• Anonym

Är mammakläder en gemensa utgift??

Oj de här lät krångligt. Jag och sambon har inga "egna fickpengar" vi delar lika, betalar en en dag så betalar den andra nån annan gång. Tar mina pengar slut så har ju han kvar och vise verse. De går ju till bägge parter i slutet iaf. Ja förutom kläder då vill säga. Men vi betalar varandras kläder också.

• Anonym

Varför skriver alla hur de gör med sina sambos? Gillar sin egen röst, typ? Totallt ointressant samanhanget och överhuvudtaget annars. Svara på TS fråga om det är ok att räkna mammakläder som en gemensam utgift om man har delad ekonomi.

För att själv svara på frågan så tycker jag att det är ok att se det som verkligen behövs som en gemensam kostnad. Däremot om TS kräver dyra jäkla designer-mammakläder där billigare alternativ finns så bör hon nog hosta upp den större summan själv.

• Anonym

Vi har ungefär samma upplägg som er och jag tycker mammakläder är din utgift. Oftast behöver man ju bara köpa mammabyxor och inte så mycket tröjor, för många tröjor funkar ju ändå.
    Du kommer ju ha dem ganska länge ändå, och hinner förmodligen slita ut dem, och då har du ju sparat dina vanliga kläder under tiden.

• Anonym

Rokka Jill skrev 2009-08-15 07:13:42 följande:

Var barnet planerat av BÅDA? eller "blev du gravid" och han accepterade det? Stor skillnad isf!
    Du gäller ju inte detta TS men jag tycker ovan är konstigt.

Om det var en olyckshändelse och inte planerat att kvinan blev gravid är det väl fortfarande bådas ansvar. Han stoppade ju uppenbarligen in den för sjutton. Bådas lika ansvar att skydda mot en oönskad graviditet
  • Anonym

usch vilket krångligt system... Dina kläder din utgift, fast å andra sidan är det ju ert barn som gör att du måste köpa nya kläder. Men känns tjaffsigt att diskutera sånt...

Vi har ett konto med 2 kort. där kommar alla pengar in och därifrån betalas alla räkningar alla mat och allt som har med barn mm att göra. Sne om jag handölar kläder för 1000 och han för 2000 så kvittar det. Nästa månad blir det annorlunda säkert

• Anonym

Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 10:01:01 följande:

Men som jag skrev så funkar det inte på annat sätt för oss om vi vill slippa bråk... och det gör vi gärna... :)
    Jättebra att ni hittat något som funkar för just er

Men det blir svårt när de handlar om sånt här, jag blir lite kluven. Som sagt dina kläder till din kropp, men den förändras ju utav eran baby... Vad säger din sambo?
  • Anonym

Ang amningsbehå så behöver man inte det egentligen. jag köpte en mjuk ifrån hm för 129 kr utan byglar och hade första dagarna bara. Sedan har jag kört med vanlig bh trots helamning i 6 månader

• Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-03 14:43:22 följande:
    Självklart är mammakläder, amnings bh:ar eller större bh:ar när brösten växer en gemensam utgift, det är ju direkt kopplad till att du är bärare av det gemensamma barnet. Men då är det ju sådant som inte passar annars såklart. Sen kan man ju tycka att om någon ska betala mer av det är det ju isf han, då du bär och föder, du ska ju i vart fall inte straffas ekonomiskt utav det. Så självklart och jag undrar lite hur någon ens kan tänka annorlunda. Är ju inte att jämföra med att man går upp i vikt, du måste ju bli större för att kunna bära fram barnet så knappast frivillig viktuppgång och barnet är väl lika mycket hans.. 

Sen får man såklart rätta sig efter en rimlig budget och involvera honom i köpen, men tror inte det flesta köper dyra designer klänningar bara för att man är gravid. 
    Ungen är 15 år numera och problemet är nog glömt sedan länge. 
  • Anonym
    Anonym (hur) skrev 2025-01-07 20:52:56 följande:
    Hur kan du se hur gammalt inlägget är? Jag får bara se "Äldre 15 Aug 15:44".
    Citerar du ett äldre inlägg så kommer datumet fram, då det var skrivet.
    Som du ser här nu t ex.
  • Anonym
    Anonym (blivande mor) skrev 2009-08-15 00:42:13 följande:
    Här ser man när det är skrivet!
Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??