• Poloc

utslag när hon badar + super ledsen??!?

Verkar ju som att hon har väldigt torr och/eller känslig hud. Vår unge har också haft så, men blivit mycket bättre. Har aldrig använt någon tvål vid blöjbyten eller bad, utom enstaka droppar babyschampo till håret. Enbart kallpressad ekologisk rapsolja och vatten.

En så liten unge behöver ju egentligen inte bada, åtminstone inte särskilt ofta. Ni kan ju torka av henne med tvättlappar eller tvättsvampar istället för att bada i vatten. Om ni badar henne så ha ingen tvål eller sådant; ha i rejält med vegetabilisk olja (raps, oliv...) i vattnet så det inte blir så uttorkande. Och så smörj in henne ordentligt med olja/mjukgörande kräm efter bad. Kanske bra att smörja varje dag, även om hon ej badat, om nu huden är så torr. Det är mina tips, utifrån vår erfarenhet.

• Poloc
    shelbynick skrev 2009-08-15 23:06:04 följande:
    ja typ så... ja vi anv. badolja i vattnet + lite "top to toe wash" från natusan då hon e en riktig kräkis så blir de ju ganska ofräscht att inte bada henne då och då.. vi smörjer alltid in henne med "locobase" (apotekets) efter bad..ja killens teori va att de kanske svider på kroppen om hon e torr och att det är därför som hon skriker..
    Om det bara är efter badet som hon får prickarna kan det ju bero på att det finns något i dessa produkter (oljan, natusan, locobase) som hon inte tål; om det inte bara är vattnets uttorkande effekt som spökar.

Kallpressad (ekologisk) rapsolja, som är en billig och bra variant, brukar finnas i mataffären. Weledas babykräm är en annan rekommendation på produkt utan "onödiga" tillsatser.

Hoppas det blir bättre !
  • Poloc
    vittra skrev 2009-08-16 09:47:13 följande:
    Man kan föresten köpa ekologisk kallpressad rapsolja här:www.minimundus.se/body_baby/skota.htm
    Fast mycket billigare i vanlig mataffär, där det oftast finns nu för tiden, eller i hälsokostbutik.
  • Poloc
    vittra skrev 2009-08-16 23:03:34 följande:
    Tyckte iofs det där var väldigt billigt, och väldigt drygt. Dessutom luktar det gott eftersom det är lavendel i Helt ärligt kostar jag gärna på mig 39 ynka kronor för att dottern och jag ska ha det mysigt i badet och lukta gott efteråt Väldigt härlig som massageolja förövrigt
    Även om lavendel är "snällt" så kan även eteriska oljor provocera allergiska reaktioner.

Här räcker inte 250 ml långt .. går åt en hel del olja eftersom det är det enda som används till rengöring, bad och kräm (jag gör egen kräm med rapsolja & bivax).
    Men det spelar ju eg ingen roll; jag bara tipsade om att den där oljan var väldigt dyr _jämfört_ med lättillgängliga likvärdiga alternativ.
Svar på tråden utslag när hon badar + super ledsen??!?