Soc m bostadsrätt??
Har man "rätt" att få socialbidrag om man har en bostadsrätt??
Har man "rätt" att få socialbidrag om man har en bostadsrätt??
Flytta till hyreslägenhet? Tillåt mig småle...... Jag önskar det funkade i Stockholm...... Själv fick jag köpa en lägenhet efetrsom det inte finns några hyresrätter att få i min stockholmskommun.....
Visst; bor man i nån mindre stad är det ju inga problem med att få en hyreslägenhet, där slänger ju kommunen dem över en...
Hej
De tar räntor men inte amortering. Så du får begära amorteringsfritt, om du inte redan har det. Sen hyran vara rimlig med.
Så om man äger en tvåa med låg hyra, så måste man sälja? För att få tillfälligt stöd från soc? Låter jäkligt skumt faktiskt.
Ja har faktiskt jobb men mannens jobb ryker här framöver..
Här ramlar det in många olika svar...
Det är olika i olika kommuner. I kommuner med bostadsbrist (där jag jobbar t.ex.) så är det OK att ha en bostadsrätt. I andra kommuner där man faktiskt kan få en hyresrätt så brukar BR räknas som tillgång och man får skälig tid på sig att sälja för att hitta annat boende.
Anonym (Hmm) skrev 2009-08-13 20:55:56 följande:
Beror ju också på hur hög kostnaden är för BR, om det är mkt billigare med en HR.
Hur stor BR har ni och hur många är ni?
93 kvm och 5 personer
Precis som Lejån skriver så beror det på hur bostadsmarknaden ser ut i kommunen.
Man kan inte kategoriskt säga - som vissa svar påstår - att man måste sälja sin bostadsrätt och leva på pengarna. Det finns flera faktorer som spelar in. Kan behovet av ekonomiskt bistånd ses som tillfälligt ska man inte behöva sälja sin bostadsrätt, är det bostadsbrist så det är mycket svårt eller omöjligt att hitta en hyreslägenhet behöver man inte heller sälja den, blir det ingen vinst av försäljningen är det ju heller ingen mening med att sälja.
Om situationen är sådan att hjälpbehovet kan beräknas vara långvarigt, månadskostnaden är hög och en försäljning skulle generera en betydande vinst så kan man däremot kräva att man försöker sälja bostaden och hitta billigare boende, men samtidigt så ger man skäligt rådrum dvs man får en tidsfrist på några månader att sälja och hitta annat, det är ju inte så att man tvingar någon att sälja sin lgh utan att ha någon annanstans att bo.