• kråkan krax

iväg från mamma eller inte

Hej!

Jag behöver lite råd om hur vi ska göra med bortlämning ang vår son på 8 1/2 månad.
    Vi ska på bröllop borta från vår hemstad där barn är välkomna.
    Min mamma vill så himla gärna passa Hubert och ha honom över dygnet då vi är borta. Men jag vet inte om min son är redo för det? Han är som mest mammig just nu och gråter när han lämnas över i andras famnar. Jag har provat att lämna honom små stunder hos mina föräldrar men det slutar alltid med att jag kommer tillbaks till nästan otröstlig Hubert och det enda som hjälper är jag, hans mamma. Jag litar på mina föräldrar och känner mig trygg i att han är i goda händer, men jag vet inte om Hubert klarar av att komma till ro och sova sina sovpass där när jag dessutom inte är där. Jag skulle såklart tycka att det vore skönt med ett dygn utan bebis, men jag har hellre med honom och ser att han mår bra istället för att hela tiden på bröllopet sitta och tänka på att han kanske gråter. Hade jag sett att han klarade av att bli lämnad hos mina föräldrar hade det inte varit något problem ,men jag anser att han är som mest klängig nu och otroligt mammig.
    Mina föräldrar och brudparet (som inte har barn) tycker att jag är lite löljig och anser att jag absolut ska lämna Hubert hemma. Därför blir jag lite osäker, ska jag lita på mina mammainstinkter och ta med honom eller är det jag som överreagerar och är en "daltig mamma"?
    Vad tror du, är min son i skicka tt lämnas bort?

M.v.h - Huberts mamma

Mamma till Hubert
  • Svar på tråden iväg från mamma eller inte
  • Barnpsykologen

Hej, jag tycker du ska lita på dina instinkter! Du har provat korta stunder och det är bra fortsätt med det, det har du nytta av längre fram. Barn är olika! I den här åldern är barn extra känsliga för att lämnas och till andra än den som står barnet närmast. En del barn är mer känsliga än andra utan att det är onormalt eller fel.
    Kanske kan din mamma följa med och hjälpa till med övervakningen så långt det går, så att du kan rycka in om han skulle vakna och din mamma inte räcker till?

Ha det så kul på bröllopet1

Svar på tråden iväg från mamma eller inte