• Blicka

Pumpa ur bröstmjölk - tips!

Jag helammar min son som nu är 3 månader och har tänkt pumpa ur mjölk vid enstaka tillfällen så jag kan göra något själv någon gång tex träning. Jag känner mig dock rätt så novis på området och behöver lite tips. Undrar bland annat:
    - När är bästa tillfället att pumpa ur? (jag ammar från ett bröst per amningstillfälle ca 2-3 timmar emellan)
    - Ska mjölken kylas ner direkt?
    - Förvaring?
    - Hur varm ska mjölken vara när man ger barnet den?
    - Hur värmer man den enklast - vattenbad eller?
    - Koppmatning eller flaska? vad är bäst vid enstaka tillfällen?

Annat som är viktigt att veta? Ja då skriver ni det med.

Tack på förhand

• Svar på tråden Pumpa ur bröstmjölk - tips!
  • Lena

mjölken ska kylas snarast och sen gärna frysa in. Värmes till kroppstemp i vattenbad eller micro.

Att pumpa vet jag inget om för jag sympatiläckte tillräckligt.

• kattis b

Micra för fan inte mjölken! ^^ De ämnen i mjölken som ger bebisen ditt immunförsvar dör då. Och lite andra bra bakterier. Anledningen är den ojämna värmen som blir i mjölken.
    Du ska heller aldrig skaka bröstmjölk, för då blir det lite samma effekt. fast i stället för att det blir tempskillnader så skakar man sönder partiklar.
    Kyl ner direkt.
    Förvara i kyl eller frys. I kylen håller den sig typ två dagar och i frysen 2-3 månader.
    37-38 grader varm när de får maten.

Nackdelen med flaska är att bebis lätt blir tuttförvirrad om bebis är lite för liten. (fick det bekymret med min dam, men det löste sig).

• Virrmaja

det konstiga med micro värmningen är att det görs så på neo så jättefarligt kan det ju inte vara... mer förvirrande.....

när jag pumpade ur så gjorde jag det isamband med amningen, pumpade ur efter liten hade ätit klart.... eller så mellan två pass :P

jag frös in direkt i vanlig iskubslåda..... och när det stelnat pytsade jag över det i påsar, sedan var det bara att ta ett antal kuber per gång :P

och många bäckar små blir ju tillslut en flaska :P

vet du hur du ska pumpa ur??

• kattis b

På neo har de mer som prio att fixa mat, fort. De har inte riktigt tid att stå å vänta på att maten ska tina i ett vattenbad. Det där med immunförsvar får lösa sig sen, liksom.

• Tårtsmulan

1. Ha en riktigt bra pump! (Har själv Medela Swing)
    2. "Spara ett bröst", dvs låt bebisen äta två ggr i rad på samma bröst så att du har ett "fulllt" bröst att pumpa ur
    3. Oftast svårt att pumpa ut kvällstid, tycker att det är enklast på förmiddagen
    4. Frys in direkt (i dubbla plastpåsar så att det inte blir någon läcka i onödan). Platta ut mjölkpåsen i frysen så att den blir stor och tunn -> snabbare att tina
    5. Tina mjölken genom att hålla påsen under varmt kranvatten tills "handledsljummet" (bara bäbisen är nöjd så är inte temperaturen så viktig bara den inte är för varm)
    6. Flaska med en napp med stort hål, kan göra det lättare om bebisen inte gärna vill ta flaskan första gången
    7. När du fryser ned mjölken, gör gärna flera små påsar än en stor, ex pumpar du ut 150 ml så frys in den i två a 75 ml.
    8. Jag brukar kunna pumpa ur mellan 120-200 ml åt gången om bröstet känns "fullt". Är ju väldigt individuellt hur lätt man får ut mjölk - mina älsklingsungar har fått "jobba för brödfödan" ; )
    9. Brukar försöka ha åtminstone 3 dl mjölk hemma i frysen, då vet jag att jag kan lämna vår yngsta lilla älskling i några timmar med pappa eller mormor

//Stolt mamma till 4 underbara ungar!

• HannaS83

Jag pumpade enbart eftersom min kille aldrig kunde amma sa känner mig lite utav en expert ;)

Bästa tiden att pumpa är pa morgonen, eller efter att bebisen ätit vid nagra tillfällen i rad ( sa du inte snor hans lunch)

Du kan förvara bröstmjölk i rumstemp i 6h, i kylen 24h och frysen kommer jag ej ihag men tror det va 3manader.?

Micra inte och värm inte upp för mycket ( inte farligt men du förlorar näringämnen, det gör du av att frysa med men inte lika mycket)

vattenbad med varmt vatten fran kranen e bäst för att värma

Skaka har jag aldrig hört e daligt det maste man nästan eftersom mjölken sepatrerar....

• Tårtsmulan

Just ja, småpåsar därför att man är ju rädd om dropparna! Vill ju inte tina upp mer en vad som går åt...

(Först i början när jag pumpade ut så var jag glad om jag lyckades med 20-30 ml åt gången)

• kattis b

Man måste inte alls skaka. Mjölken återhämtar sig och blandas när den återgår till kroppstemp. Och faktum kvarstår, man skakar sönder viktiga partiklar o dyl.

• Lena

kattis b skrev 2009-08-14 01:29:59 följande:

Man måste inte alls skaka. Mjölken återhämtar sig och blandas när den återgår till kroppstemp. Och faktum kvarstår, man skakar sönder viktiga partiklar o dyl.
    Har du några källor, det låter spännande.
  • Blicka

Åh vilka bra tips. Tusen tack. Ska prova att pumpa efter att sonen ätit ngn gång och se hur mycket jag får ut.

Köpte en bröstpump igår - medela harmony. Får hoppas den är bra.

Svar på tråden Pumpa ur bröstmjölk - tips!