Inlägg från: Augustiblomman |Visa alla inlägg
  • Augustiblomman

Vi i Spanien. Nr 8

Idag firar vi födelsedag (sonen fyller 2) och årets vinskörd har också avklarats. Det har varit en hektisk dag, med andra ord! Födelsedagsbarnet har däckat, lillasyster är så uppe i varv att hon inte klarar av att göra det samma. Elak hosta har hon också, stackarn.

Svärfar har en bodega med vintillverkning för husbruk, i år är ett dåligt år så det blir bara ca 600 liter att pimpla i oss tills nästa år. Det brukar bli fullt drickbart, faktiskt, vissa år riktigt gott!

• Augustiblomman

Granada, min son heter Daniel. Det är ett namn som jag absolut inte tycker om på svenska, däremot tycker jag det låter gott både på spanska och på engelska. Jag kör alltid med spanskt uttal - och så blir det galet i Sverige och bland svenskar, alla tror att "hon" heter Danielle... Jag ville ha en Samuel, men det gick inte att få sambon med på det.

Vinet här skulle bli utsökt ifall det inte var för svärfars iver att skörda i förtid och motstånd till att filtrera vinet så många gånger som skulle behövas... malvasía-druvan är väldans tacksam (riktigt fruktigt torrt vitt vin). De år sambon haft mer tid till vintillverkningen (dvs inte de 2 sista!) blev vinet riktigt gott. Jag har blivit vindrickare med åren, tycker både det är gott och kul!

Födelsedagsbarnet lär sova till imorgon, han är totalt slut av dagens upptåg. Sofía står på huvudet, går på händer och gapar och skrattar och och lever rövare... hon sov varken förmiddagssiesta eller eftermiddagssiesta idag, och håller på än.... det ska bli intressant att se hur och när vi får henne i säng idag...

• Augustiblomman

Haha, vad kul Hallonmask, jag har också en dotter född 29 november! Inte samma år, men ändå!

Kul att höra ifrån dig, Mamma i Málaga! Ja, svenskar lär vara bra på byråkrati, de med, något vi lätt glömmer när vi brottas med det spanska systemet...

Karinelisabet, jag vet inte så mycket om det svenska systemet, så det är möjligt att jag fått det hela om bakfoten. Jag TROR dock att kontrollerna på vårdcentralen (centro de salud) är PRECIS som på BVC. Största skillnaden är väl att det oftast är en barnläkare och inte en sköterska som håller i det hela. Du kan alltså vara lugn!

• Augustiblomman

Jag förstår inte, Hallonmask! Är inte din dotter född 29 nov 2006? Det är vad jag förstod av din pres! Min chef (snart fd chef... ) fyller också år den dagen, precis som vår lottizm! Det ser även ut att bli vår bröllopsdag, sambon och jag funderar på att skaffa oss den typen av "hemförsäkring"... och runt den 30 nov skulle passa perfekt i tidsplaneringen, även om det känns som ett väldans oromantiskt datum att gifta sig på!

• Augustiblomman

Ja, inte för att det spelar så stor roll egentligen, Hallonmask, men jag blev lite konfunderad! Riktigt poppis födelsedag verkar det vara, i alla fall!

Idag har vi en riktigt hård dag, med dop och födelsedagskalas. Det är alltid så med den sociala agendan, först har man ingenting och sen ingenting, och så plötsligt har man fem kalas på raken!

Flickan som ska döpas blir 3 år i januari, har ni någonsin hört talas om så sena dop? Det har inte jag... I och för sig brukar barn vara nästan året när de döps här, och det tror jag beror på att det kostar mycket och föräldrarna får spara ordentligt för att ställa till med dessa megatillställningar. De är nästan som små bröllop, med buffé och dans till orkester. Det är tur att man inte är katolik! Jag vägrar nämligen att döpa mina barn i katolska kyrkan, jag fick verkligen avsmak när jag var gudmor till sambons systerson...

Födelsedagsbarnet som firas idag är barnens syssling, han fyller 2 precis som sonen för en vecka sedan, och det är antagligen den roliga festen för honom i alla fall, med en massa parvlar i samma ålder!

• Augustiblomman

Vi två har kapat tråden, Hallonmask! Döpte du din dotter på "hedendomen", eller finns det fler katolska kyrkor i Göteborg nu för tiden? Är du själv katolik? Är din man svensk eller spanjor?

• Augustiblomman

Jag börjar få Sverigelängtan... har varit på nätet och kollat, men det finns verkligen inga kombinationer som låter sig göras, om jag ska åka ensam med två småttingar - förutom charter för närmare 15 000 kronor och på urkassa datum. Har inte varit "hemma" sen vi tillverkade Sofía, i mars 2008...

• Augustiblomman

Två byten på vägen är mer än vad jag klarar av, LunaLlena, men tack för tipset... Jag lär bli utan resa i år också, vill inte behöva betala 15 000 kr och bara kunna välja mellan två datum i november!! Jag brukar åka en vecka eller max två med ca 1,5 års mellanrum, så det är väl därför det börjar dra i den ådran nu, men det ser verkligen nattsvart ut ...

Jag har inte haft Sverigebesök sen i julas, heller. I år kommer nog ingen, det finns ju ingen ny kotte att lära känna och det verkar vara enda anledningen till att komma och hälsa på.

Jag anser att jag har tur vad gäller mina svärföräldrar. Och tur är väl det, eftersom vi bor grannar! Sonen älskar verkligen sin farfar, de är ute på vift på tu man hand nästan dagligen. Man mäker att det är dagens högtidsstund även för svärfar! Svärmor är förstås svårare att ha att göra med, men jag tror faktiskt att hon är deprimerad. Hon missförstår allt och känner sig djupt missförstådd själv, och försöker man prata med henne blir det bara värre. Jobbigt.

Annars retar jag mig mest på tjejer, damer och tanter i varierande ålder som faktist är mer machistas än deras män!!!

• Augustiblomman

Vi ä rprecis hemkomna efter en veckas semster på Fuerteventura - och nu om någonsin känner jag att jag behöver SEMESTER! Ni kan inte ana hur jobbigt, dvs fysiskt ansträngande, det har varit!! Men kul var det, barnen njöt så att de tjöt (det var inte meningen att rimma, jag är bara så trött att jag tramsar...).

Här innebär hösten inga nyheter, sonen hade sin omstart på dagis i maj och har bara haft den gågna veckan som avbrott - hans dagis har inte sommarstängt. Imorgon ska han dit igen, och han verkar riktigt glad över det.

Sonen börjar skolan om ett år, och det har pratats om att flytta skolan, som vi har så nära att jag kan se en del av skolgården från mitt sovrumsfönster - men jag hoppas det dröjer lääänge än. Colegio público givetvis, jag har svårt att tänka mig något annat åt mina barn. Tror de går i skolan 8.30-13.30, undrar bara hur mycket de hinner lära sig?!

• Augustiblomman

LunaLlena, angående din fråga om VAB... det enda som finns är att du har rätt att vara hemma i två dagar om läkare ordinerat ditt barn reposo domiciliario, och så har förstås pappan samma rätt till två dagar som mamman- alltså har ni fyra dagar till godo. Med resten, så är det väl så att man tager vad man haver, om inte företaget är snällt nog att ha lite överseende... asuntos propios, semester, övertid, byta turno, vad det nu kan vara. För oss innebar detta ett evigt pysslande, och kostade mig indirekt jobbet i slutändan... Mormorslöshet betalar sig dyrt i det här landet.

Rekommederar förresten El Estatuto de los Trabajadores som kvällsläsning för samtliga! Den är dessutom skriven så att man förstår, bara man kan någorlunda spanska, inte som svensk byråkratiska och lagtext som ingen människa orkar plöja igenom.

• Augustiblomman

Haha, är det inte typiskt för Spanien att enda barnsäkra locket sitter på Apiretal-falskorna?!? Huva, Vombell, jag har många ggr funderat på vad jag ska göra den dagen min son sätter i sig något liknande... Han har bara en hand med grepp men han får upp ALLT, tur i oturen att han inte är så intresserad av att smaka på allt. Han hinner inte, när flaskan är öppen är han redan på väg mot nästa fara... så jo, jag vet också vad det innebär att ha ett aktivt barn!

Just nu sätter sambon och svärfar upp gardinerna i sovrummet. Bättre sent än aldrig, vi flyttade in för 2,5 år sen! Sambon börjar jobba efter semestern på fredag, snyyyyft... och idag och imorgon lär gå åt till allt som han skulle ha gjort under hela den gångna månaden!

• Augustiblomman

Bicho, tjata på läkaren, det är bara hennes kriterier som gäller för de intyg som hon skriver ut! De ska ju inte skriva diagnos eller symptom på intyget, så arbetsgivaren vet ju inte om det är fråga om - bara att barnet ska vara hemma, och hur länge.

Har någon av er gift sig i Spanien? Ringde svenska konsulatet och var på registro civil och frågade, och det var rätt så olika bud på vad det var för papper som gäller på båda ställena... jag blir inte klok på det här!

• Augustiblomman

Barnmorskor är ett kapitel för sig själv, det är bara att inte ta åt sig. Här på byn går ryktet att den enda BM som finns hatar alla gravida eftersom hon själv inte kan få barn... Jag gick snällt hos henne varje månad under min första graviditet, tänkte alltid att "nästa gång blir säkert bra". Hon viktnojade i och för sig inte så mycket, utan var sur, otrevlig, knepig, höll aldrig tider, hennes andningsövningar var hyperventileringar som jag bara blev yr av - INGET stämde eller fungerade med henne. Hon liknade faktiskt Emma Thompsons rollfigur i Harry Potter-filmerna! Andra graviditeten gick jag bara en gång till henne. Jag hade tänkt skippa henne helt, men min husläkare sa att jag var nödd till det för att la cartilla de la embarazada, den lilla boken alla (tocólogon på sjukhuset osv) använder för att skriva in provresultat osv. Måste säga att jag hade en mycket lyckligare graviditet utan henne!!

• Augustiblomman

Stackars liten! Hoppas Guille kryar på sig snart! Min son hade halsfluss förra hösten, det var inte alls kul. Han blev dessutom helt rödprickig och -flammig på hela kroppen, doktorn sa att det var för att halsfluss och scharlakansfeber orsakas av samma bacillusk. Han var verkligen jättedålig, tur att det finns antibiotika!

Hur går det med pratet, Lottizm och Granada och ni andra med barn på 2-3 år? Har väntat länge nu på att det ska lossna här, men det vill sig inte riktigt. Daniel (25,5 mån) lär sig vissa, högintressanta ord på nolltid (ten=tren, gagua=guagua som betyder buss på Kanarieöarna och delar av Sydamerika, ta-too=tractor osv), alltid lösa ord på spanska, aldrig några meningar. Han kan säga t ex ta-too tills han blir hes och ilsken, om man inte kan fylla i resten av meningen korrekt åt honom. Prickar man rätt säger han glatt och nöjt "sí!", men det är sällan man lyckas. Det börjar bli riktigt frustrerande både för honom och för mig!

Då verkar Sofía faktiskt mer språkbegåvad än storebrorsan. Hon fyller 10 månader nästa vecka, och kallar mig redan för ma-ma-ma och brorsan för ne-ne-ne!

• Augustiblomman

Vombell, jag kan ingredienserna till svärmors mojo rojo men har noll koll på mängder och proportioner - nämligen för att hon själv inte heller har det! Däremot är den jättepoppis, när vi ska grilla ber alltid kompisarna sambon om att ta med sig sin mors mojo! Det är röda chilifrukter, olivolja, vitlök, kummin och lite vinäger som ska i. Inget mer. Fröna i chilifrukterna tar hon bort (helt eller delvis) om de bränner och är jättestarka, annars åker de också ner i mixern. Hon brukar förresten göra mojokoncentrat med bara lite olivolja i, som man sen spär ut med mer olivolja efter tycke och smak vid förtäring.

Jag googlade på ämnet och blev riktigt förvånad över hur många som tror, att den kanariska skrynkelpotatisen är ugnsbakad! Nej då, det är kokt potatis som Lunallena säger, med stooor mängd grovsalt på, alltså en näve eller så, och så pass lite vatten att potatisarna nätt och jämt täcks. När du häller bort ev kvarvarande vatten när potatisarna är färdigkokta kan du slänga på en näve salt till och skaka om. Inget för folk med högt blodtryck, med andra ord, men jättegott!

Vad kul med besök, Granada!

Svar på tråden Vi i Spanien. Nr 8