• brusett

    "Väcka" bebisen?

    Jag har läst på så många ställen att många "väcker" bebisen för att få den att röra sig, är inte det farligt? Kan man verkligen ruska, trycka och buffa på magen utan att bebisen mår dåligt av det?

    brusett i vecka 21

  • Svar på tråden "Väcka" bebisen?
  • MammaFia

    Det kan väl inte vara någon fara att känna lite, men att peta hårt eller skaka på magen kan man ju låta bli. Jag kittlade lillan under fötterna så hon sprakade med benen.
    Dessutom hade hon mycket hicka å det kändes!

  • LilleKylle

    Och så kan jag meddela angående det här med att man måste trycka på magen och väcka den för att se så att den lever:

    När jag var sist hos förlossningsläkare, fick jag veta att om man är orolig ska man räkna de första tio ggr om dagen som bebisen rör sig, när du är uppe i de gångerna är det lugnt.

  • Pape

    Hej! Jag undrar nar min lilla flicka sover egentligen? Jag ar i V. 22 och den lilla sparkar allt som oftast! Pa morgonen, manga ganger under dagen, extra mycket pa kvallen, och sa pa natten! Ar det normalt?
    Kram! Anna

  • uniMog

    Eftersom både min BM och personalen som gör UL kom med massa tips om hur man kunde få bebisen att röra sig så antar jag att det är ofarligt

    De somnar tydligen om jättefort så fort det lugnar sig

  • Sundri

    PEJGAN:Har du lust att ge mig något tips på hur man väcker den lill* krabaten? Jag vågar inte göra nåt dumt och samtidigt blir jag sååååååå orolig när jag inte känner några rörelser på en dag...
    Är i vecka 22

  • uniMog

    Sundri, gör ungefär som du skulle göra för att väcka någon annan

    Drick jättekallt vatten eller ha något kallt mot magen
    buffa med handen på olika ställen på magen
    lägg dig på mage
    sitt framåtböjd

    Ja egentligen allt som den kan uppleva som obehagligt.

  • Alle

    Jag sitter vid dator hela dagarna på jobbet, och hamnar ofta i en något framåtböjd ställning - då blir det liv i magen.
    Likadant på kvällarna när jag sätte mig framför tv:n och slappnar av - då brukar Tiger vakna

    Jojjo13 - jag har inte hört nåt om att man MÅSTE känna dem röra sig varje dag efter vecka 25. Tycker att min BM borde ha sagt nåt om det. Var har du hört det??

  • Netta74

    Jag har läst någonstans att man ska dricka ett glas söt saft och gå och lägga sig ner, så ska de vakna av både att man lägger sig och sockerruset av saften.

  • Sundri

    Imorse kännde jag bebisen otroligt mycket precis när jag vaknat, sen en gång till när jag la mig ner efter frukosten, (min sambo fick känna vår bebis för första gången ) så det där med sockerruset stämmer kanske, dom första rörelserna i vecka 16 kände jag däremot när jag satt framåtböjd!! Jag är överlycklig nu iallafall, kunde inte ana att jag skulle vara sååå orolig hela tiden under graviditeten men det kanske lägger sig, *hoppas*
    PEJGAN : Tack för råden, nu vet jag vad jag kan försöka med OM jag blir hysteriskt orolig igen! Tror faktiskt att bebisen mår bättre av att vakna en gång extra än att känna min stress och oro hela tiden...

  • hjärtekrossad

    Jag brukar lägga båda händer på magen och massera/ smeka några minuter. Brukar ofta få en buff till svar. På natten så kan jag buffa själv på magen om jag tycker det känns dött i magen. Tar någon minut , brukar få en väldigt svag buff till svar och sen lite starkare. Får lite dåligt samvete för att jag väcker bebisen i magen. Men lillen värkar somna om fort igen.

  • SpändFörväntan
    Alle skrev 2005-09-20 07:38:00 följande:

    Jag sitter vid dator hela dagarna på jobbet, och hamnar ofta i en något framåtböjd ställning - då blir det liv i magen.

    Likadant på kvällarna när jag sätte mig framför tv:n och slappnar av - då brukar Tiger vakna

    Jojjo13 - jag har inte hört nåt om att man MÅSTE känna dem röra sig varje dag efter vecka 25. Tycker att min BM borde ha sagt nåt om det. Var har du hört det??


    Ni som undrar över det här med att man måste känna fosterrörelser efter vecka 25 kan läsa mer här: www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-25/

    Och lite mer specifikt här: publikdocplus.regionuppsala.se/Home/GetDocument&reference=DocPlusSTYR-8164&docId=DocPlusSTYR-8164

    Citat: ? Vid besöket i vecka 25 ska kvinnan informeras om fosterrörelser och vikten av att känna rörelser dagligen. Fostrets rörelser ökar under graviditeten fram till v 32 då det når en platå som kvarstår fram till förlossningen. De ska inte minska i slutet av graviditeten men kan ändra karaktär.?

    Jag minns inte om jag blev informerad om det i mina tre tidigare graviditeter men ska vara mer uppmärksam nu när jag väntar fjärde :)
Svar på tråden "Väcka" bebisen?