• Ankan31

Vansinnes kosningar (hund)

Här diskuterar vi knäppa hundras korsningar och koncekvenserna som dom kan få i fel händer.

Det kan vara hundar vi ägt, en annons man sett mm.

länka inte till anonser utan skriv bara korsningen i text.

Mina vansinnes korsningar jag vet av:
    *Border collie/Schäfer/Dalmatiner/Rottweiler/sibirian huskey
    *schäfer,labrador,husky och border collie
    *Schäfer, bordie collie, Terverens och newfounland.
    *labrador/bordecollie/amstaff
    *Västsibirisk Laika/Border collie
    *Border Collie /Tax

• Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)
  • tinkerbell
    Shana88 skrev 2009-08-14 03:07:25 följande:
    Jag har en labrador/amstaff, en jättetrevlig hund. Funderar lite på att ta valpar på henne, hon är 3 år så det börjar bli dags. Men det blir inte med en bordercollie.Det blir troligt med en hund från en sådan där adoptionsklubb. Vi vet inte raserna, men den liknar ungefär en vinthund, som en greyhound fast rakare. Men varför skulle det bli fel med en bordercollie till min tik?
    e du seriös?där ser man hur lite du vet om hundgenetik och rasernas syfte,om jag vore du skulle jag skämmas med att gå ut och tom skriva om det,förresten varför vill du alva på din tik?aha vänta det e vä samma resonemang som alla andra som föder upp utan kunskap,min hund e så trevlig(hmm kanke e det pengarna som lockar)?????
  • Rudies

Såg en annons på Blocket med Chihuahua/Kinesisk nakenhund/Amstaff. Det var det värsta jag sett i hela mitt liv. Valparna var helt kala och valkiga. Såg ut som enorma råttor. Det borde vara straffbart att ta fram såna blandningar. Två gånger har jag dessutom sett liknande blandningar på Blocket, undrar hur en sån hund ser ut (och framför allt hur den beter sig) som vuxen..

• Yra

Kinesisk nakenhund/Parson Russell Terrier... FY Fan säger jag bara, såg ut som en russell med grav allergi och hårbortfall...

• Busbellan

Jag vet några som hade en korsning mellan collie och tax, det var nog det fulaste jag sett
    Hunden hade taxkropp, men med colliehuvud samt colliefärgen

Mamma till Nora, August och Ella
  • puss

men varför gör man så? på skoj eller??

det är tammefan roligt nästan jämt
  • hmcc
    Maina skrev 2009-08-14 04:26:19 följande:
    Jag har en puggle, mix av beagle o mops. Vet inte om det finns såna i Sverige, själv bor jag i USA. Snäll o gullig hund som kräver mycket motion, har massor med energi o ylar gärna som en beagle i tid o otid. Har läst att puggle är en sk designer ras... Men jag e helnöjd. Jag valde dock inte denna hund, utan jag adopterade honom, så jag tog vad som fanns då o har aldrig ångrat mig.
    Jag såg ett program om han som började med rasen.

Han sålde en annan blandning först men när en kund såg att han hade dom raserna sa han "korsar du dom 2 köper jag en valp"

Vilket han gjorde och han sa att han gör grymma pengar på det.

Han har hundratals hundar, visserligen var det rent och fint, men det var en riktig valpfabrik och han skämdes inte över att säga att han gjorde det för pengarna.
  • Rudies

Min syrra köpte ett hus av några som hade en tax/schäfer korsning. Den var ganska låg, mer åt kroppen som en tax än en schäfer, med lång kropp och korta ben. Pälsen var schäfer rakt igenom och den hade enn schäferansikte. Såg skitlustig ut. Nästan som en tecknad figur. ;)

• köttbullelydnad

Amstaff/nakenhund var en blandning som låg ute på Blocket för typ nåt halvår sen eller så. Bilderna på "charmtrollet" visade en naken amstaff med nätt bakdel och tung framvagn - som bäddat för problem!

• Mumin80

Jag förstår inte varför varenda jäkla blandras ska ha BC i sig... När vi letade hund så brydde vi oss inte så mycket om renras/blandras, utan mer om att leveranstiden skulle funka med semestrar och sånt. Men alla dessa blandningar med schäfer, rottis, BC m.m. Nä, tack, vi har visserligen båda haft vovvar under uppväxten, men ändå vår första egna hund. Så det blev en golden/labbe-blandning. Ingen dramatiskt konstig blandning, men hon behöver i alla fall inte stå fem minuter och fundera på om hon ska apportera dummyn, valla den eller möjligen vakta den... Och BC, underbara vovvar, men vår trädgård är inte stor nog för en fårhjord (plus att grannarna nog inte skulle vara så förtjusta). Så därför avstår jag från rasen.

• lobj

Man bör aldrig avla vidare på en blandras hur "trevlig"den än är!!
    Det är ägaren som formar hunden, oavsett ras.....
    Vi har två supertrevliga bandis tikar men de blir då inga valpar på dem.
    Den ena e Bordercolli/golden hon har fått det bästa av båda raserna, har sett flera av den blandningen som blivit bra.
    Den andra e 75% Tollare och 25% Jack russel, ett riktigt "bokstavsbarn" första året men du hur lugn och go som hellst nu. Ser ut som en Tollare med något kortare ben.
    Tar för givet att om man köper hund oavsett ren el en blandras så tittar man på vad rasen är lämpad för, då har man en lite föraning om vad den har för karaktär....

Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)