Inlägg från: mamma i malaga |Visa alla inlägg
  • mamma i malaga

Vi i Spanien. Nr 8

Hej alla spanientjejer! Nu har vi "landat" i vårat nya liv i Malmö och jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur det känns att bo i Sverige igen efter så många år utomlands. Visst är det strul med registering, försäkringskassa etc. och jag kommer förmodligen få vänta till december innan föräldrapenning och barnbidrag kommer igång (föder i slutet av september) MEN det är härligt med friska luften, vacker natur, att man bara kan släppa ut sonen på gatan och leka med grannarnas barn Fast visst saknar jag endel av det spanska även om jag inte varit borta så länge. Framförallt saknar jag känslan av att nästan vara på semester en helt vanlig torsdagseftermiddag efter jobbet eller varför inte en långlunch på strandpromenaden en söndag, härligt....

Sparar tråden i mina favoriter så att jag kan följa med lite grann på vad som händer... Hoppas ni har det bra och att värmen inte är alltför jobbig, puh, som höggravid är jag glad att slippa....!!

• mamma i malaga

Ser att det är samma samtalsämnen i Spanien som här - inskolning och svininfluensa Håller också på att skola in sonen på dagis, han skulle ju ha börjat skolan nu om vi stannat i Spanien men nu blir det dagis istället. Här är det ju verkligen super pedagogiskt och man tar allt i barnens takt så det är väldigt positivt. Jag har varit med hela veckan trots att sonen är rätt dagisvan men nu tyckte även fröknarna att han kunde komma själv imorrn.

Vi kommer inte vaccinera oss mot svininfluensan, trots att jag är gravid. Ingen vet ju riktigt vilka biverkningar man kan få, på 70 talet tog dom ju fram ett liknande vaccin mot influensa som det visade sig att man kunde bli förlamad av... Min BM sa att dom bara rekommenderar vaccin till gravida som har annan sjukdom och att hon absolut inte rekommenderade mig att göra det. Dessutom så handlar det i dom allra flesta fall om en vanlig influensa och ingen livsfara.

• mamma i malaga

Hej tjejer, kul att alla verkar ha det så bra! Måste säga att jag längtar lite till Spanien när jag läser i tråden Här är ju allt annorlunda på gott och ont, så endel av mig kommer nog alltid att längta tillbaka... Ser iallafall fram emot att åka ner på semester framåt våren.

Själv blev jag mamma igen förra tisdagen, allt gick jätte bra och vår nya familjemedlem på 3055 gram och 52 cm ska heta Melvin. Jag är sådär alldeles babyrusig och njuter för fullt av båda mina prinsar! Får dock se om kaoset innfinner sig när min mamma åker hem på torsdag, jag har ju väldigt mycket hjälp just nu med städning, handling, matlagning etc. etc.

Nej, nu ska jag ner och stryka kläder till storebrors dagisfotografering imorgon, kram till er alla!

• mamma i malaga

Lottizm.- Åååå, vad mysigt! Stort grattis till dig!! Det är jätte härligt med två prinsar Och vad skönt att du gått så långt att du sett könet, då är man ju liksom på den "säkra sidan".

Granada.- Fy vilken hemsk upplevelse... Men tur att det inte var influensan iallafall. Du får försöka hålla honom lite isolerad nu om du har möjlighet tills man ser om influensan verkligen sprider sig så mycket som man fruktat. Hur är det i Spanien egentligen, kommer folk att vaccinera sig? Här är man rädd att inte tillräckligt många tackar ja till vaccin och att den då förlorar sitt syfte. Tydligen bör 75 % av befolkningen vaccinera sig om det ska stoppa spridningen något sånär.

Hoppas ni har en skön lördagskväll allihopa! Själv sitter jag med te, en skål smågodis och lillebror på armen... Han har ju ingen direkt dygnsrytm ännu så vi får väl se hur natten blir...

• mamma i malaga

Lottizm.- Är det Gbg du flyger till? ISåfall är väl Ryanair ett alternativ för dig? Dom flyger iaf mina kompisar med som bor i Alicante. Dom brukar ha bra priser också (och eländig service men det kan man ju överleva på en så kort flygresa...)

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8