• kanske fru larsson

Salt i frysta grönsaker

Hej!

Tänkte göra grönsaksmos till min snart 6 månaders. Har köpt frysta grönsker från Findus. Men såg nu att det var lite salt i, och vissa hade tom lite socker. Hur petig med detta skall man vara?

• Svar på tråden Salt i frysta grönsaker
  • twinmom

Skulle inte bry mig nämnvärt, visst är det lite salt och socker i det men herregud!!!

Jag har gett mina barn såna grönsaker när de var små, kanske inte är superbra men jag har inte märkt något på dem. De är 7 och 3 år nu.

• La Lola

Dum fråga kanske men....varför har du köpt frysta grönsaker?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fridayyy

Det kan ju inte vara nån fara. Sockret kan du ju inte bry dig om, läs i så fall hur mycket socker det är i pulvergröt som de rekommenderar.

• kanske fru larsson

Köpte frysta grönsaker för att det var praktiskt. Bra blandning och så var det tänkt att bara koka upp och sedan mixa ihop det. Stod det i ett receptblad från bvc att man skulle ta lite frysta grönsaker, men där stod det inget om att det var socker eller salt i.

• goatess82

Tycker det är helknäppt det där med salt och socker, måste ta upp det nästa gång jag är på BVC, går omöjligt att skydda barnet från det helt, om man inte bara ger burkmat och inget annat!

• La Lola
    kanske fru larsson skrev 2009-08-14 11:34:27 följande:
    Köpte frysta grönsaker för att det var praktiskt. Bra blandning och så var det tänkt att bara koka upp och sedan mixa ihop det. Stod det i ett receptblad från bvc att man skulle ta lite frysta grönsaker, men där stod det inget om att det var socker eller salt i.
    Ok...jag har aldrig stött på nån förut som gjort grönsakspureér till barn av frysta grönsaker. Bara därför jag blev så nyfiken.
    Det måste ju vara lika enkelt att plocka de från grönsaksdisken tänkte jag.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fridayyy
    goatess82 skrev 2009-08-14 11:50:24 följande:
    Tycker det är helknäppt det där med salt och socker, måste ta upp det nästa gång jag är på BVC, går omöjligt att skydda barnet från det helt, om man inte bara ger burkmat och inget annat!
    Nääää, det går INTE, jag har gett mina barn smör med salt i, började med det utan salt och de på BVC sa att man skulle ge flytande margarin, vet ni hur mycket tillsatser det är i den, helt sjukt att de tror att tillsatser är bättre än salt? Förr tänkte man ju inte på det?

Socker är det ju i banan och det ger ju nästan alla till sina bebisar. Strösocker är ju inte farligare än det i bananen????
  • kanske fru larsson

Brukar köpa frysta grönsaker till mig själv, då sambon inte äter grönsaker så får jag bara slänga en massa om jag köper färska :) Så då tyckte jag det var praktiskt att ta av det jag brukar äta och göra lite barnmos på. Men självklart går det att ta färska i grönsaksdisken :) Men det lät så enkelt att bara koka frysta och sedan mixa..

La Lola skrev 2009-08-14 11:55:59 följande:

Ok...jag har aldrig stött på nån förut som gjort grönsakspureér till barn av frysta grönsaker. Bara därför jag blev så nyfiken. Det måste ju vara lika enkelt att plocka de från grönsaksdisken tänkte jag.
    Är en väldig djungel med salt och socker. Måste också kolla med våran bvc sköterska vad hon säger. När jag var liten så höll man ju inte på och peta så här. Då mosade mamma deras mat och gav. Vet att jag älskade dillkött och potatis, och det är ju kryddat.
  • HelenaMaria

Men snälla nån, säger BVC verkligen att man ska utesluta allt salt till en 6-månaders? Tror inte det va.. En 6-månaders kan man ju ge brödbitar med smör, veterån osv. och allt det innehåller lite salt. Slappna av lite och dessutom behöver man inte checka av allt med BVC utan det räcker att man tänker lite själv ibland.

Svar på tråden Salt i frysta grönsaker