Inlägg från: Anonym (isch!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (isch!)

Orolig för högt blodtryck?

Jag har fram tills jag fick alla möjliga fysiska & psykiska symtom för ca 2 år sedan - efter många år av stress & press haft ett normalt blodtryck på 120/70. Men sedan allt detta började har jag aldrig mätt så lågt :( Men läkarna bryr sig inte för jag har inte allarmerande högt. Men ska man inte jmf med vad man brukar ha? Eller ska jag utgå från att värdena som tas nu hos läkarna är extra högt p g av att jag är nervös? Men i så fall är det ju ofta förhöjt annars oxå då jag ofta känner mig orolig eller har ångest.... Isch - vill ju inte bli hjärtsjuk på köpet :( Senast jag mätte hade jag 130/90. Det är ofta undertrycket som visar lite för högt - kan det tyda på kärlkramp?

Vill veta om era erfarenheter mm.

• Svar på tråden Orolig för högt blodtryck?
  • Anonym (isch!)

Har tagit EKG & mängder med blodprover men allt visar bra värden - förutom då blodtrycket!

• Anonym (isch!)

Att det är orsakat av ångest & stress - men att det säkert INTE ligger så högt hela tiden & att jag ligger under gräns värdena. Har aldrig tänkt på att fråga varför de ej bryr sig om vilket blodtryck jag hade tidigare - men klart att svaret är att då hade jag inte samma ångest i mig - förmodar jag!

• Anonym (isch!)

Jo då - de har föreslagit ssri medicin - men cill inte. Ska börja på kbt-terapi. Så visst jobbar på att stressen ångesten ska bli bättre. Håller även på med mindfulness. Men uppenbarligen har det inte påverkat blodtrycket än - i alla fall inte då jag e hos doktorn! Mest rädd att det ska hinna skada mig under tiden - oro & ångest e ju inget man får bukt med över en natt direkt.....

• Anonym (isch!)

Ingen annan som har ngt förhöjt blodtryck - som förmodligen beror på ångest/oro?

• Anonym (isch!)

JA77 - har mätt blodtrycket vid flera tillfällen på sistone - men har alla gg varit jätte orolig eller nervös & då har blodtrycket legat ca 130 - 145/ 80 - 90. Svårt att veta vad jag har om inte nervös - då jag ju alltid blir illa till mods då blodtrycket ska tas - jag får liksom "prestationsångest" för att jag så gärna vill att det ska vara låg!

• Anonym (isch!)

Så kan man påverka det undre trycket via motion & kost? Stämmer det att det undre trycket även påverkas av stress eller e det bara det övre. För mig verkar det ju vara det undre trycket som spökar i alla fall.

• Anonym (isch!)

Åsabritt: men om de konstaterat att det har med binjuren & stresshormoner att göra - kan det inte behandla det då?

Hos mig e det i alla fall det undre trycket som är till gränsen för högt - men påverkas det inte alls av stress - så måste det ju vara ngt annat?!

• Anonym (isch!)

Vad är endokrin - hur kan de hjälpa dig? Vet att jag hade höga gränsvärde gällande ngt med binjurarna vid ngt tillflle oxå.

• Anonym (isch!)

Nej röker inte och dricker ej heller. Men har fått hem en blodtrycksmätare där jag ibland då jag vilat får tryck som 120/75 & 110/70 mm - så antar att det är bra! Men har reagerat över att övertrycket pendlar mellan 105 - 135 MEN undertrycket går ALDRIG under 69 oavsett hur lågt övertrycket går - e det normalt & bra ändå?!

• Anonym (isch!)

Hade precis et blodtryck på 145/102 - men då hade jag inte vilat direkt innan jag tog det! E det så att då man är i gång och i rörelse så är det ett bra blodtryck? Var oxå rätt rastlös & orolig då jag tog det + att jag frös lite! Kanske påverkar?). Kan det kanske vara så att vissa reagerar mest med undertrycket på spänning & oro, ångest etc?

Svar på tråden Orolig för högt blodtryck?