• kanske fru larsson

Salt i frysta grönsaker

Hej!

Tänkte göra grönsaksmos till min snart 6 månaders. Har köpt frysta grönsker från Findus. Men såg nu att det var lite salt i, och vissa hade tom lite socker. Hur petig med detta skall man vara?

• Svar på tråden Salt i frysta grönsaker
  • HelenaMaria

Förresten, ju mer man nojjar kring maten desto större risk är det att barnen utvecklar ngn form av "ätstörningar". En avslappnad förälder ger ett avslappnat barn och med det menar jag inte att man ska ge en 6-månaders sega kolor eller punschpraliner men jag hoppas ni fattar vad jag menar.

• kanske fru larsson
    HelenaMaria skrev 2009-08-14 16:28:17 följande:
    Förresten, ju mer man nojjar kring maten desto större risk är det att barnen utvecklar ngn form av "ätstörningar". En avslappnad förälder ger ett avslappnat barn och med det menar jag inte att man ska ge en 6-månaders sega kolor eller punschpraliner men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
    Absolut förstår jag vad du menar. Men man kan lätt bli nojig när det står överallt att det är totalt saltförbud innan 1 år.. Tror inte lite salt skadar, inte socker heller. Men man vill alltid checka 1 gång extra innan :)
  • La Lola
    kanske fru larsson skrev 2009-08-14 17:48:26 följande:
    Absolut förstår jag vad du menar. Men man kan lätt bli nojig när det står överallt att det är totalt saltförbud innan 1 år.. Tror inte lite salt skadar, inte socker heller. Men man vill alltid checka 1 gång extra innan :)
    Vart har du läst att det är totalt saltförbud?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Birgitta L

Svar till kanske fru larsson:

Du ska inte ge salt innan din lilla blivit ett år och det är för att njurarna ännu inte är färdigutvecklade. Det är viktigt!

• Birgitta L

Svar till Fridaoo:

Nej, tillsatser är definitivt inte bra och att BVC rekommenderar flytande margarin låter helt vansinnigt! Barn under ett år ska äta vanligt osaltat smör, det finns ju att köpa. Tycker man att det är för hårt kan man, vilket är jättebra, blanda ut det med rapsolja så att det blir så kallat mjuksmör av det, då blir det bredbart direkt från kylen. Men att man inte ska ge salt innan ett års ålder beror på att njurarna inte är färdigutvecklade så det är viktigt. Lite socker är inte farligt för annat än tänderna och bara det är i måttliga mängder så är det okej.

• HelenaMaria

Birgitta L skrev 2009-08-14 23:46:19 följande:

Svar till Fridaoo:Nej, tillsatser är definitivt inte bra och att BVC rekommenderar flytande margarin låter helt vansinnigt! Barn under ett år ska äta vanligt osaltat smör, det finns ju att köpa. Tycker man att det är för hårt kan man, vilket är jättebra, blanda ut det med rapsolja så att det blir så kallat mjuksmör av det, då blir det bredbart direkt från kylen. Men att man inte ska ge salt innan ett års ålder beror på att njurarna inte är färdigutvecklade så det är viktigt. Lite socker är inte farligt för annat än tänderna och bara det är i måttliga mängder så är det okej.
    Njurarna utvecklas gradvis och barnets njurar tål mer salt ju äldre de blir. Ett barn som är 6 månader kan mycket väl äta vanligt vitt bröd med normalsaltat Bregott på etc. Njurarna blir inte helt plötsligt färdigutvecklade över natten till ettårsdagen utan det är som sagt en gradvis process. Jag vill gärna ha en pålitlig källa till dina uppgifter eftersom det inte finns något som säger att lite lite salt innan ett års ålder är någn som helst fara. Vanligt vitt bröd och veterån innehåller salt och de flesta föräldrar ge det till sina barn. Sluta spä på hetsen kring det påstådda "saltförbudet" för det finns inte!
  • IsaCMoJs
    La Lola skrev 2009-08-13 20:32:10 följande:
    Dum fråga kanske men....varför har du köpt frysta grönsaker?
    jag köper dem för att det är billigare och nyttigare! De färska odlas alldeles för snabbt och tapppar massor av näring och odlas på vägen för att de ska vara färska medan de frysta får växa som dom naturligt ska och är mer nyttiga!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • La Lola
    IsaCMoJs skrev 2009-08-15 22:33:53 följande:
    jag köper dem för att det är billigare och nyttigare! De färska odlas alldeles för snabbt och tapppar massor av näring och odlas på vägen för att de ska vara färska medan de frysta får växa som dom naturligt ska och är mer nyttiga!
    Nyttigare?
    Trodde att färska var nyttigare.

Odlas de verkligen så olika sätt/ställen?
  • IsaCMoJs

Jo jag har alltid trott att de färska var nyttigare men då berättade min bror som är väldigt insatt i näringslära (inte utbildad) hur dom gjorde!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • La Lola
    IsaCMoJs skrev 2009-08-16 09:23:35 följande:
    Jo jag har alltid trott att de färska var nyttigare men då berättade min bror som är väldigt insatt i näringslära (inte utbildad) hur dom gjorde!
    Jag hade nog hoppats på lite källhänsvisningar.
  • vittra

kanske fru larsson skrev 2009-08-14 17:48:26 följande:

Vart står det? Vad jag vet råder inget saltförbud. Man ska inte tillsätta EXTRA salt i maten, det är det enda som livsmedelsverket gått ut med i alla fall...
  • Kya

det finns väl ändå inget totalt saltförbud? man ska låta bli att tillsätta extra salt när de är så små. men inte mår njurarna dåligt av lite salt. salt är viktigt för kroppen också!

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • HelenaMaria
    Kya skrev 2009-08-16 09:36:44 följande:
    det finns väl ändå inget totalt saltförbud? man ska låta bli att tillsätta extra salt när de är så små. men inte mår njurarna dåligt av lite salt. salt är viktigt för kroppen också!
    Ja, speciellt när det är varmt och de svettas. Då förlorar ju kroppen salter som måste tillsättas.
  • vittra

Birgitta L skrev 2009-08-15 22:17:17 följande:

Ursäkta men vad vill du säga med den länken? Det står inget om något saltförbud och osaltat smör till barn under 1. Det står att man ska vara FÖRSIKTIG med salt.

Stor skillnad mot ett strikt salförbud som du propagerar för. Och varför inte länka till livsmedelsverket istället? Det är DÄR de rådande rekommendationerna gällande spädbarn och mat finns!
  • HelenaMaria

Jag tycker synd om dem som tror att det råder saltförbud och slaviskt följer detta med saltfritt smör, osaltat bröd etc. Fy vad jobbigt att känna sig tvungen att lusläsa alla förpackningar..

• Kya
    HelenaMaria skrev 2009-08-16 09:38:05 följande:
    Ja, speciellt när det är varmt och de svettas. Då förlorar ju kroppen salter som måste tillsättas.
    Jo, precis. salt binder vatten. det är extra viktigt att ha lite salt i kroppen i sommarvärmen.

så finns det salt i nästan varje produkt som existerar. det finns salt i barnmatsburkar också. Det finns bara inget tillsatt salt i det.
    det är stor skillnad.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • vittra
    HelenaMaria skrev 2009-08-16 09:39:09 följande:
    Jag tycker synd om dem som tror att det råder saltförbud och slaviskt följer detta med saltfritt smör, osaltat bröd etc. Fy vad jobbigt att känna sig tvungen att lusläsa alla förpackningar..
    Haha ja exakt... inte många livsmedel som spädisarna kan äta då
Svar på tråden Salt i frysta grönsaker