• Caeruleus

Fråga kring biplacenta

Vid min förra förlossning upptäckte man att jag hade en biplacenta.

Nu är jag gravid igen och känner att jag är väldigt svullen om magen...och inte riktigt på samma sätt som förra graviditeten. Är bara i vecka 7 men ser väldans stor ut redan. Jag har inga tvillingar i släkten.

Är det större chans att jag bär på tvillingar tror ni?
    Eller är det bara jag som inbillar mig i tron om att det kan vara 2.

• Svar på tråden Fråga kring biplacenta
  • Mallan77

Jag hade också en biplacenta vid min förra graviditet.
    Lika som du blev magen svullen tidigt i denna graviditet. Blev lite orolig
    att det skulle vara tvillingar, då det finns 2 äggstvillingar i släkten. Men det är bara 1 bebis den här gången också.
    Men kan inte lova att du väntar 1, men i mitt fall är det så.

• Caeruleus
    Purelyplatonic skrev 2009-08-15 13:37:45 följande:
    vad är en biplacenta?
    placenta är densamma som moderkaka om jag förstått det hela rätt. Biplacenta betyder att jag hade två moderkakor.
    Mallan77 skrev 2009-08-15 21:17:10 följande:
    Jag hade också en biplacenta vid min förra graviditet.Lika som du blev magen svullen tidigt i denna graviditet. Blev lite oroligatt det skulle vara tvillingar, då det finns 2 äggstvillingar i släkten. Men det är bara 1 bebis den här gången också.Men kan inte lova att du väntar 1, men i mitt fall är det så.
    Jag har inga tvillingar i släkten. Vet du om biplacenta betyder att det är 2äggs eller enäggstvillingar? För det är väl 2 äggs som är ärftligt?
    Gjorde de någon extra kontroll på dig eller fick du vänta till RUL?
  • Purelyplatonic

Det var vad jag trodde. Men var det så att du kanske bar tvillingar i förra graviditeten och en av dem aborterades och därför hade du 2 moderkakor?

Men om båda kom ut efter graviditeten så borde det väl inte påverka denna, eller?

Att ha 2 moderkakor kan både vara tvåäggs och enäggs.

• Mallan77
    Caeruleus skrev 2009-08-16 09:29:39 följande:
    placenta är densamma som moderkaka om jag förstått det hela rätt. Biplacenta betyder att jag hade två moderkakor.

Jag har inga tvillingar i släkten. Vet du om biplacenta betyder att det är 2äggs eller enäggstvillingar? För det är väl 2 äggs som är ärftligt? Gjorde de någon extra kontroll på dig eller fick du vänta till RUL?
    Det är 2 äggs som är ärfttligt.
    Barnmorskan på förlossningen frågade om jag haft blödningar under grav., då hon trodde att det ev varit två foster från början. Jag hade en liten blödning tidigt i graviditeten, så kanske att ett foster aborterades då..
    Har inte gjort någon extra koll pga biplacentan, men gjorde ett tidigt UL pga att jag förlöstes med snitt förra gången.
  • Caeruleus

Jag fick oxå höra att det kanske var två foster från början men att den ena inte hade utvecklats. Hade däremot ingen blödning eller så.

Purelyplatonic - jag tror inte att den "förra" biplacentan påverkar denna graviditet utan snarare funderar jag om det är större chans att jag bär två foster även denna gången.

Har mitt första besök hos MVC först om 2 veckor och ska fråga henne då. Men jag är ju väldans nyfiken, magen är kanonstor. Ungefär som när jag var i veckan 18-20 senast. Fast å andra sidan blir man ju lätt större vid andra graviditeten har jag hört.

Svar på tråden Fråga kring biplacenta