Salt i frysta grönsaker
Hej!
Tänkte göra grönsaksmos till min snart 6 månaders. Har köpt frysta grönsker från Findus. Men såg nu att det var lite salt i, och vissa hade tom lite socker. Hur petig med detta skall man vara?
Hej!
Tänkte göra grönsaksmos till min snart 6 månaders. Har köpt frysta grönsker från Findus. Men såg nu att det var lite salt i, och vissa hade tom lite socker. Hur petig med detta skall man vara?
Förresten, ju mer man nojjar kring maten desto större risk är det att barnen utvecklar ngn form av "ätstörningar". En avslappnad förälder ger ett avslappnat barn och med det menar jag inte att man ska ge en 6-månaders sega kolor eller punschpraliner men jag hoppas ni fattar vad jag menar.
Svar till kanske fru larsson:
Du ska inte ge salt innan din lilla blivit ett år och det är för att njurarna ännu inte är färdigutvecklade. Det är viktigt!
Svar till Fridaoo:
Nej, tillsatser är definitivt inte bra och att BVC rekommenderar flytande margarin låter helt vansinnigt! Barn under ett år ska äta vanligt osaltat smör, det finns ju att köpa. Tycker man att det är för hårt kan man, vilket är jättebra, blanda ut det med rapsolja så att det blir så kallat mjuksmör av det, då blir det bredbart direkt från kylen. Men att man inte ska ge salt innan ett års ålder beror på att njurarna inte är färdigutvecklade så det är viktigt. Lite socker är inte farligt för annat än tänderna och bara det är i måttliga mängder så är det okej.
Birgitta L skrev 2009-08-14 23:46:19 följande:
Svar till HelenaMaria:
www.tryggabarn.nu/barn/Page1124.html
Jo jag har alltid trott att de färska var nyttigare men då berättade min bror som är väldigt insatt i näringslära (inte utbildad) hur dom gjorde!
kanske fru larsson skrev 2009-08-14 17:48:26 följande:
det finns väl ändå inget totalt saltförbud? man ska låta bli att tillsätta extra salt när de är så små. men inte mår njurarna dåligt av lite salt. salt är viktigt för kroppen också!
Birgitta L skrev 2009-08-15 22:17:17 följande:
Birgitta L skrev 2009-08-15 22:17:17 följande:
Jag tycker synd om dem som tror att det råder saltförbud och slaviskt följer detta med saltfritt smör, osaltat bröd etc. Fy vad jobbigt att känna sig tvungen att lusläsa alla förpackningar..