• Miracle09

Vi i Spanien. Nr 8

Tack för ny tråd. Det har varit lite tyst nu under sommaren.
    Vad roligt att du hade det bra i Sverige. Sönt med eget hus ja. Vi hyr ett hus, men det känns ok än så länge. Billig hyra och bra hyresvärd.
    Nu är jag redan i v27 och magen har växt rätt mycket. nu börjar jag längta efter att få se lilla flickan min. Var hos barnmorskan i torsdags och hon sa att jag hade gått upp alldele ör mycket. Att jag gått upp det jag borde gått upp under hela graviditeten. Jag hade gått upp 9 kilo efter 6 månader. Fick ett papper med diet och så sa hon att jag skulle ut och gå eller simma i en timme varje dag.
    Förstår inte varför dem är så fixerade vid vikten. Dieten innebär också att äta mer än vad jag gör redan...hmm..ska dit om två veckor för viktkontroll..

• Miracle09

Hej hej!

Angående flygresor så hittade jag billigt med nya Cimber Sterling, men visserligen mellan Teneriffa och Köpenhamn. Kommer inte ihåg alla orter dem flyger, men kanske värt att ta en titt Augustiblomman, om du inte redan gjort det.

Usch ja,, Granada. Machistas. Jag har en känsla av att jag kommer få en del utbrott på min svärmor när vår dotter väl är född. Sen ska ju hon ha hand om henne när jag börjar jobba efter ca 5månader. Hon gör allt hemma. Pappan kan inte ens plocka undan sin egen tallrik efter maten. Men hon tycker att det ska vara så. Att kvinnan sköter hemarbetet. För att ta ett exempel. Hon har iofs varit hemma i två år med sin minsta dotter, men nu har hon börjat jobba och gör ändå allt hemma. Det jag ville komma fram till var att hon får min sambo att tycka mycket som hon. För hon vet ju bäst. Hon har väldigt mycket åsikter om hur hon tycker vi ska göra med massor av saker. Hur vi ska möblera i huset..vad vi ska köpa till bebisen och inte. Har en känsla av att hon kommer försöka styra mycket hur vi ska uppfostra vårt barn.Men det återstår att se. Kanske inte blir så..
    Nu fick jag också vräka ur mig lite :)

• Miracle09

Nina Kanin II skrev 2009-08-26 17:04:02 följande:

Hej!Är nu tillbaka i en svinvarm lägenhet i Cuenca. Har varit 6 härliga veckor i Sverige och tvà veckor hos svärisarna i León.Maken är i full gàng med sin hàrda försäsong sà det blir mycket tid ensam med barnen.Vi fick äntligen igàng telefon och internet igàr som legat nere hela sommaren och jag säger bara "ME CAGO EN TELEFONICA"Försöker att fà storebror blöjfri inför skolstarten om tvà veckor men det gàr inte sà bra. Ett extra HEJ till eiramhans!!!! Hörde att ni flyttat. Hur trivs ni?Nu kallar plikten igen.........mors!
    Nej, Telefonica har jag inte stort förtroede för. Vi har bara haft problem med dem. Senast är att vi försökt avsluta antivirus och nån Pc assistent. Vi har ringt tre mnader i rad och dem säger varje gång att det är avslutat, sen nästa faktura så betalar vi för det ändå. Sist gjorde vi reklammation och fick pengarna tillbaka, men nu denna månaden var det med på fakturan igen. Trött man blir.

Hur gammal är storebror?
  • Miracle09

Precis. Vi vill egentligen ha jazztel tex. Mycket billigare, men på den sidan av ön där vi bor kan man endast ha Telefonica :( Hoppas att det går lite snabbare i bredbands utvecklingen snart..

• Miracle09
    Vombell skrev 2009-08-29 23:03:15 följande:
    Menar du att man kan ha ngt annat på vår sida av ön? För vi fick intrycket att Tekefonica var själva här nere också.... Nåväl, idag kom de faktiskt och installerade allt och det var ungefär 10 dagar efter att vi beställde så det var ju ok. Allt fungerar också perekt, både internet och TV. Håller tummarna för att det ska hålla i sig då...
    Jag vet att i Santa cruz kan man ha ono eller jazztel. Men bara internet. Själva telefon abonemanget måse man ha med Telefonica. Jo, dem var rätt snabba på att komma att installera, men när vi flyttade och beställde en förflyttning av linjen så väntadevi nästan 4 månader och ringde säkert 10 gånger och varje gång vi ringde visste dem inget och tog våra uppgifter igen. Tillslut sa vi upp abonemanget och startade nytt i mitt namn och då kom dem och installerade efter ca 10 dagar. Märkligt.
  • Miracle09

Såg också på nyheterna imorse att vaccinet inte räcker till alla. Därför blir det bara gravida, sjuka och sjukvårdspersonal. I Sverige har jag läst att alla skulle få det och gratis. Dem skulle börja ge vaccinet nu i september väl?

• Miracle09

Det här med VAB dagar har jag också tänkt på. Kan man inte sjuka sig själv då? För att inte behöva ta semester menar jag..
    Det är ju jättedumt. Om man inte har någon som kan vara hemma med barnet, vad gör man då? Får dem vara på dagis sjuka då? Om dem får vattkoppor och måste vara hemma en vecka. Då måste man alltså ta semester en vecka? Helt sjukt tycker jag. Man kan ju känna sig lyckligt lottad om man har farmor och farfar då, som kan ta hand om barnet.
    Dem tänker ju verkligen inte på barnets bästa i det här landet. Man ska lämna dem ifrån sig när dem är 4 månader, sen ska man lämna ifrån sig dem när dem är sjuka. Tur att det finns andra bra saker med Spanien.
    Jag börjar redan oroa mig och har inte fått min bebis än.
    Men det löser sig säkert. Det brukar ju göra det. Kanske inte alltid som man önskar men men..

• Miracle09
    Augustiblomman skrev 2009-09-16 10:58:28 följande:
    Just nu sätter sambon och svärfar upp gardinerna i sovrummet. Bättre sent än aldrig, vi flyttade in för 2,5 år sen! Sambon börjar jobba efter semestern på fredag, snyyyyft... och idag och imorgon lär gå åt till allt som han skulle ha gjort under hela den gångna månaden!
    haha, vad roligt. Vi har bott i vårt hus snart 7 månader och har bara gardinstången uppe i köket. Den kom upp första veckan, men inte några gardiner. Fast idem andra rummen hängde jag upp dem. Så det var tur att vi fick upp gardinstängerna snabbt iaf hehe. Typiskt att jag och min man är likadana som skjuter upp saker hela tiden. Men ska se till att allt sånt blir gjort innan lillan är här.

Vad skönt att veta att man kan vara hemma om man får intyg. Var får man tag på den tidningen ni pratar om? I vanliga kiosker?
  • Miracle09

Airin. Förstår hur du känner gentemot barnmorskan. Min är också på mig om vikten varje gång. har gått upp nu ca 12 kg. Har ca 7 veckor kvar, men hon sa ju att man borde gå upp 9 kilo under hela graviditeten. Jo det ideala, men hur många går verkligen upp så lite? Gillar inte min barnmorska mycket heller. Hon är alltid stressad, man får alltid vänta över en timme efter den tid man hade. Sen känns det som att hon inte lyssnar på mig. Finns bara hon där, så kunde inte byta heller. Men eftersom de bara är en gång i månaden har jag stått ut. Nu bryr jag mig inte om när hon kommenterar vikten och säger att jag gör nåt fel som går upp så mycket i vikt. Det är dem som är extrema och inte ett dugg förstående.

Hoppas att du har en bra husläkare som kan följa din graviditet. Jag har ju inte så långt kvar. Har tre eller fyra besök till..
    Huvudsaken är att du och ditt barn mår bra

• Miracle09

Hej tjejer!
    Hur är det med sonen lottizm? Hoppas han är bättre.

Imorgon har jag mitt sista UL :) ska bli så kul att få se henne igen och nu större. Hoppas dem kan säga på ett ungefär hur stor hon är.
    Jobbar bara nästa vecka också, sen tänker jag vara ledig ett tag innan Amaia tittar ut. Behöver verkligen vila och slappna av. Sover ju inte så bra på nätterna och sen upp 04.30 för att åka och jobba och mycket jobb.
    Börja längta lite till jul. Speciellt när dem redan har en julreklam på TV.
    Fast det blir ju inte samma julkänsla här som i Sverige :(

Hur har det gått för dig Airin? Med barnmorskan och läkare och allt?

• Miracle09

Tack Airin. Jag tyckte om namnet för det är väldigt ovanligt här på kanarieöarna. Och så tyckte jag det var ett lätt namn att uttala både på svenska och spanska.

Var ju på UL idag. Super snabbt som vanligt. 3 minuter tog det nog. . Hon frågade om det var första barnet för hon sa att bebisen var väldigt stor. Jag frågade hur mycket hon vägde ungefär. Hon sa 2400 gram men + - 400 gram. (Har 6 veckor kvar. ) Fick ett foto på ansiktet där man ser dem tjocka kinderna hihi. Det gör mig inget att hon är en liten rulta. Föredrar nästan det. Då vet jag att hon får näring iaf :)

• Miracle09
    Vombell skrev 2009-10-03 22:04:12 följande:
    Jag har blivit moster och beslutade mig snabbt för att kolla in esor hem till Sverige. Hittade men det var inte helt enkelt och blev rätt dyrt.... Tänkte höra med er om det finns några regler engående att ta med sig mat. Är en del kryddor, Kalles kaviar, godis, pärlsocker och en del annat jag vill ta med mig hit igen från Sverige. Ngn som vet om det finns några tullregler? Bor ju på Kanarieöarna och de har väl särskilda regler ang cigaretter och så. LunaLena: Vet du hur man gör äkta Canariska potatisar? Och har du möjligtvis ngt recept på äkta mojo-sås. Då menar jag den lite oljiga typen som de har på restauranger, inte den som man kan köpa med hem på turistaffärer.... Tänkte att du kanske har ngn svärmor eller rentav sambo eller annan i din närhet som kanske har ett gammalt recept om du inte har ett själv? Vill verkligen ha detta då vi ÄLSKAR det.... Kul med ul förresten. Fick sambon vara med på det den här gången?
    Vad kul att du blivit moster :)
    Du vet väl att du kan köpa t ex kalles kaviar på Ikea här som ligger i Santa Cruz. Dem har en matbutik utanför kassorna. Brukar jämt handla en massa där. Speciellt nu till jul, då säljer dem Blossa glögg och pepparkakor och sill m m. Tror inte det finns några regler gällande mat. Min mamma tog med sig sist hon var här och ska ta med sig denna gången med. Potatisarna kokar du med skal och jääätte mycket salt. Gärna grovsalt. Då blir dem lite skrynkliga och saltiga. Jag ska fråga min svärmor om receptet på mojo rojo. Vi åt det senast idag :) så gott så.
    Han hade fått följ med där jag gjorde det, men fick förhinder. Men det gick så snabbt och inte ens jag hann knappt se nåt, så han missade inte så mycket. Snart får han se henne på riktigt istället
Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8