han har fått snusa och vara med från början. Vi har fått akta så att han inte råkar lägga sig på henne osv, men det har han aldrig gjort. Vår hund var van vid små krypande barn sedan tidigare och han reagerade inte alls på dotterns ankomst-utom när det gäller andra hundar, men det har med hans ålder i övrigt att göra, han tolererar inte hanhundar som kommer fram till vagnen.
Har din hund aldrig umgåtts med barn så ska ni självklart vara med när din hund närmar sig ert barn, men låt henne lukta och undersöka bebisen. Många hundar är ju väldigt nyfikna på magen redan innan den kommer hem från BB=)
Tack för alla tips! Jag ska verkligen försöka att bara vara lugn och ta det som det kommer :)