• pågmamman

    "Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri"

    Ngn som vet om denna tråd fortfarande existerar - saknar den! Annars ngn som känner sig träffad & vill haka på! Behöver få ventilera ångest & hypokondri - i mitt fall främst kring hjärtat, katastroftankar etc etc.....

  • Svar på tråden "Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri"
  • enannandelavanna

    Hej! Hoppas jag inte är för sent ute nu! Vill också jättegärna liva upp denna tråd om det finns intresse?

    Hoppas det, för jag skulle verkligen behöva stöd från andra där ute som vet hur det är. Har GAD; tvångstankar och hypokondri och är just nu inne i en riktig svacka. Har inte mått såhär dåligt på över ett år.

    Hoppas det finns andra där ute som vill byta erfarenheter & tröst:)
    Skriver mer om mig själv sen när jag sett om det finns något intresse.

    Kramar Anna

  • pågmamman

    Hej hej - vaed kul - eller vad man ska säga ;) Hoppas vi hittar fler. Skriver mer snart - måste bara lägga barn först.

  • enannandelavanna

    Roligt att du finns i a f!

    Ja, jag skriver lite om mig så länge då. Är 24 år, student, inga barn.
    Jag har alltså tvångstankar och (primärt) hypokondri som jag haft sedan tidig barndom. Antagligen beror det på att jag opererades för ett fel i urinvägarna när jag var liten, vistades en del på sjukhus och kände av mina föräldrars oro.

    Sedan fick mamma bröstcancer (hon är nu frisk) när jag var 13 och i samband med det och andra jobbiga saker vid den tiden brakade helvetet löst totalt och jag drabbades av hypokondri och stark dödsångest.

    Förra sommaren började jag medicinera och gå i KBT efter att jag tvingat min pappa att köra mig till akuten för hjärnröntgen, men istället blivit remitterad till psyk av läkaren där.

    Ja, förutom min favorit (sämst prognos, mest diffusa symptom) hjärntumör har jag nog haft cancer i snart hela kroppen. Nu senast är det bröstcancer efter att jag sett mig i spegeln och tyckt att mitt bröst ser konstigt ut. Har läkartid om nån vecka och fasar redan både för vad hon kommer säga och hur hon kommer bemöta mig. Lider av läkarskräck, och en del läkare jag mött har varit direkt otrevliga och bara tyckt att jag är hysterisk och osammanhängande (vilket jag naturligtvis är p g a min läkarskräck!)

    Dessutom ska jag få en psykolog, vilket säkert har bidragit till den otrygghet som gör att jag har börjat leta defekter, knölar och symptom för fullt! (tror i princip hela min kropp är genomklämd av olika läkare vid det här laget...)

    Ja, det här blev långt och bara elände :) Ser fram emot att höra från dig och andra med liknande problematik och kikar in senare eller imorgon.

    /Anna

  • pågmamman

    Hej hej. Tack för att du delar med dig :) Sorglig historia. Hopaps du hamnar hos en super psykolog som kan hjälpa dig ut ur din ångest & dian tvångstankar.

    Själv e jag lite äldre än du & har man & barn. Mina problem har uppstått de senaste åren och före det flera år av många på varandra jobbiga situationer och hemska händelser + graviditet & en förmodad undertryckt förlossningsdepression samt fysiska åkommor på det. Dessutom var jag förmodligen extra sårbar då jag själv råkade ut för en svår bilolycka i sen tonår - som förmodligen gav mig post traumatisk stressreaktion - som blev obehandlad - då vare sig jag själv eller min omgiving fattade det då!

    Jag hade en kanon läkare en kort period (hon slutade tyvärr) som sa att jag medicinskt sätt led av stressreaktion och därav reaktiv depression och svår oro och ångest. Dessutom hade jag rent fysikaliska reaktioner och hjärtat har blivit min "svaga" länk. Det har nu utretts relativt grundligt - men kan ändå inte förlika mig med och lita på att jag är fysiskt frisk och att mina flesta krämpor har med psyket att göra som leder till fysiska reaktioner. Har fått mega dödsångest!

    Sen timme nu - får skriva mer sen! God natt.

  • enannandelavanna

    Hej igen!

    Jag känner igen det där med att inte kunna förlika sig med att man fysisk frisk. Jag tror att jag ända sen barndomen haft en bild av mig själv som klen, och jag har alltid nästan tagit för givet att något hemskt kommer att drabba mig.
    .
    Det låter som du gått igenom mycket, och jag är glad att du verkar fått så bra hjälp av din läkare.
    När jag mådde som sämst fick jag fysiska känningar som jag aldrig kunde tänka mig var psykiska! Men så var det, kroppen kan reagera på de mest skrämmande sätt när den är utsatt för stress och ångest.

    Idag har jag träffat min nya psykolog och jag måste säga att hon verkar toppen, ung men ger ett väldigt kompetent intryck.

  • pågmamman

    Skönt att det gick bra med psykologen :)

    För mig har det nog varit tvärt om- har alltid varit stark, frisk och tuff och inte släppt fram den lilla, oroliga och känsliga flickan som finns i mig. Dessutom har jag kört på i 190 & ställt otroligt höga krav på mig själv och trott att jag skulle orka och klara what ever....... Så det hade nog fått gå väldigt långt då kroppen & psyket började ge mig signaler och jag vägrade lyssna...

    Jo, läkaren hade jag tyvärr bara en kort tid dessförinnan och efter har jag tyvärr haft allt för många och ingen som hon men några helt ok men många katastrofala!

    Jag har börjat på kbt oxå men tyvärr har psykologen ställt in flera gg - så har blivit lite hattigt - hopaps det ska flyta bättre ett tag så jag hinner komma in i det!

    Hoppas fler hittar hit - borde kanske lagt tråden någon anna stans?! Vad tror du?

  • enannandelavanna

    Tråkigt att psykologen ställer in, är ju så viktigt med kontinuerlig kontakt vid kbt! Men vad tycker du om behandlingen hittills? Svårt att svara på kanske när det blivit så sporadiskt.

    Dåliga läkare finns det tyvärr alldeles för många av! jag vet inte hur många gånger de antingen har spätt på min oro till tusen eller rent ut sagt förlöjligat mig. Det gör inte direkt att jag med min läkarskräck blir mer sugen på att gå till doktorn...

    Det senaste året har dock min psykiatriker (de är ju läkare i grunden) utgjort min främsta kontakt; henne har jag kunnat fråga om saker, hon har känt på knölar och lugnat mig. Hur gullig som helst, men nu ska jag ju få en ny och jag är livrädd för att hon ska vara dålig.

    Ja, kanske borde man lägga tråden under "psykisk ohälsa" eller nåt? Vet inte. Kan man flytta tråden eller ska man öppna en ny då? *helt oteknisk...;)*

  • asplövet

    lider av samma sak...ligger sömnlös vissa nätter och tänker.. snart får jag cancer...minsta utslag eller prick jag hittar på kroppen...tänker jag nu är det början till slutet...och det här med mammografi...klarar jag inte av att göra...har dock varit o tagit cellprov...men nu sitter jag här helt förlamad o väntar på dödsdomen...trots att jag känner mej frisk...det suger så mycket energi, och så blir man trött av det, här och ont i kroppen...ja då ...då rusar tankarna iväg...jag har säkert blodcancer...efter som jag är så trött...så jobbigt att hela tiden oroa sej...och inte våga gå till läkare...

Svar på tråden "Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri"