• Culete

Vi i Spanien. Nr 8

Hej alla. Tänkte jag skulle hoppa in här.

Har varit inne, om än mindre aktivt, under annat nick men hoppar in på nytt.

Jag, 26 år och tvåbarnsmamma.
    Bor i Madrid med maken min samt våra två barn.
    En dotter som blir 3 i november och en son som nu är 15 månader.

Min dotter skall börja förskolan i september och jag är lite nervös faktiskt.
    Hoppas det kommer gå fint även om hon är van att vara hemma med mej samt att hon ännu inte pratar mkt spanska.

Hur har det gått för er andra när era barn börjat skolan, spec. de som varit vana att just vara hemma om dagarna och som är lite mammiga?
    Kanske kan ni lugna mej lite? =)

• Culete

Ja, vilket lustigt sammanträffande! Dagen efter dottern min, året efter min son. =)

Jag kan bara säga att jag varit nöjd med el centro de salud här i spanien då jag gått med mina barn iaf. Dock är ju hela spanska sjukvården ganska gammalmodigt i mentaliteten men kunskapen är det absolut inget fel på, iaf enligt mina erfarenheter.

Men inte en chans att jag föder i spanien igen. Fick ingen vidare bra upplevelse sist tyvärr. Men mkt var nog pga att min läkare som skulle varit med vid förlossningen inte kunde komma och de matronas som var runt mej var totalt osympatiska.

Vikthysterin under graviditeten tror jag man mest skall skaka av sej. Det lär nog inte ha någon som helst betydelse hur mycket eller lite man går upp. Bara man går upp får man höra att det är för mkt enligt vissa bm.s...

Tänk vad min läkare fick panik när jag gick upp nästan 25 kg med dottern. Haha!

• Culete

Haha, jo klart hon är född då! =)
    Vad jag menade var att din dotter är född 29 nov 08.
    Min dotter född 29 nov, men sonen 2008... Sorry att jag var lite luddig.

Men ja, visst är det lustigt med så många på samma dag!? =)

• Culete

Vad roligt! =) Här blir det en mer stillsam dag med lite grillbesök ikväll bara. =)

Vår son kommer döpas nästa sommar, då kommer han vara 2. Det är minst 1.5 år för sent enligt mej men men, pengarna har sin bit i det hela med.
    Dottern döptes i Sverige, i "min" katolska kyrka i GBG och själva kalaset var mkt litet och stillsamt. Men denna ggn kommer vi nog göra lite större tillställning av det hela. Men inte riktigt så "spanskt" som du beskrev ovan dock. =)

Vad gör ni annars om helgerna?
    Vi har inte så många bekanta här i området så det händer oftast inte så mkt.
    Något sverigebesök då och då och någon grillning här eller borta, samt att barnen brukar plaska i grannarnas pool ibland.
    Vi är iofs rätt lugna av oss och behöver inte så mkt social stimulas utifrån för att trivas. Speciellt inte nu när vi har vårt eget och känner oss hemma mer än tidigare.

Men ibland är det lite trist att inte ha någon annan svensk mamma i närheten.
    Hade kontakt med en förr men nu har hon inte varit på FL på snart ett år och mobilnumret jag hade verkar inte funka. Trist som skam. =(
    Och min andra FL-pingla bor ju en bit bort tyvärr...

• Culete

Haha jo det verkar inte bättre. =)

Inte för att jag tidigare hört "hedendomen" men jag menar ju självklart Katolska kyrkan som ligger vid just Heden =) (Kristus konungens församling)

Och jo jag är själv katolik, dock inte via föräldrar då de är muslim resp ateist. Hehe
    Och jag var mer aktiv förr än vad jag är nu, tyvärr.

Min man är även han katolik, halvspanjor (moderns sida) och halvsvensk. =)

• Culete

Hemskt med jobbiga svärföräldrar. Kommer tyvärr inte alltid så bra överens med min svärmor (spanjorska) och hon är som ni beskriver, mkt dominerande och kommer gärna in och börjar rota i skåp och tala om alla fel man gör.
    (med den typiska "välmeningen" dom tycks ha här)
    Nu sist rök vi ihop för att hon tyckte jag la mina saker på fel sätt.
    Småsaker som man retar sej på. Hon för att hon inte tycker jag gör som hon vill, jag för att jag inte tycker hon har med min ordning att göra... Blä!
    Men hon bor i Sverige så vi ses inte allt för ofta, som tur är bör väl tilläggas.
    Hon kan vara en underbar dam ibland men som sagt, andra ggr.... *censur*

Nu håller grannarna på att avsluta sin pool. Blir nog inte att arbetarna är här nästa vecka utan jag kan snart få storstäda huset utan att all jäkla polvo kommer in hela tiden! Hehe. Känner att huset är ett enda stort kaos nu, jag som brukar vara så pedant. Nog för att det är undanplockat men som sagt, all polvo och allt jox som blir när det är bygge rakt utanför gör att jag tappar sugen att slita häcken av mej, speciellt i värmen, bara för att det skall bli ett lager skit på alla lister dagen efter igen. Kan inte ens ha fönstrena öppet som jag brukar. Och jag som gillar att slippa att ha luftkonditioneringen på om dagarna och istället leva på att vädra och få lite korsdrag (de dagar det finns lite vind att få drag ifrån dvs).

Sverigelängtan... det har jag INTE. Inte ens lite!
    Det blir ingen resa i år och vi får se om jag orkar nästa år. Kanske på sommaren?
    Dottern börjar ju som sagt skolan nu så då har man iaf lite att skylla på.
    Innan detta året har jag rest minst 2 ggr/år. Vissa ggr nästan varannan månad.
    Men förra året blev det 2 ggr a 3 månader. Så nu är jag så mättad på sverige en bra tid framöver och tycker att de som saknar oss får masa sej hit istället.
    Orkar inte känna att ansvaret ligger på mej jämt...

Nu sover barnen redan siesta och jag skall ta och slurpa te en stund. =)

Tills senare, gott folk! =)

• Culete

Telefonica... jo jag säger då det. Har bara haft kassa erfarenheter av dom, tills nu.
    Detta är första boendet (av 3) som vi inte haft problem med dem. Vi hade inte valt dem om det funnits någon annan att välja på men jag är nu förvånandsvärt överraskad av hur bra allt flytit. Ok. dom råkade ta 3 ggr så mkt betalt mot vad dom skulle enligt kontraktet, men det ordnades på ett kick.
    Dom kom tom endast 2 dagar efter beställningen och installerade kitet. =)
    Så, Vombell, hoppas du får bättre erfarenheter än de jag haft tidigare iaf... =)

• Culete

Det hoppas verkligen jag med!
    Vi hade dock ONO ett tag där vi bodde sist och det fungerade super.
    Men här finns bara Telefonica, så vi får stå ut ett tag till - men som sagt, so far so good...

• Culete

Usch för svininfluensa.. Hoppas ni klarar er!

Skall ni vaccinera er och era små förresten?
    Jag tror allt det blir så här eftersom nu när dottern börjar förskolan så bara vet jag att det kommer en jäkla massa bakterier hem. Iom att dom lämnar sina barn trots alla världens sjukdomar! Usch!

Var förbi skolan idag i hopp om att dom satt upp tiden för informationsmötet, men icket. Skall bli lite intressant att se hur dom tänkt sej allt.
    Vi kommer iaf ha en inskolningsperiod mellan 14-18 september, sen helg, och sen halvtid september ut. Dock vet jag inte om föräldrarna får vara med under första veckan, men jag tror inte det utan tror snarare dom utökar tiden lite om lite varje dag och att fredagen blir en fulldag och sen vila över helgen och sen halvtid resten av månaden som sagt... Får se.
    Hoppas min tjej klarar det. Hon har iaf mognat en del nu under sommaren så jag har mindre ångest nu mot innan men oron finns ju kvar en del ändå.
    Blöjfri är hon ju iaf och har nu äntligen (!) börjat äta själv också men hon har sjukt svårt för att sitta vid bordet under en hel måltid... Jaja, hoppas det kommer gå bra iaf! Men även om det går bra nu i början så oroar jag mej för hur det kommer bli när det blir hela dagar sen... 9-16/16.30 ... Galet många timmar för en så liten som aldrig vart utan mamma så länge förr...

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8