• Anonym (skräckslagen)

9-åring m. kroppsfixering

Hej!
    Min son som snart fyller 10 år har plötsligt de senaste veckorna blivit alldeles fixerad vid sin mage. Det började med oro för hjärt-kärlsjukdom som han hört att man kunde få om man har tjock mage. Han tycker nu att magen är tjock, (vilket absolut inte stämmer han är snarast lite "för" mager till sin kroppsform alltid varit) tittar på den väldigt ofta, spänner ut och drar in magen etc. Vi försöker naturligtvis lyssna och förklara att han inte är tjock, har till och med mätt magen och sett enl. storlekstabell-midjemått, att han har "för litet" mått i förh. till sin storlek. Men framförallt försöker vi hjälpa honom att tänka på nåt annat och göra saker istället. Hemma pratar vi inte om våra kroppar i negativa ordalag, det varken har varit eller är ngn som bantar e. dyl. i familjen, men han kan ju nat. ha hört på andra ställen.
    Han kan emellanåt få riktig panik och börja storgråta över att han tycker att han är tjock om magen.
    Vi har också sett vissa tendenser till att han medvetet väljer att äta mindre av ex. glass och godis. (Vi erbjuder sådant i rimliga mängder, f.ö. bra mat, ej lättprodukter etc.)
    Hur kan vi hjälpa honom? Läge för professionell hjälp?
    Tacksam för svar!
    /Skräckslagen mamma

• Svar på tråden 9-åring m. kroppsfixering
  • Barnpsykologen

Hej, jag förstår att du är orolig. Så som du beskriver det tycker jag att du ska ta en kontakt så ni får rätt hjälp från början. Beroende på var ni bor gäller olika rutiner, vad som gäller i just din stad vet inte jag. Det lättaste är att ringa barnmottagningen för att lotsas rätt. 
    Generellt kan man säga att ju tidigare man kan bryta ett beteende som handlar om fixeringar, tvång eller fobier desto lättare är det. Det är viktigt att ta reda på bakomliggande orsaker så rätt behandling sätts in, därför vill jag inte ge några fler råd här.

Anneli

Svar på tråden 9-åring m. kroppsfixering