• Lainan

Är mammakläder en gemensa utgift??

Jag förstår inte varför alla tycker att ert system är krångligt?
    Vi har det på liknande sätt, har 2000 kr var i fickpeng. Det vi hittar på gemensamt tar vi från det gemensamma kontot. Tar vi ex en fika med en kompis åker det privata kortet fram. Allt som hittas på som rör vårt barn tas naturligtvis från det gemensamma. Köper vi handdukar är det natutligtvis gemensamt också.

Min man vill gärna spela på ex hästar, vill han då lägga 2000 kr i månaden på det så gör han det. Vill jag köpa smink för 2000 kr gör jag det. Vi är ganska ekonomiska båda två (och lägger iofs inte så mycket vare sig på hästar eller smink) men tycker det är skönt att ha sina egna pengar.

Jag tycker att mammakläder är ganska dyrt så jag köpte det mesta begagnat på Tradera. Ska sedan sälja allt som är i bra skick igen på Tradera (så fort bebisen vill komma ut, är på BF+7) och får då igen en hel del pengar.

Jag betalade allt själv, då jag kände att de pengarna hade jag lagt på vanliga kläder annars. Min man hade däremot inte haft några invändningar om jag tagit från de gemensamma pengarna.

Kan för övrigt verkligen rekommendera att handla mammakläder på Tradera, de är oftast i väldigt bra skick till ett bra pris. Om du ska betala det själv eller inte kanske ditt samvete kan svara på - hade du handlat för lika mycket om du inte varit gravid (som jag hade gjort) eller inte?

Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??