• RiNan

Hjälp mig fort! Har skrivit köpeavtal om hund och ägaren vill dra sig ur... vad har jag för rätt?

Har skivit på ett köpeavtal vad gäller en valp idag. På avtalet står det att det börjar gälla då handpennignen kommit in på kontot och betalas ej åter vi ånger samt att ägaren inte heller då får sälja valpen till någon annan.

En miss hon gjorde var att skriva att hundens pris är 1000kr istället för att handpenningen är 1000kr. Hundens pris är egentligen 6000kr men det står ingenstans.

Fick ett meddelanden nu om att hon vill att jag river kontraktet eftersom hon fått för sig att vi inte kommer behålla valpen utan bara testa och funkar det inte så säljer vi den vidare. Skrev att jag redan fört över pengar och att de mest troligt kommer synas på hennes konto imorgon eller i övermorgon. Hon svarade att hon skickar tillbaka pengarna då.

Vad har jag för rätt? Måste föra över pengar inom en halv timme ifall det ska räknas som att jag förde över idag. Har jag rätt att stå på detta kontrakt samt att endast betala 1000kr pga bitterhet?

Någon som vet? Känner mig desperat. Hon sa inget om det när vi var där och tittade och hon lät tom min dotter sitta och hålla i valpen för att ta kort som hon kunde ha hemma i väntan på hunden. Är så arg. Dottern har redan börjat fundera på namn.

• Svar på tråden Hjälp mig fort! Har skrivit köpeavtal om hund och ägaren vill dra sig ur... vad har jag för rätt?
  • jakebana

Är hon privatperson eller näringsidkare?

• RiNan

Privatperson tror jag. Men är inte inte ett avtal ett avtal? Det är ju skriftligt och har bådas signaturer, hennes adress etc.

• MaNiMi

har inget bra råd men skulle nog se till att få pengar tbx och se mig om efter någon annan valp, såvida uppfödarn inte har goda grunder för sitt beteende så verkar det ju minst sagt märkligt.

• linis

Jag tycker att du ska betala 6000 kr så löser sig hela problemet. Det är ju ändå bara en bråkdel av vad det kostar att ha hund. Jag förstår hennes oro! Många hundar hamnar i oseriösa hem när de säljs billigt!

Är du seriös så betalar du hela summan.

• jakebana
    RiNan skrev 2009-08-13 23:37:51 följande:
    Privatperson tror jag. Men är inte inte ett avtal ett avtal? Det är ju skriftligt och har bådas signaturer, hennes adress etc.
    Mjo, problemet är väl att du inte kan tvinga henne att ge dig hunden. Fullgör hon inte sin del av avtalet så ska hon ge tillbaka pengarna. Så du kan ju försöka hota henne men om hon inte vill ge dig hunden så är det nog inte jättemycket du kan göra än att hota.

Har hon nämnt 6000 muntligt? För det gäller ju isåfall.

Det var dock längesen jag läste juridik så ta det jag säger med en nypa salt :)
  • RiNan

Grund har hon ju. I början av vår kontakt sa jag att min make eventuellt är känslig mot hundar. Då var hennes svar att om allergi visas så kan vi antingen sälja vidare hunden eller om hon kanske kan köpa tillbaka den. Och idag när vi var och kollade på honom var det ju uppe på tal att ta hunden och om allergi visar sig så måste vi sälja honom vidare (mannen och jag pratade alltså). Sen när mannen och jag pratade i bilen så hade han inte kännt av något trots att hon haft många hundar så det var ju positivt.

Sen fick jag ett meddelande från henne om att hon inte vill att valpen ska vara någon provhund utan att någon ska vilja ta sig ett livslångt åtagande. Vilket vi vill. Hon tyckte att vi skulle riva kontraktet.

Vi har inte betalt något än men det står ju i kontraktet att det börjar gälla när hon fått in handpenningen på kontot så nu funderar jag på om det ändå kan gå igenom ifall jag betalar in handpenningen?

Hon har ju dessutom råkat skriva 1000kr på hundens pris istället för på handpenning så då undrar jag om priset också är juridiskt bindande?

Vi blev verkligen fästa vid hunden och den är lätt värd sina 6000kr men om avtalet är juridiskt bindande och om det även är bindande att hunden kostar 1000kr har jag av ren bitterhet lust att se till att vi får överta hunden för 1000kr. Är bitter eftersom det är dottern som mest fäst sig vid hunden och för att hon inte nämnt detta tidigare. Vi åkte dessutom en bra bit för att titta på den.

• RiNan
    linis skrev 2009-08-13 23:40:40 följande:
    Jag tycker att du ska betala 6000 kr så löser sig hela problemet. Det är ju ändå bara en bråkdel av vad det kostar att ha hund. Jag förstår hennes oro! Många hundar hamnar i oseriösa hem när de säljs billigt! Är du seriös så betalar du hela summan.
    Jo men hela grejen var att vi skulle betala 1000kr i handpenning så att vi kan köpa hunden när lönen kommit. Tanken var först att vi skulle vara fodervärd åt en annan hund så en hundbudget finns ju inte direkt.

6000kr stod det i annonsen men nu har hon ju skrivit 1000kr på avtalet som vi skrivit på.

Men är inte hon lika mycket bunden till detta köp som jag ifall hon skrivit på kontraktet och fått pengarna in på kontot?
    Menar, om jag betalar in och ångrar mig får jag ju inte pengarna tillbaka men om jag betalar och så ångrar hon sig så skiter sig allt. Så borde det väl inte vara?
  • gaffsan

Ta kontakt med en advokat, om du inte får tillbaka handpenningen .

• emma enhörning
    gaffsan skrev 2009-08-13 23:52:30 följande:
    Ta kontakt med en advokat, om du inte får tillbaka handpenningen .
    Hon vill ju inte, i första hand, ha pengarna tillbaka utan hon vill att säljaren står för det som är underskrivet i ett kontrakt!
Svar på tråden Hjälp mig fort! Har skrivit köpeavtal om hund och ägaren vill dra sig ur... vad har jag för rätt?