Inlägg från: minafyra |Visa alla inlägg
  • minafyra

Är mammakläder en gemensa utgift??

Typ mammabyxor kan man inte direkt använda som icke gravid och köps bara för att man väntar detta gemensamma barn ihopa och bör allltså gå från den gemensamma potten man i så fall sätter undan till graviditet och blivande bebis. Finna ju andra utgifter oxå som gäller dig men är för barnets skull, så som att du kanske behöver järntabletter, foglossningsbälte om det skulle behövas amningsinlägg till BHn om/när du börjar läcka en massa bröstmjölk...sådant som beror på graviditeten helt enkelt. Och det bör ju då tas från det gemensamma kontot oxå, dock kanske matkontot då. Men det är ju knappast DINA utgifter..

Vad gäller tröjor/tunikor/koftor och dyl så hade jag inte köpt så mycket mammakläder om jag inte var väääldigt stor om magen så att inget annat passar. Själv har jag köpt tunikor från vanliga "damavdelningen" just nu finns massor av fina tunikor som passar över en gravidmage, koftor behöver du bara knäppa knappen under bysten på just nu och inte över hela magen, långa linnen kan man ofta ha under sina vanliga tröjor för att slippa glipan innan magen blir allt för stor (eller hela grav om man har liten mage som jag). Sedan efter graviditeten kommer du fortfarande ha stora bröst om du ska amma så du behöver fortfarande lite större stl i toppar och så upptill...det tar oftast ett tag innan magen dragit ihopa sig igen. Många ser gravida ut ngn månad efter förlossningen oxå..sedan börjar magen bli plattare. Koftor kan vara skönt även när man ammar och passar ju både nu och då, långa linnen kan vara bra under tröjorna när du ammar för att kunna amma utan att känna sig naken när man är ute och så...och så vill man oftast inte visa degmagen ändå.
    Leggings är oxå bra för de kan du ha nu som gravid med fin tunika till...och det passar även efter graviditeten...de är mjuka och sköna och sitter inte åt över magen. Man vill inte ha saker som sitter åt över magen när man nyss har fött...

• minafyra

Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 10:30:55 följande:

Tack för all jättefin information.. som sagt är jag först, och har absolut noll koll på allt sådant här... visst vet jag att man blir stor, men jag har inte ens kommit på vad amningsbh är bra till jämfört med en vanlig bh... *skäms en smula, men har man aldrig varit i kontakt med det så är det svårt*
    Amningsbh kan man vänta med att köpa om man inte känner att man behöver en innan. När bebisen kommit ut kommer brösten efter ngr dagar bli stora som dolly partons och sedan kommer de bli mindre igen när kropppen anpassat sig till den nya situationen. Först då när brösten "hittat" den stl de tänk ha under amningen vet du vilken stl du behöver köpa i dina amningsbhar. Oftast behöver man ingen amningsbh innan bebisen kommit eftersom man ju inte ammar och själv har jag bara köpt större BH som varit fiiiin..för man känner sig oftast inte så sexig precis som höggravid så jag har åtminstone velat att underkläderna var fina, haha.
    En del väljer att använda typ sporttoppar på slutet..en del köper en amningsbh som de då oxå kan använda första dagarna efter förlossningen. Men i dollyparton stadiet vill man hällst inte ha ngt alls för de gör ooont och så läcker de så att man går runt med en hopvikt handuk i tröjan för att tröjan inte ska bli dyngsur Ja inte för alla men för många
Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??