• Anonym (isch!)

Orolig för högt blodtryck?

Jag har fram tills jag fick alla möjliga fysiska & psykiska symtom för ca 2 år sedan - efter många år av stress & press haft ett normalt blodtryck på 120/70. Men sedan allt detta började har jag aldrig mätt så lågt :( Men läkarna bryr sig inte för jag har inte allarmerande högt. Men ska man inte jmf med vad man brukar ha? Eller ska jag utgå från att värdena som tas nu hos läkarna är extra högt p g av att jag är nervös? Men i så fall är det ju ofta förhöjt annars oxå då jag ofta känner mig orolig eller har ångest.... Isch - vill ju inte bli hjärtsjuk på köpet :( Senast jag mätte hade jag 130/90. Det är ofta undertrycket som visar lite för högt - kan det tyda på kärlkramp?

Vill veta om era erfarenheter mm.

• Svar på tråden Orolig för högt blodtryck?
  • Anonym (isch!)

JA77 - har mätt blodtrycket vid flera tillfällen på sistone - men har alla gg varit jätte orolig eller nervös & då har blodtrycket legat ca 130 - 145/ 80 - 90. Svårt att veta vad jag har om inte nervös - då jag ju alltid blir illa till mods då blodtrycket ska tas - jag får liksom "prestationsångest" för att jag så gärna vill att det ska vara låg!

• JA77

Anonym (isch!) skrev 2009-08-15 14:20:17 följande:

JA77 - har mätt blodtrycket vid flera tillfällen på sistone - men har alla gg varit jätte orolig eller nervös & då har blodtrycket legat ca 130 - 145/ 80 - 90. Svårt att veta vad jag har om inte nervös - då jag ju alltid blir illa till mods då blodtrycket ska tas - jag får liksom "prestationsångest" för att jag så gärna vill att det ska vara låg!
    Det är det jag menar, blodtrycket stiger alltid lite när vårdpersonal (i synnerhet) ska mäta blodtrycket. För att få diagnosen hypertoni krävs ett blodtryck över 140/90, taget i vila vid minst tre olika tillfällen. Man pratar också om hypertoni då det lägre värdet är över 90 mm Hg. Det lägre värdet ska inte stiga, det övre kan vara högt utan att man behandlar det. Ligger du i gränszonen ges kostbehandling och motion som första åtgärd.
  • Anonym (isch!)

Så kan man påverka det undre trycket via motion & kost? Stämmer det att det undre trycket även påverkas av stress eller e det bara det övre. För mig verkar det ju vara det undre trycket som spökar i alla fall.

• Åsabritt

Jag får högt tryck av stress! Oftast är det övertrycket som är mkt högre om det är stressutlöst. Har haft havandeskapsförgiftning och med kvarstående högt blodtryck som jag får medicin mot. Nu har dom upptäckt att det höga trycket har med binjurar och stresshormoner att göra, be dom kolla det. Man tar bara ett blodprov på vc. Är det någon som vet mera så hör av er till mej, behandlig osv.. jag har inte behandlats för det ännu. tack!!

• Anonym (isch!)

Åsabritt: men om de konstaterat att det har med binjuren & stresshormoner att göra - kan det inte behandla det då?

Hos mig e det i alla fall det undre trycket som är till gränsen för högt - men påverkas det inte alls av stress - så måste det ju vara ngt annat?!

• JA77

Anonym (isch!) skrev 2009-08-17 18:15:40 följande:

Åsabritt: men om de konstaterat att det har med binjuren & stresshormoner att göra - kan det inte behandla det då?Hos mig e det i alla fall det undre trycket som är till gränsen för högt - men påverkas det inte alls av stress - så måste det ju vara ngt annat?!
    Gå till din vårdcentral igen, till distriktssköterskan. Bättre att få sitt enskilda fall förklarat.
  • Åsabritt
    JA77 skrev 2009-08-17 18:18:03 följande:
    Anonym (isch!) skrev 2009-08-17 18:15:40 följande:
    Gå till din vårdcentral igen, till distriktssköterskan. Bättre att få sitt enskilda fall förklarat.
    Jo då jag får medicin mot mitt höga tryck och remiss är skickad till endokrin som ska vidare utreda detta. Binjurarna reglerar stresshormonet aldosteron och det har triggats igång efter min förlossning av ngn konstig anledning.
  • Anonym (isch!)

Vad är endokrin - hur kan de hjälpa dig? Vet att jag hade höga gränsvärde gällande ngt med binjurarna vid ngt tillflle oxå.

• TereseA

ts..röker du?..för då kan man ha lite högre blodtryck..

Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym (isch!)

Nej röker inte och dricker ej heller. Men har fått hem en blodtrycksmätare där jag ibland då jag vilat får tryck som 120/75 & 110/70 mm - så antar att det är bra! Men har reagerat över att övertrycket pendlar mellan 105 - 135 MEN undertrycket går ALDRIG under 69 oavsett hur lågt övertrycket går - e det normalt & bra ändå?!

• Anonym (isch!)

Hade precis et blodtryck på 145/102 - men då hade jag inte vilat direkt innan jag tog det! E det så att då man är i gång och i rörelse så är det ett bra blodtryck? Var oxå rätt rastlös & orolig då jag tog det + att jag frös lite! Kanske påverkar?). Kan det kanske vara så att vissa reagerar mest med undertrycket på spänning & oro, ångest etc?

• Åsabritt

Anonym (isch!) skrev 2009-08-18 19:50:04 följande:

Vad är endokrin - hur kan de hjälpa dig? Vet att jag hade höga gränsvärde gällande ngt med binjurarna vid ngt tillflle oxå.
    Halloj! Kan du inte ta reda på vad det var för värde då? Kanske du borde få en remiss oxå? Endokrin tar hand om våra hormoner i kroppen som tex bukspottskörtel, binjurar och sköldskörteln. Dom som har struma och tex diabetes går dit, mera vet jag inte. Om man har problem med hormonerna i binjuren (stresshormon) så får man ju högt blodtryck, och det är relativt svårbehandlat blodtryck. Alltså det tar ett tag innan man kan se hur hög dos mediciner man ska ta mot det, för mej tog det ca 6 veckor och det slutade med två olika sorters blodtrycksmedicin. Nu är trycket i vila ca 140/85, då kan du ju tänka dej vad det är när jag blir nervös...hua! Du kan inboxa mej om du vill så kan vi snacka vidare, hoppas du får hjälp me skiten! Man blir ju så himla yr och konstig och så är man ju så glömsk med!! kram
Svar på tråden Orolig för högt blodtryck?