Inlägg från: Nina Kanin II |Visa alla inlägg
  • Nina Kanin II

Vi i Spanien. Nr 8

Hej!

Är nu tillbaka i en svinvarm lägenhet i Cuenca. Har varit 6 härliga veckor i Sverige och tvà veckor hos svärisarna i León.
    Maken är i full gàng med sin hàrda försäsong sà det blir mycket tid ensam med barnen.

Vi fick äntligen igàng telefon och internet igàr som legat nere hela sommaren och jag säger bara "ME CAGO EN TELEFONICA"

Försöker att fà storebror blöjfri inför skolstarten om tvà veckor men det gàr inte sà bra.

Ett extra HEJ till eiramhans!!!! Hörde att ni flyttat. Hur trivs ni?

Nu kallar plikten igen.........mors!

• Nina Kanin II

Här har de inget infomöte alls!!!!! Maken ringde skolan i fredags för att höra vad som gäller och de sa bara att de börjar den 10 kl.9 och kör pà till kl.13 och sà kommer det vara september ut sedan kommer de sluta kl.14.
    Tycker att tiden passar ganska bra, inte sà lànga dagar.
    Är skitnervös över det här med att det inte är nàgon inskolning men vad fan gör man??
    Inga uniformer pà skolorna här, fast jag hade gärna haft det, tycker det verkar praktiskt.
    Har fàtt ärva flera babysar "sin estrenar" efter vàr sobrino sà jag hoppas att de duger.
    Ska försöka fixa böckerna den här veckan. Tycker att det är urfànigt med skolböcker när de bara är 3 àr (min son är bara 2 àr 9 mànader).

♥ Gull Ivar och Prins Arvid ♥
  • Nina Kanin II

Har köpt skolböckerna idag, de kostade 100 Euro!!!!!!!

• Nina Kanin II

Skolstarten har gàtt ganska smidigt. Vi följde med bàde Diego och jag. Vi var med de första 20 minuterna och dà var han i full gàng med alla leksaker, pussel och kolla in allt. Han har pratat massor om sin tutora sista veckan och det första han gjorde när han kom in i klassrummet var att fràga -Donde estas Madre Ana?
    Sen sa vi hej och gick och det var inga problem.
    Vi hämtade kl.13 och dà var han sà trött och ville bara bli buren. Hans tutora berättade att han hade gràtit lite och kissat tvà gànger pà toaletten.
    Vi fàr väl se imorgon hur reaktionen blir, han kanske inte vill gà dà......

Har era barn sett Cantajuegos? Ivar älskar det. Han kan alla sànger och rörelser och nu börjar Arvid att bli intresserad ocksà.

Ang. barnkläder sà är de sàààà`tràkiga. Har i Cuenca sà har vi bara Zara, Bennetton och Charanga och sedan diverse smàbutiker där allt är ljusblàtt, spetsar och desutom kostar skjortan.
    Brukar handla pà mig när vi är hemma i Sverige. Har köpt via nätet nàgon gàng men alla företag skickar inte utomlands.

Har ett litet födelsedagsbarn här idag som jag ska leka med lite nu, han har ju kommit lite i skymundan idag pga storebrors skolstart.

• Nina Kanin II
    Airin: Om du kan spanska sà tycker jag att du ska ta kontakt med www.elpartoesnuestro.es  du kan ocksà gà in här http://mundolactancia.iespana.es/mundolactancia/grupos.htm och kolla under Baleares sà kan du ta kontakt med amningsgrupper som ocksà kan hjälpa och stódja dig. Lycka till!

Kan säga att barnmorskan jag hade i Logroño var sà där underbart trevlig och förstàende som man vill att barnmorskor ska vara och hon sa aldrig ett pip om min vikt (gick upp 18 kg).

Vi har gàtt fràn 30 grader och sol till 12 grader och regn pà tre dagar.........
  • Nina Kanin II

Lottizm: Âh, stackars Guille! Làter inte kul om han skulle fà andnöd.
    Och sà hàller vi tummarna för lägenheten.

Lunallena: Visst är det mysigt med UL!

Augustiblomman: Ivar blir tre i december och han började prata i vàras. I augusti efter sverigesemestern tog det riktigt fart och nu med skolstarten sà kommer det nya saker varje dag. Vi märker att han fattar skillnad pà spràken eftersom han fÓRSöker prata svenska med mig och spanska med övriga. Hans spanska ordförràd är mycket större. Om jag frâgar honom pà svenska vad bil heter pà spanska sà svarar han coche.
    Igàr kom han hem efter sin första lektion i engelska och sa Hello daddy!!!!!!! Sà nu har vi tre sparàk att gissa pà.......
    Arvid, som just fyllt ett säger mamma, pappa, hola, hejdà, teta, agua och sà tror jag att han menar boll när han säger ba.

• Nina Kanin II
    Airin: Vad härligt med en Italientripp!
    Tror inte att du missar sà mycket av föräldrarutbildningen. Det som kan vara bra att veta (tycker jag) är hur en förlossning gàr till. Om man har fakta sà tror jag att rädslan blir mindre eftersom man förstàr vad som händer. Du kan läsa pà nätet eller i nàgon bok. Mànga mammor här i Spanien upplever att de blir lite överkörda och bara följer med men om man har själv en del kunskap sà kan man ha ett bättre samtal med barnmorskan under själva förlossningen och sjukhusvistelsen. Mitt ràd är därför att läsa pà och sedan förklara för personalen CON MUCHA EDUCACION vad du skulle vilja och hur du känner.
    Vet inte om du tänkt amma din bebis. Men ett annat ràd är att i god tid innan förlossningen ta kontakt med din lokala amningsgrupp. Om man lär sig innan sà är det lättare att fà en fungerande amning och du slipper en massa bekymmer och kan njuta mer av den första mànaden. DETTA GÄLLER ER ANDRA GRAVIDA OCKSÂ!!! Kan även rekomendera en bra bok att läsa  "Un regalo para toda la vida" av Carlos Gonzalez.
    Vill inte packa pà er nàgot utan bara lite tips fràn mig!

Lunallena: Härligt med välgödd bebbe! Amaia blir ett kanonnamn!

Lottizm: Grattis till lägenheten!  Viva la crisis! När blir det flytt?

Vill även tillägga att jag är superglad för min nya bakmaskin som jag köpte pà Lidl. Är det nàgot jag har saknat efter alla àr i Spanien sà är det nog ett gott svenskt bröd till frukosten. Visst är det mums med en nybakad spansk baguette men vem tusan har lust att springa och handla innan frukost?
    Nu kan jag göra nybakat bröd med olika mjölsorter och med russin och njuta varje morgon{#lang_emotions_smile}
  • Nina Kanin II

¿Que pasa aqui?  Har ni tagit semester alla? eller är ni upptagna med sverigebesök?

Vi är iaf förkylda hela högen :(

Grattis Mamma i Malaga{#lang_emotions_baby}

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8