Vombell skrev 2009-10-03 22:04:12 följande:
Jag har blivit moster och beslutade mig snabbt för att kolla in esor hem till Sverige. Hittade men det var inte helt enkelt och blev rätt dyrt.... Tänkte höra med er om det finns några regler engående att ta med sig mat. Är en del kryddor, Kalles kaviar, godis, pärlsocker och en del annat jag vill ta med mig hit igen från Sverige. Ngn som vet om det finns några tullregler? Bor ju på Kanarieöarna och de har väl särskilda regler ang cigaretter och så. LunaLena: Vet du hur man gör äkta Canariska potatisar? Och har du möjligtvis ngt recept på äkta mojo-sås. Då menar jag den lite oljiga typen som de har på restauranger, inte den som man kan köpa med hem på turistaffärer.... Tänkte att du kanske har ngn svärmor eller rentav sambo eller annan i din närhet som kanske har ett gammalt recept om du inte har ett själv? Vill verkligen ha detta då vi ÄLSKAR det.... Kul med ul förresten. Fick sambon vara med på det den här gången?
Vad kul att du blivit moster :)
Du vet väl att du kan köpa t ex kalles kaviar på Ikea här som ligger i Santa Cruz. Dem har en matbutik utanför kassorna. Brukar jämt handla en massa där. Speciellt nu till jul, då säljer dem Blossa glögg och pepparkakor och sill m m. Tror inte det finns några regler gällande mat. Min mamma tog med sig sist hon var här och ska ta med sig denna gången med. Potatisarna kokar du med skal och jääätte mycket salt. Gärna grovsalt. Då blir dem lite skrynkliga och saltiga. Jag ska fråga min svärmor om receptet på mojo rojo. Vi åt det senast idag :) så gott så.
Han hade fått följ med där jag gjorde det, men fick förhinder. Men det gick så snabbt och inte ens jag hann knappt se nåt, så han missade inte så mycket. Snart får han se henne på riktigt istället