• Bicho

Vi i Spanien. Nr 8

Hej tjejer!

Nu har även jag hittat hit efter en härlig men alldeles för kort semester, har dock jobbat en vecka un. Dottern och jag har varit i Sverige i lite mer än 2 veckor och det var alldeles för kort. Som vanligt när man hälsar pa släkt och vänner sa blir det ingen tid för vila även om jag verkligen har njutit av vädret och de härliga promenaderna. Blir riktigt avis pa di Mammaimalaga som flyttat hem igen. Precis som du sa saknar jag naturen, luften och lugnet när jag är här nere, visst finns det positiva saker med Spanien, tex att det inte planeras sa mycket och att var dag kan vara en fest bara du vill. Är ända sugen pa att flytta tillbaka till Sverige maste jag säga, och särskilt om dottern ska fa ett syskon för här i Spanien vet jag inte hur vi skulle fa ihop det när 2 barn blir sjuka om det knappt funkar med 1.
    Samtalsämnet om släkten, min är nog trots allt bra att ha eftersom farmor & farfar har haft hand om Elsa förra veckan och sa även i veckan da denna vecka är inskorningsvecka pa dagis, hon har redan gatt ett halvar och da när vi började var det ingen inskolning utan glatt lämna henne där och sa ringde de bara om hon grät för mycket.

Tycker ocksa att min familj och vänner kunde komma hit lite mer. Mina vänner har aldrig hälsat pa mig och min familj var det 1 1/2 ar sedan de kom. Dock aker jag gärna till Sverige även om det kommer att dröja till nästa gang, inga semesterdagar kvar som räcker till en Sverige resa

• Bicho

Vaaa säger du Granada! Din karl far ta semester & aka iväg sa ni inte blir sjuka. Tycker man kunde tänka lite längre än näsan räcker, att sannolikheten att han bar pa smittan maste vara stor om hans flickvän varit sjuk.
    Hoppas verkligen inte att ni blir sjuka & särskilt inte barnen.

• Bicho

Precis läst en artikel i tidningen. Barn kommer inte att vaccineras mot svininfluensan eftersom de inte befinner sig i nagon riskgrupp. Bara de barn som har andra sjukdomar kommer att vaccineras. Undrar vad min svärmor kommer säga när hon ser det, hon kommer att lasa in sina barnbarn hemma hos sig & ha sin syster till barnvakt (en katastrof till barnvakt ska sägas). De som kommer att vaccineras i första hand är gravida, sjuka och sjukvardspersonal, till de andra finns det inget vaccin i första hand och nu följer Spanien de internationella rekommendationerna. Hur ser det ut i Sverige?

• Bicho

Skolstart, va kul!

Tycker ni det är tidigt med böcker. Elsa som är 1 1/2 ar ska ha bok pa dagis. Ingen aning vilken typ av bok än eftersom jag inte köpt den, sa vi far se vad hon ska lära sig.
    Idag är andra dagen av inskolningsveckan pa dagis. Igar var hon där en timme tillsammans med pappa varav hon averkade halva tiden i vagnen. Vi far se hur det gatt idag. De har inskolningsvecka varje september sa att barnen ska vänja sig efter lovet & forst tyckte jag det verkade dumt men nu är det bara att inse att jag hade fel. Hon har gatt där i sju manader & när hon började fick vi ingen inskolning eftersom det var mitt i kursen men det hade nog behövts da oxa även om det gick bra.

• Bicho

hola chicas!!!

Ni som har barn som börjar skolan idag el i veckan & pratar priser till böckerna. En arbetskompis till mig har betalt 280? för sins sons böcker, han är fem ar & hon har en dotter som är äldre. Tur att de i alla fall har rad att betala böckerna. Ser inte fram emot när jag ska lägga ut sa mkt till Elsa. I ar var det en bok pa 25?, hoppas hon inte river sönder den men hon brukar vara duktig.
    Pa dottern dagis sa betalar man per timme barnen är där, dock betalar jag även om hon är sjuk, ingen aning hur det skulle vara om hon var ledig nan dag men det där beror sa mycket pa dagis. Tyckte att de lite dyrare oftast var flexiblare i priset när jag kollade dagis, vilket skulle betyda att skillnaden i slutänden inte var sa stor men hon fick ga pa det som lag närmast hem, dock kanske jag far angra det nu när vi inte far lämna vagnen där längre & jag maste konka pa henne 10 min fram & tillbaka varje dag. Har haft sa en & halv dag nu & ont i ryggen, bara inse att jag kommer fa ga fram & tillbaka om jag inte tvingar henne till att ga. Jag behöver en massage & lite semester

• Bicho

Lycka till med skolan idag alla barn & föräldrar!!!! Det kommer att ga SUPER.

Smaprinsorna, nej homeparty är inte sa poppis här i Spanien, det enda du skulle kunna göra är att försöka ta kontakt med butiker eller varför inte prova Internet, jag skulle definitivt kunna köpa kläder över nätet om de är bra kvalitet till rätt pris. Jag köper nästan alltid kläder till Elsa när jag är i Sverige, nyss köpt en vintergarderob, för jag är inte sa förtjust i de spanska kläderna. Dock hittat en butik där jag bor som har fina kläder i algodon till bra pris.:)

• Bicho

Grattis till Arvid pa ettarsdagen!!!

Kul tjejer att inskolningen gick sa bra, det är duktigare än man tror ibland de sma barnen.
    Cantajuegos, Elsa har den som hennes mamma fatt av en arbetskompis, hon känns dock för liten än & alltför rastlös för att titta pa det, dessutom verkar skivan ha gatt sönder, antingen det eller farfats dvd spelare.

Granada: Just det sa heter den, affären alltsa. Har handlat pa den inne i stan en gang men visste inte att det fanns en där du bor ocksa.Jag kanske far öppna en i min by, om jag skulle bli arbetslös, ser lite tufft ut med jobb just nu men det kan ju vända snabbt.

• Bicho

Kul att se att det gar bra för alla barn & mammor.

Granada: Nej, jag far nog ha kvar mitt jobb än sa länge men jag kommer gärna hem till dig ända & dricker kaffe sa kanske vi far sitta ner medan vara vildningar springer runt.

Här har vi blivit sjuka IGEN!!!! Trodde verkligen inte det skulle komma sa fort men Elsa fick ga en vecka pa dagis sa var vi igang igen. idag är hon hemma med pappa & farmor, tur att farmor ringde igar & sa att hon skulle jobba som lärare at de vuxna pa kvällstid, vilket betyder att jag inte behöver ta ut semesterdagar när Elsa blir sjuk. Ibland hatar jag detta land, var är VAB-dagarna????

• Bicho

Lunallena: Oroa dig far du göra när bebisen kommit, till dess njut. Det löser sig alltid, i ar har vi haft tur att farmor jobbar 4-21 & jag jobbar 8.30-15 vilket betyder att vi far ihop det som denna vecka men visst är det sa man funderar om vi kan ha en till, tycker det är jättesvart.

Augustiblomman: Visst är det tur vi har dig, du far börja ta betalt för dina tjänster. Kanske kan du jobba svart, det är det ju manga som gör. Har nämligen en fraga angaende resposo domiciliario, hade för mig att de bara gav det till en när man är riktigt dalig eller om man blivit opererad, gäller det även när barnen är förkylda? I sadana fall far jag övertyga Elsas strikta läkare att skriva ut det. Kommer du 1 min försent hos henne sa far du komma tillbaka en annan dag, sen är hon jätteduktig med barnen och bryr sig verkligen vilket är positivt. Jag ska läsa el estatuto i kväll, trevlig kvällsläsning, känns som man blir snuvad pa saker hela tiden men un i oktober far jag i alla fall 100? av jobbet för att betala Elsas dagis, räcker inte ens att betala 1 manad men alltid natt.

En man & en svärfar som sätter upp gardiner, hade gärna sett min man & svärfar sätta upp gardiner, hade kunnat bli hur tokigt som helst.

Granada & Vombell: Skönt att höra om fler som har livliga barn, Granada när du sa att du bara kände 1 till barn som Alonso sa trodde jag du menade Elsa men det sägs att livliga barn ocksa är mycket känslosamma barn, vilket jag tycker stämmer in pa mitt i alla fall. Tur att Elsa ännu inte hunnit fa i sig nagon Ajax flaska eller nagot annat farligt men hon är igang hela dagarna, ska göra saker hela tiden men un sa börjar jag faktiskt se ljuset, hon har blivit lugnare även om hon har sina vilda dar och hon kan leka själv, sa om natt ar kanske jag vagar mig pa ett till barn. Elsa har dock att bras pa men en nervös pappa som tyckte om att leka med tändstickor under sängen & fick i sig bade en flaska med halsmedicin och valiumtabletter när han var liten.

Granada: det gör inget att vi ännu inte hunnit träffas, huset star ju snart färdigt & Elsa äar fortfarande sjuk sa lika bra det, vi kanske hinner ses till veckan i Armilla?

• Bicho

Grattis Guille!!!!

Airin: Jag tycker som Granada, lat din husläkare ha hand om resten av graviditeten, & sen sa kan du faktiskt fa en fantastisk upplevelse under förlossningen, allt beror pa hur manga som föder samtidigt som du. Du kanske själv kan ta reda pa vad som kommer att hända under förlossningen , allt beror verkligen pa sjukhus & varje förlossning. Om du känner nagon som fött pa samma sjukhus som du ska föda pa sa underlättar det säkert. önska dig lycka till & se nu till att njuta av resten av graviditeten.

• Bicho

Roligt att se att alla verkar ha det bra just nu:), blir glad i kroppen. Grattis till lägenheten lottizm, 30 m2 till var inte illa, skulle ocksa bli jätteglad om jag hade det.
    Visst är det roligt att följa vara barns sparkutveckling, och se hur duktiga de är vara barn. Tycker det är häftigt att se hur de sa sma förstar 2 sprak. Här är det inte sa mycket meningar ännu, hon säger enbart spanska ord, nästan alla har hon lärt sig pa dagis men ibland kommer det nagot svenskt ord sa känns skönt att veta att de finns där även om de inte kommit fram ännu.

• Bicho

Oj, jag älskar den potatisen o svärmor gör en god mojo rojo hon med, dock aldrig tillagat det själv, ska kanske göra det.

Grattis till alla!!! Lägenhet, & syskonbarn och snart vankas det ännu mera barn, blir lite sugen själv. äntligen börjar min lilla vilding bli betydligt lugnare och nu kan hon tom leka själv, ibland en hel timme, puuuuuuuuuuu. Behöver inte springa runt lika mycket som innan. även om hon har lite karaktär, lärt sig att spotta i golvet när hon inte far som hon vill & blir arg. Hoppas bara hon inte börjar svära at en...

Granada: Njut av Sverigebesöket & lite avlastning.

• Bicho

Grattis mammaimalaga!!! Vilket fint namn ni hittat & roligt med tva sma prinsar. Jag vill ocksa ha Sverigebesök, blir riktigt avis pa er alla men det är ingen som vill hälsa pa mig.

• Bicho

Granada: Fy vad hemskt, undrade faktiskt vart ni tagit vägen men inte haft tid att höra av mig. Hoppas ni far medicin hemma om det skulle komma igen, sant underlättar verkligen & stackars Alsonso som maste varit skräckslagen med alla marsmännsikor springandes omkring sig. Bra att ni är hemma i alla fall & snart flyttar ni:)
    Lottizm: Grattis till lillebror, vad kul!!! Jobbigt med la fianza, tänk att de alltid ska trilskas med den.
    Angaende vaccination av la gripe A kan jag säga att min svager som är sjuksköterska inte kommer att vaccinera sig även om han borde. Tycker inte det behövs & finns för manga risker.

trevlig dag alla

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8