• VoA

När är man svensk?

Hej!
    Fick för ett tag sen en uppgift i skolan. Denna uppgift har jag inte kunnat sluta tänka på. Så jag är nu intresserad att se/höra vad andra säger..

Frågan är: När är man svensk?

Skulle vara kul och höra vad olika tycker.
    Tycker ni att man är svensk när man är svensk medborgare?
    När man är född i sverige?
    När man har bott i sverige antal år?
    När man har en svensk förälder?
    När båda föräldrarna är svenska medborgare?

Ja som ni ser så finns det ju många olika svar. observera att frågan inte är när man är svensk rent juridiskt.. alltså svensk medborgare..

• Svar på tråden När är man svensk?
  • VoA

tack för svar..
    Men den som då föder.. när är den svensk? svensk medborgare? svenska föräldrar?

• Pretty Banana

Jag tycker det är upp till var och en vad de vill kalla sig, det finns inga speciella kriterier man måste uppfylla. Man är det man tycker att man är och känner sig som, helt enkelt.

• Pretty Banana
    milizza skrev 2009-08-14 23:06:23 följande:
    När man är född av en svensk!
    Om mamman är utländsk och pappan är svensk då?
  • Zaria

När man känner sig svensk dvs vill leva som en svensk och känner sig mer svensk än från ursprungslandet.

• Zaria
    milizza skrev 2009-08-14 23:06:23 följande:
    När man är född av en svensk!
    Om man har svenska föräldrar men inte är född av dem då?
  • Angels Fall First

När man känner sig som svensk.

För drygt ett år sen så hade svaret sett annorlunda ut. Men sen flyttade jag utomlands och insåg att vara svensk är något helt annat än just den juridiska biten. Jag tror jag skulle kunna bo här resten av livet och ändå fortsätta känna mig som svensk. Jag är svenskare nu än någonsin. 
    mina svenska bostäver kommer och går
  • VoA

Pretty Banana skrev 2009-08-14 23:09:57 följande:

Jag tycker det är upp till var och en vad de vill kalla sig, det finns inga speciella kriterier man måste uppfylla. Man är det man tycker att man är och känner sig som, helt enkelt.
    bra svar! :) men bara för att bli lite djupare.. om det kommer fram en till dig som inte kan svenska, har bott i sverige så många år som man behöver för att bli svensk medborgarskap. Och säger att han/hon är svensk/svenska.. Skulle du då acceptera det eller ifrågesätta det?
  • DILLIGAF

Min sambo är född utomlands, av utländska (surprise) föräldrar. Men nu har vi bott i Sverige i ganska många år, och han betraktar sig som svensk OCH som en person från sitt ursprungsland. Så. Mitt svar är: när man känner sig svensk. Vad det nu ska spela för roll.

• Grizelda

Kanske ska man ha stamtavla så att man kan bevisa att man är svensk minst fem generationer bakåt eller något, som en utställningshund?

• VoA
    Grizelda skrev 2009-08-14 23:35:39 följande:
    Kanske ska man ha stamtavla så att man kan bevisa att man är svensk minst fem generationer bakåt eller något, som en utställningshund?
    hahaha jaa de kanske man ska börja med.. kanske kan ha den stamtavlan på körkortet :D
  • DILLIGAF

Mamma 2b skrev 2009-08-14 23:37:40 följande:

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m46316761.htmlHär kan du kanske hämta lite information om vad folk tycker?
    Hoppsan - inte många i vare sig min släkt eller bekantskapskrets som är svenska enligt den omröstningen. Oh well.
  • VoA

nej.. det verkar inte finnas så många svenskar i sverige! =)

DILLIGAF skrev 2009-08-15 00:32:49 följande:
    Mamma 2b skrev 2009-08-14 23:37:40 följande: Hoppsan - inte många i vare sig min släkt eller bekantskapskrets som är svenska enligt den omröstningen. Oh well.
    nej.. det verkar inte finnas så många svenskar i sverige! =)
  • puman40

Född av två svenskar i Sverige!

• indraa

puman40: Född av två svenskar i sverige?

Vad är mina barn då? Invandrare!?
    Svensk mamma o thailändsk pappa.

• Lenita

Jag skulle säga att man är svensk när man är svensk medborgare, pratar svenska flytande och beter sig som en svensk. Viktigt är juh också att personen i fråga anser sig vara svensk. Det spelar ingen roll vad man är född, har man lyckats anamma vårt levnadssätt så är man svensk. Om det ser ut som en svensk och låter som en svensk då måste det juh vara en svensk!

• VoA
    puman40 skrev 2009-08-15 12:15:25 följande:
    då blir det väldigt jobbigt för de som är adopterade.. De är då inte svenskar men har levt hela livet här och har inget annat hemland..
  • puman40
    puman40 skrev 2009-08-15 12:15:25 följande:
    Svar:
    nej jag anser inte att de är "riktiga" svenskar så länge man har en förälder eller båda som är utländska. Mitt barn blir ju inte "äkta Kines " om jag föder ett barn i Kina med en Kinesisk man, fortfarande har ju mitt barn en svensk mamma.
    Sen om man är född i Sverige och har ett svenskt medborgarskap gör ju inte i min mening en människa per automatik Svensk. För mig handlar det mera om "blodsband och gener". Om jag flyttar till USA och får ett amerikanskt medborgarskap kallar jag nog inte mig själv heller som "Amerikan" eftersom jag inte är det i grund och botten. Är jag däremot född av två amerikaner i amerika så kanske.....beror ju på om min ena förälder är Italienare i grund och botten så kanske jag säger att jag är halv italiano/americano
Svar på tråden När är man svensk?