• JA77

Orolig för högt blodtryck?

Det är inte alls säkert att du har så höga blodtryck jämt! Det är känt sedan länge att blodtrycket stiger strax före blodtrycksmätningen. Likaså blir blodtrycket högre när en läkare tar det än när en sjuksköterska gör det. Det kallas för vitarocksfenomenet, white coat-syndrome, från läkarens vita rock.

Högt blodtryck ger en ökad risk för kärlkramp, men vid kärlkramp har man i de flesta fall bröstsmärta.

Gå till din vårdcentral och låt distriktssköterskan mäta blodtrycket någon gång i halvåret. Då kan man se om det stigit.

/Sjuksköterska

• JA77

Anonym (isch!) skrev 2009-08-15 14:20:17 följande:

JA77 - har mätt blodtrycket vid flera tillfällen på sistone - men har alla gg varit jätte orolig eller nervös & då har blodtrycket legat ca 130 - 145/ 80 - 90. Svårt att veta vad jag har om inte nervös - då jag ju alltid blir illa till mods då blodtrycket ska tas - jag får liksom "prestationsångest" för att jag så gärna vill att det ska vara låg!
    Det är det jag menar, blodtrycket stiger alltid lite när vårdpersonal (i synnerhet) ska mäta blodtrycket. För att få diagnosen hypertoni krävs ett blodtryck över 140/90, taget i vila vid minst tre olika tillfällen. Man pratar också om hypertoni då det lägre värdet är över 90 mm Hg. Det lägre värdet ska inte stiga, det övre kan vara högt utan att man behandlar det. Ligger du i gränszonen ges kostbehandling och motion som första åtgärd.
  • JA77

Anonym (isch!) skrev 2009-08-17 18:15:40 följande:

Åsabritt: men om de konstaterat att det har med binjuren & stresshormoner att göra - kan det inte behandla det då?Hos mig e det i alla fall det undre trycket som är till gränsen för högt - men påverkas det inte alls av stress - så måste det ju vara ngt annat?!
    Gå till din vårdcentral igen, till distriktssköterskan. Bättre att få sitt enskilda fall förklarat.
Svar på tråden Orolig för högt blodtryck?