• RiNan

Hjälp mig fort! Har skrivit köpeavtal om hund och ägaren vill dra sig ur... vad har jag för rätt?

Har skivit på ett köpeavtal vad gäller en valp idag. På avtalet står det att det börjar gälla då handpennignen kommit in på kontot och betalas ej åter vi ånger samt att ägaren inte heller då får sälja valpen till någon annan.

En miss hon gjorde var att skriva att hundens pris är 1000kr istället för att handpenningen är 1000kr. Hundens pris är egentligen 6000kr men det står ingenstans.

Fick ett meddelanden nu om att hon vill att jag river kontraktet eftersom hon fått för sig att vi inte kommer behålla valpen utan bara testa och funkar det inte så säljer vi den vidare. Skrev att jag redan fört över pengar och att de mest troligt kommer synas på hennes konto imorgon eller i övermorgon. Hon svarade att hon skickar tillbaka pengarna då.

Vad har jag för rätt? Måste föra över pengar inom en halv timme ifall det ska räknas som att jag förde över idag. Har jag rätt att stå på detta kontrakt samt att endast betala 1000kr pga bitterhet?

Någon som vet? Känner mig desperat. Hon sa inget om det när vi var där och tittade och hon lät tom min dotter sitta och hålla i valpen för att ta kort som hon kunde ha hemma i väntan på hunden. Är så arg. Dottern har redan börjat fundera på namn.

• Svar på tråden Hjälp mig fort! Har skrivit köpeavtal om hund och ägaren vill dra sig ur... vad har jag för rätt?
  • VulgusProfanum

Som uppfödare så är man skyldig att sälja hunden till köparen om handpenning är erlagd.
    Det finns inga vägar runt detta utan om man som uppfödare tar emot handpenning så är man bunden att genomföra affären.

Om man då ångrar sig som uppfödare efter det att handpenningen är erlagt så ligger man tyvärr kymigt till eftersom att köparen kan kräva att köpet genomförs annars har denn* rätt att kräva skadestånd.

Detta gäller både vid hund- och kattförsäljning och är en av anledningarna till att jag personligen aldrig tar handpenning.

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Ord blind
    VulgusProfanum skrev 2009-08-14 10:47:35 följande:
    Som uppfödare så är man skyldig att sälja hunden till köparen om handpenning är erlagd.Det finns inga vägar runt detta utan om man som uppfödare tar emot handpenning så är man bunden att genomföra affären.Om man då ångrar sig som uppfödare efter det att handpenningen är erlagt så ligger man tyvärr kymigt till eftersom att köparen kan kräva att köpet genomförs annars har denn* rätt att kräva skadestånd.Detta gäller både vid hund- och kattförsäljning och är en av anledningarna till att jag personligen aldrig tar handpenning.
    Du är skyldig att fullgöra köpet om det finns ett avtal om köp utan förbehållsklausuler som till exempel att det inte finns ett ingått köpeavtal innan handpenning erlagts.
  • Eldsjäl

Kan svara juridiskt angående pengafrågan. Ägaren har gett dig ett pris som du blir intresserad av. Du tackar ja till förslaget på priset. Ägaren har rätt att ändra sitt pris när som helst oavsett vad det stått innan. Då kan ägaren ge ett nytt pris som du måste godkänna. Därefter måste ägaren godkänna köpet. Alltså har ägaren rätt att ändra sitt pris, men du måste godkänna det nya priset och därefter ägaren igen. Lite krångligt men det är så det fungerar enligt lagen.

Eftersom du inte har betalat handpenning än har ägaren rätt att dra sig ur oavsett om du sätter in pengarna nu direkt.

• linis
    RiNan skrev 2009-08-14 00:42:13 följande:
    Va? Skojar du? Jag räknar med att hunden kostar pengar. Bara för att vi inte hade en budget till köp betyder verkligen inte att vi inte har råd med en. Släng gärna inte ut kommentarer om någon annan är seriös eller inte. Du känner mig inte. Om jag kan kontanta en hund från lönen när vi dessutom har två bilar, två barn och en man som studerar är det ett tecken på att vi har råd. Nu var det ju som så, vilket jag skrivit, att vi tänkt vara fodervärdar (väldigt genomtänkt för den delen). Det hade funkat som så att vi står för mat, försäkring etc och när ägare avlat en gång till skulle vi få överta hunden. När vi träffade hunden insåg vi att den utvecklat sin personlighet och hade en stark karaktär och då bestämde vi oss för att införskaffa en valp istället. En hund som vi kan forma själv från grunden. Därav varför vi inte hade en budget för hundköp. Att införskaffa en hund var genomtänkt men att införskaffa en valp blev ett senare beslut. Vet dessutom klart och tydligt att en hund är som att skaffa ett till barn och ett som inte pratar mitt språk - tack för att du idiot stämplar mig. Skrattretande. Sa inte att vi inte genomgått pricktest. Sa att han ej är allergisk. Vad är detta för skit inlägg förresten?? Skriv om du har något svar på mina frågor, annars kan du hålla dig utanför min tråd.Tack ni som svarat seriöst!
    Om man inte har ett sparat kapital som gör att man kan lägga ut 6000 kronor, oplanerat, en månad så vidhåller jag att man inte förstått ansvaret det innebär att ha hund. Du kan ju inte planera sjukvårdkostnader för en hund och därför krävs sparkapital. Nummer två: att du ens överväger att tvinga något att genomföra försäljning av en valp till dig, alternativt komma undan med bara handpenningen, är för mig också ett tecken på att du är oseriös. Det är mina åsikter. Min åsikt är också att detta är både etiskt och moraliskt fel av dig. Juridik är nästa steg. Därav mitt svar. Huruvida du har rätt att få valpen eller ej, enligt lag, anser jag är helt irrelevant eftersom det här är moraliskt fel av dig. Ett annat tips är att nästa gång inte låta dotterna vara med vid besök hos uppfödaren så att hon inte ska bli ledsen i onödan.
    Nästa svar, om ni hade pricktestat hade du ju vetat att det inte skulle bli aktuellt att sälja hunden vidare. Nej, jag tänker inte skriva mer i denna tråd. Majoriteten som skriver här ger ju dig en tydlig bild över hur fel det här är! Och det räcker för mig!
  • Sofiero

Varför inte försöka svara på ts' frågeställning istället för att spekulera i hur lämplig hon är som hundägare, baserat på ett par rader i ett forum???
    Pricktesta, ha barn med och titta på hund (vilket är att föredra för att se hur en's tänka valp är med barn), ekomomi, vad har ni med det att göra egentligen?? Ts har en fråga angående det juridiska, tycker det är fel att haka upp sej på en massa annat och döma henne bara rakt av.
    Jag har tyvärr inget bra svar att ge, men jag är intresserad då jag sitter i en liknande situation, fast med en katt. Så det hade varit mer intressant mer svar från någon juridik-kunnig (vilket ändå funnits, tack till er!), än folk som bara spekulerar.

• hmcc
    Sofiero skrev 2009-08-14 12:47:26 följande:
    Varför inte försöka svara på ts' frågeställning istället för att spekulera i hur lämplig hon är som hundägare, baserat på ett par rader i ett forum??? Pricktesta, ha barn med och titta på hund (vilket är att föredra för att se hur en's tänka valp är med barn), ekomomi, vad har ni med det att göra egentligen?? Ts har en fråga angående det juridiska, tycker det är fel att haka upp sej på en massa annat och döma henne bara rakt av.Jag har tyvärr inget bra svar att ge, men jag är intresserad då jag sitter i en liknande situation, fast med en katt. Så det hade varit mer intressant mer svar från någon juridik-kunnig (vilket ändå funnits, tack till er!), än folk som bara spekulerar.
    Tycker det är många som försökt svara ts.

Ts har börjat fundera på om hon kan få valpen för 1000 kr och då börjar det lukta rutten fisk vilket vi reagerar på.

Troligtvis har uppfödaren ångrat sig då hon den viktigaste uppgift man har som uppfödare är att hitta bra valpköpare och här har (troligtvis) uppfödaren sett en annan sida hos valpköparen som gör att hon inte tycker hon är lämplig.
  • RiNan

Tack ni som är seriösa i denna tråd. Er andra bryr jag mig inte speciellt mycket om. Ni kan terroirisera i någon annans tråd eller starta er egen.

Ni som säger att ägaren är skyldig att sälja hunden om handpenning är erlagd, vart har ni hittat den informationen?

Ägaren har skickat tillbaka handpenningen. Den hade kommit in till hennes konto på morgonen (vi har olika banker) och nu är de på väg tllbaka. Är inte vidare sugen att skaffa hund av henne men det är svårt när den valpen är den enda vi fastnat för men det dyker nog upp fler.

Vad gäller pricktest så har vi gjort det. Många i vår närhet har även hundar och dem har varken dottern eller mannen reagerat på. Men viss känslighet finns nog ändå. Men eftersom de inte hittills reagerat mer än under pollentid känns det dumt att låta bli att uppleva glädjen av en hund under livet bara för det.

• LaFontaine
    RiNan skrev 2009-08-14 13:07:13 följande:
    Men viss känslighet finns nog ändå. Men eftersom de inte hittills reagerat mer än under pollentid känns det dumt att låta bli att uppleva glädjen av en hund under livet bara för det.
    Ur allergisynpunkt är det inte helt säkert att utsättas för allergener, även om överkänsligheten nu bara visas under pollentid. Allergi är lite knivigt och kan faktiskt bli värre om man som allergiker utsätts för allergener.
    Bara ett välmenande råd från mig som själv är allergiker.
  • Sofiero
    hmcc skrev 2009-08-14 12:56:04 följande:
    Tycker det är många som försökt svara ts. Ts har börjat fundera på om hon kan få valpen för 1000 kr och då börjar det lukta rutten fisk vilket vi reagerar på. Troligtvis har uppfödaren ångrat sig då hon den viktigaste uppgift man har som uppfödare är att hitta bra valpköpare och här har (troligtvis) uppfödaren sett en annan sida hos valpköparen som gör att hon inte tycker hon är lämplig.
    Tycker jag ser på mer än ett ställe att ts aldrig verkligen skulle betala 1000:- för valpen, men däremot vill hon veta hur det ser ut rent juridiskt. Tycker det är bra att ta upp frågan, för det finns absolut de som skulle kunna försöka med en sån här grej, så vad gäller egentligen.
    En bra uppfödare har all rätt i världen att ändra sej, men då bör man vara rak med varför man anser att valpen inte passar i just deras hem, inte komma med en massa diffusa bortförklaringar.
  • acosta
    RiNan skrev 2009-08-14 00:45:37 följande:
    Ne det är ju så sant. Men kan man inte anmäla avtalsbrott? Är det inte därför de kallas brott? En fundering bara. Tvinga kan man alltid Känner en som skickade bandidos på någon för något mindre. Ne, skojar bara... skulle jag aldrig göra. Tvinga någon skulle jag aldrig göra men jag vill ändå veta min rätt. Sen kan man ju undra varför man skriver köpeavtal om bara den ena parten behöver följa den. Jag hade som sagt inte fått tillbaka mina pengar om jag ångrat mig. Konstigt att säljaren kan göra det då utan konsekvenser. Undrar vad lagen egentligen säger om detta.... Hmmm.
    ORKA TJAFSA!! Släpp & gå vidare!! Hon anser inte att du är rätt för hunden!! Och bara tanken på att du vill anmäla m.m visar bara vem DU är.. Och därför förstår jag att många blir arga på dig härinne!! SKIT i att betala HP & gå vidare!! Hon fick kalla fötter!! Kändes inte rätt.. Och visst, det är inte rätt av henne, men hon är väl inte mer än människa.. Svälj stoltheten & skaffa en annan hund.. Av ngn som VILL sälja till dig!
Svar på tråden Hjälp mig fort! Har skrivit köpeavtal om hund och ägaren vill dra sig ur... vad har jag för rätt?